Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Seat odhalil tajemství svého neúspěchu: skryté kliky zadních dveří druhého Leonu
27.3.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Trochu to připomíná scénu ze Simpsonů, faktem ale je, že úplně na lehkou váhu argumentaci jednoho ze šéfů britského zastoupení Seatu brát nelze.
Nevíme, jestli patříte mezi příznivce amerického seriálu Simpsonovi, v jednom z mnoha jeho dílů ale slavil springfieldský barman obrovský úspěch na trhu díky nápoji, do kterého potají přimíchával dětský sirup proti kašli. Konkurenti se pochopitelně snažili nápoj analyzovat a zjistit onu tajnou příměs, přičemž jeden z pokusů provedlo bylo jakési kolegium vědců využívající nejmodernější techniky. Ti všechny vstupní údaje „dali do počítače”, který jim za chvíli pověděl, že onou tajnou příměsí je... láska.
Byl to pochopitelně nesmysl, autoři se ale dozajista snažili naznačit, že vědecký přístup může vést v mnoha případech k mnohem pomýlenějším závěrům, než používání prostého selského rozumu obyčejným člověkem. A tuto scénu na první pohled připomíná vyjádření produktového šéfa Seat UK Jamese Buckella, který v jednom rozhovorů označil za příčinu dřívějších neúspěchů značky... skryté kliky zadních bočních dveří modelu Leon vyráběného mezi roky 2005 a 2012.
I toto se zdá být poněkud svérázným vysvětlením, ale už s ohledem na to, že pro značku šlo a jde o klíčový model, nelze brát podobná slova na lehkou váhu. Nový Leon se dnes pomalu stává a tedy i dříve mohl být tím, čím je Octavie pro škodovku nebo Golf pro Volkswagen - vozem, na kterém prodeje firmy stojí a se kterým i padají. A že se dříve, i přes relativní úspěch, takovým nestal, Buckell přičítá právě skrytým klikám. Dává to nějaký smysl?
Dává. Na jednu stranu si můžete říci, že jde o docela efektivní i efektní řešení, neboť automobilka nemusí vyrábět dvě karosářské verze a lidé mohou získat elegantnější vůz bez ztráty jeho praktičnosti. Zní to jasně, Buckell ale upozorňuje i na druhou stranu mince: „Prostě jsme se neobjevili na radaru dostatečného množství zákazníků. Prodávali jsme vůz nadšencům, kteří chtěli vzhled kupé a praktičnost pětidvířka - ale ničí mě jen pomyšlení, o kolik prodejů jsme přišli, protože potenciální zákazníci vyřadili vůz ze svého hledáčku jakožto třídvířko,” řekl doslova James B. britským médiím.
Dá se namítat, že zákazníci přece nejsou tak hloupí, aby nevěděli, že jde o pětidvéřový model a pro řadu lidí to jistě bude platit. Ale upřímně řečeno, při šíři dnešní nabídky aut, jistě existuje spousta takových, kteří o spoustě aut nemají žádné povědomí a podobné informace ani nehledají. A tak se zkrátka řídí tím, co vidí - Leon byl mnohými nutně vnímán jako třídvéřový, sportovně laděný kompakt. A to není auto pro každého.
Že Buckell není jediný, kdo takto v Seatu uvažuje, dosvědčuje i fakt, že nový Leon se jako hybrid netváří a třídvířko nabízí coby sportovněji střižený, samostatný model s kratším rozvorem a zatím alespoň avizovaným, živějším jízdním projevem. Zatím se zdá, že i to úspěchu vozu pomáhá.
Se skrytými klikami zadních dveří kdysi začal Walter de Silva u Alfy Romeo (a hádejte, kdo maloval předchozí Leon u Seatu), posléze se přidaly i další značky, dnes se jeví být vyčpělou módou. Třeba Honda nebo Renault je nabídly i u nového Civicu resp. Clia IV, dost možná ale půjde o poslední vlaštovky. V očích zákazníků totiž opravdu může jít o věc typu pevná stahovací střecha kabrioletu - na první pohled také úžasné řešení mele z posledního nejen kvůli vyšší složitosti a hmotnosti, ale nakonec hlavně proto, že vůz nevypadá jako kabriolet. Automobilky zkrátka podcenily, že lidé chtějí skutečné kabriolety, skutečná třídvířka neo skutečná pětidvířka - někdy pro vzhled, někdy pro funkci. Pokus o slepení obojího v jedno se tak nakonec nemusí na trhu setkat s úspěchem.
Jestli jde ale o opravdu podstatný důvod menšího než možného úspěchu předchozího Leonu a tím i ztrát celého Seatu, to už zvažte sami.
Předchozí Leon se skrytými klikami pyšnil, teď se za ně spíše stydí
Nová generace Leonu se vrátila ke klasice
Honda zůstává se Civicem tomuto řešení věrná
Průkopníci od Alfy Romeo jej ale zavrhli už dávno
Zdroj: Carscoops
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 5 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nejnovější články
- „Americký Concorde” vrací na oblohu nadzvukové cestování. Za sebou má první test, při kterém pokořil rychlost zvuku
před 2 hodinami - Ven se dere úplně nové auto pro puristy s řadovým šestiválcem, konstrukčně zůstane vážně tradiční
před 4 hodinami - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 5 hodinami - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
před 6 hodinami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva