Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Saab padá ke dnu, NEVS v zoufalosti prosí věřitele o odpuštění poloviny dluhů
22.2.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Současný majitel toho, co zbylo po Saabu, už ani soudem posvěcenou reorganizaci nevidí jako schůdnou a pokouší se od přemíry závazků očistit jinak.
Když před necelými třemi léty Spykerem nespasené torzo automobilky Saab převzal švédsko-čínský NEVS, byli jsme si celkem jisti, že jde jen o první krok směřující k dalšímu bankrotu. NEVS totiž nechtěl stavět na stále početné skupině věrných zákazníků Saabu a nabídnout jim to, co mají rádi. Rozhodl se nabídnout všem ostatním to, co prakticky nikdo nechce - elektromobil, navíc postavený na základech stárnoucí 9-3. Že to je cesta do pekel, musel vidět každý, kdo umí do pěti počítat, švédsko-čínské konsorcium ale zjevně skončilo u čtyřky.
Přišlo tedy to, co muselo. S naprosto minimálním množstvím vyrobených a prodaných aut za několik let existence začal „NEVSový” Saab znovu bankrotovat a nejprve to vypadalo na rychlý konec. Navzdory naivním záměrům se nakonec domohl ochrany před věřiteli a nyní se nachází v procesu reorganizace v rámci něhož propouští i zaměstnance. Je to spása? Není a nebude jí zřejmě ani probírané převzetí Saabu dalším investorem. Nová tisková zpráva NEVS totiž informuje o tom, že reorganizaci nebude možné dokončit bez spolupráce věřitelů.
NEVS halí celou situaci do komplikovaných vysvětlení odvolávajících se na ochotu jeho investora poskytnou společnosti další prostředky, ale pomineme-li je, máme před sebou celkem obvyklou realitu. Firma dluží hodně, její aktiva jsou minimální a vyhlídky na budoucí přetavení dosavadních investic v zisky bídné. Pouštět se za takových okolností do dalšího dobrodružství, jehož středobodem bude splacení nesplatitelného, je přinejmenším riskantní - když ne pro NEVS, tak pro jeho investora rozhodně. Firma se tedy rozhodla nastalého stavu věcí a svou pozici vylepšit na úkor těch, kterým neplatila.
Věřitelům, kterým dluží více než půl milionu švédských korun (asi 1,44 milionu Kč), dala ve své podstatě nůž na krk - buď odpustí NEVS polovinu dluhu, nebo firma další snahy o reorganizaci vzdá. Může se to zdát jako sprosté, kriminální, faktem ale je, že to je v podobných případech docela běžný postup. A podporu má i ze strany insolvenčního správce Erica Gustafsson - ten jistě nejlépe ví, co firma drží za aktiva a suše konstatuje, že by věřitelé na tento návrh měli přistoupit ve vlastním zájmu. Pokud to neučiní a firma skončí v likvidaci, dostanou pravděpodobně za několik let ze svých pohledávek ještě méně.
NEVS jinými slovy nabízí svým věřitelům vrabce v hrsti (polovina závazků by - podle dostupných informací - byla zaplacena okamžitě díky ochotě investorů) místo holuba na střeše (všechny závazky uhrazené z likvidace majetku společnosti). Ačkoli je to obraz jeho dosud největší blízkosti naprostého dna, je docela pravděpodobné, že uspěje a Saabí sága bude ještě chvíli pokračovat. Třeba mezitím NEVS napadne vyrábět znovu něco jako skutečné Saaby a dokázat světu, že pohřbít švédskou klasiku nebyl tak dobrý nápad, jak si myslí šéfka GM. Jinak už budeme v souvislosti i s námi kdysi obdivovanou značkou psát jen o soudních tahanicích...
NEVS je blízko dna, přesto možná bude v křísení Saabu pokračovat dále
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nejnovější články
- Prodeje klíčového elektrického Fordu v říjnu padly na polovinu, všechny jeho elektromobily mají podíl už jen 3,2 procenta
před 3 hodinami - Za cenu tuctové Octavie TDI můžete mít výjimečný sporťák s obřím motorem V6, 400 koňmi a manuálem. Ani pořádně nejel
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Studie podporující elektromobily se obrátila pro jejím autorům. Většina lidí už není ani ochotna si takové auto někdy koupit
včera - Kia brání bizarní vzhled své poslední novinky. „Tasmánský čert” prý jako náklaďáky z SSSR vypadá schválně
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.05. 08:46 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 08:03 - honziss
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 07:56 - řidičBOB
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.04. 21:32 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 11.04. 19:26 - řidičBOB
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha
- Onboard videa 11.04. 08:44 - Truck Daškam
- vyber motorky 11.03. 21:59 - M.Z.