Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Sbohem, autosalony. Premiéra iPhonu X včera ukázala, jak jsou u konce s dechem
13.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Náhodný souběh jednoho z nejvýznamnějších autosalonů světa s prezentací nového iPhonu X ukázal, čemu patří budoucnost. A co je historií.
Frankfurtský autosalon je za námi. Je to možná překvapivé sdělení, neboť nám teprve odstartoval druhý novinářský den a brány pro širší veřejnost se otevřou až zítra. Kromě toho ještě nebylo vše sepsáno, nafoceno, publikováno, nakonec i my v tom budeme ještě chvíli pokračovat. Z hlediska svého světového významu ovšem frankfurtský autosalon v podstatě skončil, a to je fakt, který zkrátka musí akceptovat úplně všichni. Je to podobné, jako s narozeninami. Dlouho se na ně těšíte, pak přijde ono slavnostní předání dortu, gratulace, dárky... a život jde dál.
Během prvního dne jsme byli svědky odhalení desítek nových aut, nicméně se vsadíme, že vyjmenovat jich zpaměti zvládnete jen pár. A možná si vzpomenete pouze na jediný, a sice na nový Mercedes-AMG Project One. Nový hypersport má sice možná trochu přízemní design a není tak odvázaný jako třeba Aston Martin Valkyrie, nicméně to nic nemění na faktu, že dokázal s přehledem zastínit vše, co se ve Frankfurtu objevilo - včetně Bugatti Chiron, které už má skoro dva roky po premiéře.
Autosalony už pro automobilky zkrátka nejsou tím místem, kam snadno „naženou” novináře z celého světa, kteří rázem zpraví o jejich novince své čtenáře - začínají jim být spíše na obtíž. Na takové show se objeví desítky premiér, z nichž si ale adekvátní pozornost získá nanejvýš několik málo z nich. Tohle vám nevadí, pokud ukazujete AMG Project One, ale neoceníte to, když předvádíte cokoli méně blyštivého. Vaše novinka prostě zapadne.
Prezentace firem na autosalonech jsou přitom drahé a z hlediska lokálního zájmu skoro bezcenné - Mercedes říká, že online-kanály osloví při premiéře až miliardu lidí z celého světa. Na autosalonu si jejich novinky fyzicky všimne nanejvýš pár set tisíc, spíše ale ještě méně zákazníků. To pro firmu s globální působností neznamená mnoho, náklady na autosalonový stánek na vše kolem něj jsou ale vysoké.
Řada výrobců už to začala chápat dříve a své skutečné premiéry obstarává spíše přes internet, ve „svůj” čas, kdy je veškerá pozornost zaměřena jen na jejich novinky. Proto se také na autosalonech odehrává stále méně faktických premiér, proto na ně stále méně značek vyráží. To ovšem spirálu opadajícího zájmu o ně dále roztáčí a možná jste si všimli (a možná ani ne...), že i my jsme letos ke zpravodajství z IAA přistoupili o poznání vlažněji. Zaměřili jsme se na to zajímavé, přístup „napíšeme o všem první” jsme vzdali. Protože vás to už v minulých ltech prostě přestalo zajímat tak, jak vás to kdysi zajímalo, pro všechno výše zmíněné.
Začíná být tedy více než jasné, že doba autosalonů je u konce. Řada z nich ostatně již skončila, pár - jako třeba ona Ženeva - jich pak ještě bude pokračovat po několik málo let. Nicméně pak nastane opravdu konec. Kruté zrcadlo této realitě nastavila včerejší, shodou okolností souběžná kalifornská premiéra nového iPhone X (a také iPhonů 8, ale ty vedle klíčové zapadly podobně jako Škoda Karoq vedle AMG Project One).
Prezentace Applu se odehrála podle jasného scénáře a z pohledu efektivity byla naprosto dokonalá. Nejhodnotnější firma světa měla pod palcem naprosto vše - od správného načasování přes výběr lokality a selekci návštěvníků až po délku celé show. Nestálo jí to skoro nic, šlo v podstatě o vystoupení šéfů firmy před promítacím plátnem v jejím novém sídle, přesto může počítat s větším zájmem, než všechny automobilky, které dorazily do Frankfurtu.
Samozřejmě, srovnávat mobilní telefon s auty není fér, ale o produkt tu až tak nejde. Jde tu o formu - vlastní show, s vlastním načasováním, vlastním neomezeným programem, po které si na samotný produkt sáhnou přesně ti lidé, které si Apple vybere a zaplaví zprávami o nic svá média a blogy, to je přesně to, co pasuje do digitální doby. V podstatě to byla bombastická premiéra - bez krásných stánků, desítek hostesek a párků zdarma pro tisíce lidí.
Ve stínu toho je pro automobilky nesmyslné se na autosalonech o něco pokoušet a nejlépe vše shrnul na IAA jeden ze zástupců Mercedesu. „Když si uděláme vlastní prezentaci, oslovíme miliardu lidí online. Když ji uděláme ve Frankfurtu, musíme se modlit, abychom se něčemu takovému přiblížili. A je to ještě neporovnatelně dražší.”
Automobilky už tímto směrem chvíli míří a mířit budou dál, stále blíže tomu, co dělá Apple. Příkladem budiž i představení nového Porsche Cayenne, které se fakticky odehrálo před pár týdny. Do Zuffenhausenu tehdy automobilka svezla stovky novinářů, na pódium poslalo tanečnice a vše okořenilo českým orchestrem. Přihoďte do toho slavnostní fanfáry, ohňostroje a možnost proslovů hned několika manažerů. Rázem tu máte debut, o kterém nepíší jen všichni zúčastnění, ale i ostatní média, která přímo na akci nebyla, protože stejně nemají na výběr.
Nyní si vezměmte prezentaci Porsche Cayenne na Frankfurtu. Ano, dorazilo dosud neviděné provedení Turbo, ale to jen proto, aby si novinky vůbec někdo všiml. A nový vrchol nabídky byl ihned zastíněn řadou dalších vozů.
Jsme nyní jen zvědavi, kdo další bude na příštích autosalonech chybět a který z těch velkých zavře své brány jako první. Opravdu není otázkou, zda se to stane, ale kdy se to stane. Autosalonům dejte sbohem, nebudou, nepasují do dnešního světa. A promyšlené aktivity firem jako je Apple jejich skon jen urychlují...
Stánek Porsche ve Frankfurtu sice vypadá velkolepě, nicméně jeho debut byl formálnější a navíc se značka o svých 15 minut slávy musela dělit s ostatními výrobci
Zcela jiného ražení byla ovšem prezentace přímo v Zuffenhausenu. Pro někoho by sice mohlo jít o zcela zbytečnou show, nicméně představte si, že jste přímo na místě...
Prezentace iPhonu X byla v podstatě skromná a fakticky orientovaná, přesto oslovila více lidí než kdyby se odehrála na jakémkoli veletrhu. A hned dovolila novinářům všechny novinky vyzkoušet a přiblížit je čtenářům
Inspirace: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Lewis Hamilton přiznal, že přestal kupovat drahá moderní auta, raději investuje do děl černých umělců
včera - „Horst Fuchs v sukních” ve svých 84 letech ve vysoké rychlosti nezvládl nové Ferrari, skončilo na střeše
12.11.2024 - Souboj vrcholných německých stíhačů Audi, BMW a Mercedesu ovládl ten nejlehčí, nejjednodušší a nejvíc „zpátečnicky” stvořený
10.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Barcelona II - finále sezóny 2024 včera 13:00
- Náhradník Jorge Navarro včera 09:30
- CFMOTO 675NK: s jistotou do zatáček 13.11.2024
- Časový program letošního finále Grand Prix 13.11.2024
- Japonští mistři světa v Grand Prix 12.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar poprvé ukázal auto, které ho má za dva roky vrátit na výsluní. Je to jako sebevražda v přímém přenosu
před 46 minutami - Čínský supersport má 1 300 koní a rozjede se až na 392 km/h, na okruhu ale nevyrovná ani „americkej kýbl” za poloviční cenu
před 2 hodinami - Tak to začíná: 150 lidí vtrhlo na jednání vedení poté, co VW definitivně potvrdil uzavření první továrny
před 3 hodinami - Hertz po tragickém kvartálu rozprodává dalších 30 tisíc elektrických aut, pro trh s nimi to bude těžká rána
před 5 hodinami - Tušíte, jak nízko padly ceny supersportovního Mercedesu-AMG GT? Nejlevnější kusy dnes koupíte za míň než dražší škodovky
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva