Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Saab padá ke dnu, NEVS v zoufalosti prosí věřitele o odpuštění poloviny dluhů
22.2.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Současný majitel toho, co zbylo po Saabu, už ani soudem posvěcenou reorganizaci nevidí jako schůdnou a pokouší se od přemíry závazků očistit jinak.
Když před necelými třemi léty Spykerem nespasené torzo automobilky Saab převzal švédsko-čínský NEVS, byli jsme si celkem jisti, že jde jen o první krok směřující k dalšímu bankrotu. NEVS totiž nechtěl stavět na stále početné skupině věrných zákazníků Saabu a nabídnout jim to, co mají rádi. Rozhodl se nabídnout všem ostatním to, co prakticky nikdo nechce - elektromobil, navíc postavený na základech stárnoucí 9-3. Že to je cesta do pekel, musel vidět každý, kdo umí do pěti počítat, švédsko-čínské konsorcium ale zjevně skončilo u čtyřky.
Přišlo tedy to, co muselo. S naprosto minimálním množstvím vyrobených a prodaných aut za několik let existence začal „NEVSový” Saab znovu bankrotovat a nejprve to vypadalo na rychlý konec. Navzdory naivním záměrům se nakonec domohl ochrany před věřiteli a nyní se nachází v procesu reorganizace v rámci něhož propouští i zaměstnance. Je to spása? Není a nebude jí zřejmě ani probírané převzetí Saabu dalším investorem. Nová tisková zpráva NEVS totiž informuje o tom, že reorganizaci nebude možné dokončit bez spolupráce věřitelů.
NEVS halí celou situaci do komplikovaných vysvětlení odvolávajících se na ochotu jeho investora poskytnou společnosti další prostředky, ale pomineme-li je, máme před sebou celkem obvyklou realitu. Firma dluží hodně, její aktiva jsou minimální a vyhlídky na budoucí přetavení dosavadních investic v zisky bídné. Pouštět se za takových okolností do dalšího dobrodružství, jehož středobodem bude splacení nesplatitelného, je přinejmenším riskantní - když ne pro NEVS, tak pro jeho investora rozhodně. Firma se tedy rozhodla nastalého stavu věcí a svou pozici vylepšit na úkor těch, kterým neplatila.
Věřitelům, kterým dluží více než půl milionu švédských korun (asi 1,44 milionu Kč), dala ve své podstatě nůž na krk - buď odpustí NEVS polovinu dluhu, nebo firma další snahy o reorganizaci vzdá. Může se to zdát jako sprosté, kriminální, faktem ale je, že to je v podobných případech docela běžný postup. A podporu má i ze strany insolvenčního správce Erica Gustafsson - ten jistě nejlépe ví, co firma drží za aktiva a suše konstatuje, že by věřitelé na tento návrh měli přistoupit ve vlastním zájmu. Pokud to neučiní a firma skončí v likvidaci, dostanou pravděpodobně za několik let ze svých pohledávek ještě méně.
NEVS jinými slovy nabízí svým věřitelům vrabce v hrsti (polovina závazků by - podle dostupných informací - byla zaplacena okamžitě díky ochotě investorů) místo holuba na střeše (všechny závazky uhrazené z likvidace majetku společnosti). Ačkoli je to obraz jeho dosud největší blízkosti naprostého dna, je docela pravděpodobné, že uspěje a Saabí sága bude ještě chvíli pokračovat. Třeba mezitím NEVS napadne vyrábět znovu něco jako skutečné Saaby a dokázat světu, že pohřbít švédskou klasiku nebyl tak dobrý nápad, jak si myslí šéfka GM. Jinak už budeme v souvislosti i s námi kdysi obdivovanou značkou psát jen o soudních tahanicích...






NEVS je blízko dna, přesto možná bude v křísení Saabu pokračovat dále
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Lotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před hodinouRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 3 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 4 hodinami„Vím, že šéfové jsou zklamaní, tlak narůstá,” říká Hamilton po dalším nepřesvědčivém víkendu
před 6 hodinamiAuto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB