Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Sázka VW na elektromobily je obrovský hazard, do dvou let se to ukáže, říká ex-šéf Škody
28.1.2020 | Petr Miler
V současném světě je těžké najít manažera, který by hlásal cokoli proti elektrickým autům, ať už si o nich myslí cokoli. Vratislav Kulhánek je výjimkou.
Rok 2020 měl být podle mnohých rokem nástupu elektrických aut. Nechceme 26. ledna uzavírat účet bez hostinského, je ale nanejvýš nepravděpodobné, že by se něco takového mohlo letos stát. Stačí pohled na loňské registrace elektrických aut v USA, kam dorazilo 45 nových elektrických modelů. Přesto tam odbyt ryze elektrických a plug-in hybridních vozů meziročně klesl o 6,8 procenta z 349 na 325 tisíc aut.
To je tristní výsledek za situace, kdy velká část z nich byla po celý rok masivně subvencována na federální i státní úrovni. V podstatě jediné, co se v USA pořádně prodává, jsou Tesly, i tak ale přes nástup nového Modelu 3 vykázaly jen drobný meziroční růst (+14 %) a je otázka, co bude letos. Právě v případě Tesel letos federální subvence klesnou na nulu, což jejich šance na trhu jistě nezlepší a nový Model Y situaci může a nemusí zachránit.
Ještě zajímavější je situace v případě tzv. zabijáků Tesel, kteří do jednoho otupili ostří svých bajonetů a domů se vracejí s brekem. Největší úspěch hlásí Audi e-tron, i když paběrkuje s pouhými 5 369 prodeji, několikanásobné auto roku Jaguar I-Pace je s 2 594 americkými prodeji totální propadák, Hyundai Kona a Kia Rio se dělí o 4 600 prodaných vozů. To jsou prachmizerná čísla z trhu, kde se loni prodalo přesně 17 047 725 aut - všechny elektromobily a plug-in hybridy tedy loni dosáhly tržního podílu 1,9 procenta. Wow, řekli by asi Američané, my můžeme říci, že zájem o elektromobily je jednoduše mizivý. A přes slušná prodejní čísla Tesly je na místě se ptát, jak velká nedobytá skupina zájemců o ně ještě na trhu existuje, v Kalifornii už jejich odbyt klesá.
Vidět automobilky hrnout se za této situace do elektrické mobility a jejich manažery s úsměvem oznamovat další a další miliardové investice do nových elektrických modelů připomíná přípravy na skok do Macochy. Prakticky všichni, včetně třeba šéfa Volkswagenu, se tváří, že elektrická cesta je schůdná a že to „nějak dají”, sami tomu ale snad ani nemohou věřit. Pro jiný postoj ovšem dnes nemají prostor - EU výrobce aut do elektromobilů vehementně tlačí, oni tento tlak přijali a pokud by netvrdili, že to nějak půjde, předem by podkopávali smysluplnost investice do řady aut, která teprve dorazí na trh. Je to hra, kterou všichni hrají a doufají, že to dobře dopadne.
Bývalý šéf Škody a někdejší kandidát na českého prezidenta Vratislav Kulhánek už žádnou velkou automobilku nevede, a tak podobné hry hrát nemusí. V rozhovoru pro Lidovky proto tento týden mohl otevřeně říci, co si o tomto přístupu myslí.
„Během dvou let se ukáže praktická neudržitelnost elektroaut,” říká bez okolků Kulhánek a vysvětluje, proč. „Je to záležitost dobíjení a ceny. A možná také někdy někomu dojde, že pokud se dělá elektrická energie ze 70 procent v uhelných elektrárnách, tak elektroauto úplně ekologické není,” dodává to, co v podstatě všichni vědí, v automobilovém průmyslu se o tom ale raději nemluví.
Před následky snah o prosazování elektrických aut navzdory jejich limitům z hlediska praktické použitelnosti i ekonomické efektivity varuje celou EU. „Možná, že se někdy Evropská komise a Evropský parlament chytnou za hlavu a uvědomí si, že když na snižování emisí všichni kašlou, tak oni tím svým důrazem mohou dostat Evropu úplně na kolena. Budou spokojení s tím, jak se ekologizace daří, a přitom z Evropy udělají skanzen,” říká dále Kulhánek narážejíc i na to, že v podstatě nikdo ve světě za elektrickou mobilitu takto nebojuje - v USA to pod Trumpovým vedením přinejmenším odložili, Čína to přehodnotila hned, jakmile zjistila, že neustálé masivní subvence si nemůže dovolit. A jen málokde jinde je to vůbec nějaké téma.
Jako možná největší problém ale Kulhánek vidí elektrickou mobilitu pro samotný Volkswagen, pro nějž léta pracoval. „Vsadit všechno na elektromobilitu je podle mě obrovský hazard,” říká dále dlouholetý šéf Škody, který se velkou měrou zasadil o to, že je dnes - i v rámci struktur koncernu VW - tam, kde je. Němci podle něj vše sází na kartu, kterou nejde hrát a nedává ani smysl. „Z toho, co čtu v novinách a v dalších otevřených zdrojích, rozebírají fabriky a předělávají je na výrobu elektroaut. A pak ten paradox: v Německu uzavřou uhelné elektrárny, jaderné elektrárny, a přitom chtějí mít zemi plnou elektroaut. Tak nevím, kde tu elektrickou energii chtějí brát,” říká dále.
Za nás bychom dodali, že VW zase nesází na elektrickou mobilitu tolik, jak se tváří. Je to pro něj jakási „postdieselgatová póza” a určitě tímto směrem investuje hodně, naprostá většina investic je ale nadále spojena s modely se spalovacími motory. Pokud by tedy sázka na elektromobilitu nevyšla, bude to pro VW jistě drahé, ale stěží likvidační. Přesto je pozoruhodné vidět dříve tak vysoce postaveného automobilového manažera hovořit o elektromobilech takovým způsobem. Skoro bychom řekli, že jen nahlas křičí, co všichni vidí, ale možná jsme k nucenému rozmachu elektrických aut příliš kritičtí.
Vratislav Kulhánek jako generální ředitel, předseda představenstva a později i předseda dozorčí rady protáhl Škodu celým obdobím růstu z nicotné východoevropské automobilky až po jednu z velkých značek celého evropského kontinentu. Nyní říká, že sázka na elektromobily je hazard a do dvou let se ukáže jejich neudržitelnost
Zdroje: Los Angeles Times, Lidovky
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před hodinou - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 2 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 4 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Sexy prvotina luxusní značky Seatu jako ojetá maže jediný zásadní neduh tohoto vozu, vysokou cenu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva