Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Saleen jde ke dnu. Je bez peněz a dluží miliony
26.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Americký úpravce trpí nedostatkem likvidity a navíc dluží v přepočtu zhruba 125 milionů korun. Finančně ho zjevně vysál model ST, lehce předělaná Tesla.
Společnost Saleen Automotive z USA je nám známá především kvůli komplexním úpravám, kterým nejčastěji podrobuje Ford Mustang či jak je již chvíli známo, například i Teslu Model S. Jeho současná situace však nasvědčuje spíše bankrotu než dalšímu rozvoji aktivit, o čemž svědčí zpráva americké SEC, tamní obdobě české Komise pro cenné papíry, kterou jsme včera zmiňovali v souvislosti s Teslou. A není to jediná vazba, která Saleen a Teslu pojí.
Americký úpravce potřebuje co nejrychleji získat velkou finanční infuzi, pokud chce přežít alespoň do konce letošního roku. Ukazují nám to zmiňované dokumenty komis signalizující na katastrofální zůstatek na jeho bankovním účtu. Ten by měl být údajně jen 7 261 dolarů (tedy zhruba 160 tisíc korun) ke dni 30. září. To je však jen špičkou ledovce celé problematiky.
Další dokumenty zmíněné komise, která zkoumala neproplacené směny, napovídají, že Saleen dluží navíc ještě 5 634 841 dolarů (zhruba 125 milionů korun), přičemž z půl milionu dolarů se na dlužné částce podílejí neuhrazené daně ze mzdy. Přes jeden milion dolarů závazků je už devadesát a více dnů po splatnosti, což si navíc bude žádat úrok z prodlení ve výši dalších 400 tisíc dolarů. Je evidentní, že firma má problémy s cash flow. Na bídné situaci se však z velké části podílí poloviční příjmy než vloni, které vedou k vykázání milionových ztrát za poslední čtvrtletí.
Na straně aktiv Saleen vykazuje pouze 670 tisíc dolarů, což není jmění, které by tak velké prodejní výkyvy bylo s to jakkoliv vyvážit. Firma se tak modlí, aby se našel kupec, jenž jí vpíchne do srdce finanční injekci. Pokud se tak totiž nestane, pak máme docela oprávněné pochybnosti o dalším pokračování její činnosti. Je to škoda, neboť zakladatel Steve Saleen v roce 2012 znovu získal po soudních tahanicích práva k používání jména značky a vypadalo to, že ji znovu postaví na nohy. To by se ale musel držet svého kopyta.
Zprvu to tak dělal. Ukázal supersportovní model S8, ale rázem jakoby se jeho mysl zakalila a přivedla ho k segmentu elektromobilů. Tento krok tehdy ospravedlňoval následujícím tvrzením: „Je nám jasné, že elektromobily nejsou jen přechodným poblázněním, ale trendem, který čeká růst.“ Jenomžeony spíše přechodným poblázněním jsou. Věci tak nešly, jak si maloval, což se ukazuje jen krátce po demonstraci upravené Tesly Modelu S s názvem Saleen FourSixteen. Dost možná na tristní stavu může právě ona, respektive investice, kterou firmu stála. Bankrotový stav však Saleenu nezabrání představit inovovanou variantu.
Tou je podle posledních novinek model pojmenovaný Saleen ST (ST691, ST značí spojení Saleen Tesla), jenž přichází s celkovým výkonem až 700 koní pramenícím z dvou elektromotorů. Není to však nic jiného než stejně upravená Tesla Model S 4x4 (P85D) s identickým výkonem. Kromě toho však v nabídce bude prý nadále také lehce modifikovaná verze (ST380) disponující výkonem 385 koní, která však také využívá tovární pohonné jednotky klasické Tesly S se zadním pohonem.
Co se tedy týče zásahů do kalifornského elektrovozu, Saleen Teslu vyjma aerodynamické optimalizace podrobil novým odpružením, upravil kabinu a nabídl karbon-keramické brzdy, přičemž si pohrál také s převodovkou. Díky tomu se tak ST691 umí rozjet na stokilometrovou rychlost za tři sekundy, což je o dvě desetiny rychlejší čas než produkt beze jména Saleen v názvu. Cena, kterou si úpravce bere, je vyčíslena na 132 tisíc dolarů (2,93 milionu korun) za zadokolku a 164 600 dolarů (3,64 milionu korun) za verzi s pohonem všech kol. Uvidíme, kolik jich ještě stihne prodat.








Saleen FourSixteen, který si zákazníci ještě stihli objednat, bude údajně dodán, zbytek modelů už se má prodávat coby 2015 Saleen ST
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Audi rozjede prodeje aut své nové levné značky už za pár týdnů, je to zatím vrchol jeho úpadku
22.3.2025Německé automobilky nabízí zaměstnancům za „dobrovolný” odchod až 12 milionů korun, takové míry zoufalosti dosáhly
23.3.2025Lež o nulových emisích elektromobilů už vadí i Britům. Více jak čtvrtina lidí jí pořád věří, mladých víc než třetina
23.3.2025Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin
23.3.2025Lamborghini po fatálním selhání dává ruce pryč od ostrého elektrického Hyundai: Nechci simulaci spalovacího auta, říká šéf
23.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva