Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Saab po dalším týdnu: Lofalk jde po krku Saabu, Muller Lofalkovi
23.10.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zdá se, že z bitvy o budoucnost Saabu se stává osobní záležitost: správce chce ukončit jeho reorganizaci, šéf Saabu chce ale „ukončit” správce.
Věrným čtenářům Autoforum.cz jistě neunikl náš článek z minulého týdne, ve kterém jsme rekapitulovali poslední vývoj v Saabu. Ačkoli dramatických situací jsme v souvislosti s touto automobilkou zažili letos více než dost, ty z minulého týdne překonaly všechny předchozí - Saab se měl nejprve nacházet jen pár hodin od bankrotu, nakonec ale obdržel první část investice čínských firem Pang Da a Youngman a rázem bylo po problémech.
Ani od té doby sice nebylo o zajímavé události nouze, na poměry firmy, která se pravidelně potácí mezi hrobem a síní slávy, ale nešlo o nic mimořádného. Vše se začalo komplikovat až koncem týdne.
Než se dostaneme k jádru věci, měli bychom vám říci, co nebo spíše kdo je to Lofalk. Guy Lofalk je známý švédský právník, který v příběhu Saabu vystupuje v roli soudem jmenovaného správce probíhajícího procesu reorganizace. Právě on opět rozbouřil poněkud klidnější vody této ságy, když ve čtvrtek požádal soud o ukončení celého procesu, neboť nevěří tomu, že by Saab sehnal peníze potřebné k jeho zdárnému ukončení. Pokud by se svou žádostí uspěl, znamenalo by to konec režimu soudní ochrany firmy před věřiteli a prakticky jistý bankrot automobilky.
Oficiálně zveřejněné důvody, který Lofalka k tomuto kroku vedly, jsme již zmínili, na základě čeho tak usoudil je ale mnohem komplikovanější. Zásadní roli v jeho úvahách dozajista hraje ochota a možnost čínských partnerů Saabu do švédské automobilky investovat, neboť právě s ní celá reorganizace stojí i padá. Pomiňme nyní, že Číňané stále nedostali od svých úřadů svolení celou investici realizovat, podle všeho ji totiž stejně realizovat nechtějí, alespoň ne podle původního scénáře. Podle toho se Pang Da s Youngmanem měly výměnou za 245 milionů Eur stát majiteli 53,9 procenta automobilky a dále spolupracovat s jejím současným vlastníkem (Swedish Automobile, bývalý Spyker) na dalším rozvoji. Jenže někdo v tomto případě začal intrikovat a z vzniklé situace chce vytěžit více.
Podle nejnovějších zpráv se totiž Číňané rozhodli převzít celý Saab a nikoli jen polovinu jeho akcií. Tím by jejich dosavadní záměr dozajista padl. Patrně také přišli na to, že k převzetí celé firmy nepotřebují jeho dnešního vlastníka, stačí se domluvit se jmenovaným správcem, aby reorganizaci ukončil a následně jim majetek zbankrotované firmu odprodal jako celek za výhodnější cenu. Sice by ke každému z těchto kroků potřeboval souhlas soudu a věřitelů, případ prodeje české Sazky ale ukazuje, že takový postup není až tak neobvyklý natož pak neobhajitelný.
Pokud Číňané k tomuto závěru došli, je Saab resp. jeho současný majitel v pěkné bryndě, neboť už dnešním postup je plánem Z a žádný plán B tedy není na stole. Vše nasvědčuje tomu, že realita není odlišná, zúčastněné strany už se ale zásadně rozcházejí v pohledu na to, kdo za tento stav odpovědný.
Guy Lofalk se tváří, že čínští investoři došli k tomuto závěru sami a že o změně jejich plánů do tohoto týdne nevěděl. S tím ale zásadně nesouhlasí šéf Saabu Victor Muller, podle nějž to byl právě Lofalk, kdo se s Číňany na tomto postupu domluvil. Minulý týden se totiž setkal se zástupci obou firem a na schůzce je měl přimět ke změně postoje. Žádost o ukončení reorganizace už pak byla jen dalším krokem v této podle Mullera špinavé hře, neboť její pokračování již nemá smysl.
„Máme velmi jasné signály, že čínští investoři nehodlají financovat Saab tak, jak přislíbili ještě minulý týden. Minulý víkend Lofalk navštívil Peking a setkal se jak se zástupci Pang Dy, tak Youngmanu. Tyto schůzky je zjevně přiměly změnit svůj postoj a vyvinout úsilí uzavřít docela jiný typ obchodu. To je nepřijatelné,” řekl Muller s tím, že o úplné převzetí Saabu Číňany nestojí.
Jisté nyní je, že další peníze od Číňanů nedorazily v původně avizovaném termínu (22. října) a Guye Lofalka neuspokojila ani náhradní „náplast” od americké firmy North Street Capital ve výši 70 milionů dolarů (cca 1,3 miliardy Kč), která má Saabu pomoci přežít do chvíle, než vše s Číňany urovná.
Šéf Saabu je na každý pád s Lofalkovým jednáním velmi nespokojen. „Z našeho pohledu Lofalk překročil všechny myslitelné hranice svého mandátu v roli správce. Primárně se zaměřuje na změnu vlastníka Saabu a ne na řízení samotné reorganizace, což je úkol, jehož splněním jej pověřil soud,” uvedl zjevně rozhořčený Muller v rozhovoru pro švédský rozhlas.
Saab proto podal námitku proti Lofalkově žádosti a z výše zmíněných důvodů též požádal o ukončení jeho mandátu v roli správce. Lofalk se krátce poté proti Mullerovým obviněním ostře ohradil, když řekl, že se o záměru čínských investorů minulý týden pouze dozvěděl a nijak ke změně jejich postoje nepřispěl. O všem navíc současný management Saabu neprodleně informoval. Ke snaze Mullera o jeho odvolání řekl jen lakonicky: „Fakta nezměníte tím, že zastřelíte posla.”
Rozhodnutí v obou věcech padne až v průběhu následujícího týdne a pro další vývoj v Saabu bude rozhodující. Jeden z obou pánů totiž nutně situaci neustojí: buď to bude Guy Lofalk a Mullerovi se možná podaří dokončit reorganizaci podle původního plánu, nebo to bude Victor Muller a Lofalk prodá torzo Saabu Číňanům.
Ať tak či onak, situace nám už začíná připomínat jeden americký film s oběma pány v hlavní roli - Guyem Lofalkem coby vetřelcem a Victorem Mullerem jako predátorem. Snad alespoň podtitul snímku (kdokoli vyhraje, my prohrajeme) v tomto případě platit nebude...
Z bitvy o Saab se stala poněkud osobní záležitost...
Muller s Lofalkem ještě v době, kdy se na sebe na půdě Saabu byli schopni i usmívat
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU
před 11 hodinami - K mání je symbol mrtvé éry, poslední výkonná luxusní limuzína s motorem V8 a manuálem. Vznikla jen v 96 kusech
včera - Nadějný výrobce elektroaut je na hraně krachu. Zastavil veškeré aktivity, zaměstnance poslal na „povinné neplacené volno“
včera - Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
včera - Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
včera
Živá témata na fóru
- Cena výměny EGR ventilu 12.27. 15:39 - Pietro78
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.27. 15:03 - řidičBOB
- BMW Divize 12.27. 12:08 - pavproch
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB