Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Seat je opět v zisku, po sedmi letech. Ohlásil i příchod druhého SUV
17.3.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Španělé dosáhli zisku 162 milionů korun, po předloňské takřka dvoumiliardové ztrátě. Příchod Seatu Ateca a Ibizy SUV má věci ještě zlepšit.
Není žádným tajemstvím, že Seat je problémovým dítětem koncernu VW Group. Nikoliv v tom smyslu, že by si španělská automobilka dělala, co by chtěla. Řeč je v tomto ohledu o zisku, o němž si značka mohla léta nechat pouze zdát. Naposledy byla v černých číslech v roce 2008, po příchodu globální ekonomické krize však její ekonomické výsledky letěly razantně dolů. Loňské finanční výkazy Seatu jsou však konečně optimistické, i když ne světoborné. Značka totiž počítá po zdanění s čistým ziskem ve výši „pouhých“ 6 milionů Eur (cca 162,3 mil. Kč).
Vůči předloňskému období, kdy automobilka dosáhla ztráty 66 milionů Eur (1,785 mld. Kč), však jde o podstatný posun, navíc tím správným směrem. Očekává se navíc, že pro letošek by na tom Seat měl být ještě lépe, i když kupříkladu únorové registrace tomu zrovna neodpovídají. Španělé jsou totiž jedinou koncernovou značkou, která navzdory růstu v celé Evropě (domácí trh nevyjímaje) musí počítat s propadem prodejů. Příchod SUV Ateca by ale vše měl změnit.
Právě rozšiřování portfolia je velkým základem budoucího úspěchu, aktuálně totiž nabídka Seatu příliš květnatá není. Navíc většina prodaných vozů připadá na dvě modelové řady, neboť z více než 400 tisíc registrací připadá 160 900 kusů na veškeré deriváty Leonu (meziroční nárůst o 4,4 %), dalších 153 600 kusů (+2,4 %) pak na Ibizu. Překvapivě velmi dobrý rok pak mělo stárnoucí MPV Alhambra, jehož registrace po faceliftu narostly vůči roku 2014 o 17 procent.
Celkový obrat automobilky se pak navýšil na 8,3 miliardy Eur (224,5 mld. Kč), tedy na dvojnásobek vůči roku 2009. Pro značku je přitom podstatné, že průměrný obrat na jeden vůz byl meziročen navýšen o 3,5 procenta. Akcionáři by si ovšem nadšení měli schovat na pozdější dobu, neboť Seat chystá další expanzi. Kromě SUV Ateca je totiž skutečně v plánu odhalení „malého crossoveru, který bude vyvinut a vyráběn v Martorellu“.
Tato novinka by se měla ukázat v příštím roce, což je ostatně důvod, proč byla montážní linka č. 1 ve španělské továrně již adaptována pro vozy postavené na platformě MQB A0. Jak se tedy dalo očekávat, půjde o novinku sdílející základní architekturu s již odhaleným Audi Q2. Stejné základy dostane do vínku také produkční verze konceptu Volkswagenu T-Cross Breeze, tedy Polo SUV, stejně jako chystaná Fabia SUV.
Na rozdíl od modelu čtyř kruhů by ten španělský měl počítat kromě radikálně stylizované karoserie pouze s pohonem předních kol, což již dříve naznačil někdejší šéf automobilky Jürgen Stackmann. Podle něj by systém 4x4 jen navyšoval komplexnost celého projektu. Navíc zákazníci španělské značky by nebyli ochotni platit zhruba pět tisíc korun navíc.
Nicméně i přes toto odmítnutí pohonu všech kol by se nakonec verze s oběma hnanými nápravami objevit mohla, a sice v případě ostré sportovní varianty Cupra. Ta je však prozatím spíše jen ve fázi zvažování, než aby se Španělé chystali k její realizaci. Pokud se ovšem věci budou vyvíjet jako dosud, pak její příchod není zcela nereálný.















Koncept IBX by se konečně měl stát realitou, i když je otázkou, jak bude sériová verze, která se čeká v příštím roce, vypadat
Ještě před příchodem malého SUV se ovšem na trh dostane Seat Ateca
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 9 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 10 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva