Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Saab se vrací k autům. Ten skutečný, který dnes vyrábí letadla
1.12.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Automobilová divize švédského gigantu je definitivně po smrti, ta letecká ale touží použít vyvinuté radarové systémy a software pro autonomní řízení u aut.
Historie automobilky Saab nemá zrovna šťastný konec. V roce 1990 mateřská společnost oddělila leteckou divizi od té silniční, kterou následně pohltil americký koncern General Motors. Jeho tehdejší vedení nám však dokonale předvedlo, jak se se švédským národním pokladem nemá zacházet. Saab pod křídly GM nikdy nevykázal zisk, v roce 2010 tak přešel do područí Spykeru. Nizozemská společnost si však ukousla větší kus koláče, než dokázala spořádat.
Výsledkem byl nevyhnutelný bankrot obou firem, přičemž Spykeru se povedlo jakž takž zmátořit. Saab byl „rozporcován“ a většinu zbytků kdysi slavné automobilky pohltila čínská společnost NEVS. Ta měla původně propůjčený i název a logo značky, nicméně ani její kredit nepatřil mezi nejlepší. Mateřský Saab tedy vzal tato práva zpět, NEVSu tak zůstala pouze továrna a zastaralý model 9-3, na jehož bázi vznikl nový elektromobil. Automobilový Saab už tedy neexistuje.
Tato fakta jsou již delší dobu známa, aktuálně tu ovšem máme zajímavé novinky. Skupina Saab je při výrobě letadel, střel, radarových systémů a softwarů na rozdíl od zmiňované silniční divize nadále velmi úspěšná. Podle švédského listu SvD Naringsliv nyní plánuje návrat do automobilového segmentu, byť ne přímo k vlastní výrobě aut. Saab chce uplatnit své zkušenosti s radary a softwarem.
Středobodem všeho jsou nové systémy vyvinuté pro příští generaci stíhačky Gripen E, která zamíří do služby v roce 2019. Ve výbavě má vysoce odolný počítačový operační systém, který umožňuje přidání či odebrání různých funkcí - jako třeba ovládání zbraní - kdykoliv je potřeba. Jinými slovy jde o platformu připomínající operační systémy počítačů, u nichž přidáváte či odebíráte aplikace.
Kromě toho Gripen E používá elektrických okruhů vyrobených z nitridu gallitého a které snesou enormně vysokou zátěž. Díky tomu zvládá radar stíhačky „vidět“ mnohem dále než konvenční systém, přestože používá menší scanner. Kompatibilní přitom je s příští generací sítě mobilních dat 5G. A právě tyto výhody by dle Saabu mohly být uplatněny u vozů s autonomním řízením.
Švédský gigant tedy nyní hledá výrobce, kteří nechtějí utrácet miliardy a trávit roky vývojem systému, který je de facto již hotový. Šéf společnosti Hakan Buskhe dokonce přiznal, že „jsme začali již jednat s různými společnostmi a míříme primárně na evropské výrobce“. Žádná konkrétní jména ovšem prozatím nepadla, byť rozuzlení můžeme očekávat velmi brzdy.
Saab Group na jaře příštího roku odstartuje novou společnost, která by měla být schopna adaptovat letecké systémy pro automobilní využití. Jsme zvědavi, zda tato firma ponese „rodný“ název či zda bude užito nějaké anonymní označení. Stejně tak nás zajímá, zda se Saab tentokráte v automobilovém průmyslu opět uchytí, byť nepřímo. Asi ale tušíte, za jaké varianty bychom byli raději...
Díky nové stíhačce Gripen E by Saab chtěl znovu sestoupit z nebes na silnice
Zdroj: SvD Naringsliv
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
31.1.2025 - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Shakedown Test - 2. den převzala žezlo Yamaha včera 12:06
- HRC Honda: Místo Repsolu Castrol včera 10:45
- Shakedown Test - 2. den průběžně včera 09:59
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro 31.1.2025
- News z EWC Endurance 31.1.2025
Nejčtenější články
- Vrcholné elektrické Porsche vyzvalo na souboj spalovací Ferrari a motorku Yamahy, nemělo to dělat
3.1.2025 - Zákazník Hennessey si vyžádal asi nejbizarnější příplatkový prvek historie superaut, dává najevo, odkud jeho vůz je
3.1.2025 - Grafik ukázal, jak by měla vypadat nová generace spalovacího BMW 3 ve vrcholné šestiválcové verzi, nepůsobí úplně zle
3.1.2025 - Jediná Čechy ve velkém odmítaná Škoda je k mání skoro nejetá ve verzi, kterou nechce už skoro nikdo
3.1.2025 - Budoucnost je elektrická. Akorát teď všechny prodeje elektrických VW v USA překonává Golf GTI
4.1.2025
Živá témata na fóru
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 22:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 19:44 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus