Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Novinář zkusil zjistit reálnou spotřebu Škody Octavia 1,9 TDI se 700 tisíci km. A jen koukal
27.5.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Stála 6 tisíc korun, takže pořizovací cenou nezruinuje nikoho. Její stav překvapil i mechanika, jakou má ale tak ojetá Octavie skutečnou spotřebu?
Alex Kersten z Car Throttlu před pár týdny koupil Škodu Octavia I 1,9 TDI se skoro 700 tisíci km, aby zjistil, kolik života se ještě skrývá v tak starém autě. Stálo ho v přepočtu necelých 6 tisíc korun, takže čekat od něj vážně nešlo mnoho, hned napoprvé ale dokázalo překvapit. I když na pohled působilo podobně jako námi loni testovaná Fabia s 1 267 000 km, tedy hodně opotřebovaně, mechanicky dělalo stále velmi solidní dojem.
Tento pocit se potvrdil záhy, když motor vozu rozebral mechanik a jen se divil, v jaké kondici starý TDI je. Čekal více karbonu nebo více opotřebení, rozhodně pak neočekával stále původní výfuk či turbo. Motor zkrátka působil dojmem, jako by měl najeto asi třetinu toho, co musel za svůj život skutečně zvládnout.
Takhle dnes působí Octavia z časů, kdy Škoda nemohla ponechat nic náhodě a svým prvním pořádným novodobým vozem musela (s přispěním tehdy nejlepších komponentů koncernu VW, pochopitelně) přesvědčit všechny, že stále patří na automobilovou mapu světa. Teď už není pochyb o tom, že na ní je a je hodně vidět, nicméně je samotná první Octavia po takovém kilometrovém zápřahu ještě k užitku?
To se Alex rozhodl ověřit poněkud svérázným způsobem - Octavii vytáhl na Severní smyčku Nürburgringu, tedy nejnáročnější okruh světa. Nikoli však s cílem tam zajet nějaký obdivuhodný čas, ale dojet tam a zpátky na jedno natankování. To je docela docela výzva - z Londýna na Ring je to něco kolem 640 kilometrů a protože cílem bylo dojet také zpět a urazit i jedno kolo na samotném okruhu, k 1 280 si přičtěte dalších 20 k tomu. Jsme u nějakých 1 300 km - velká porce i na moderního požírače dálničních kilometrů s pořádnou nádrží, Octavia I měla na naftu k dispozici 55 litrů. A nezapomeňme, auto má najeto 700 tisíc km a ví bůh, co to všechno může znamenat na nároky na palivo...
Ne každý věřil, že by se něco takového mohlo povést, ale ono to opravdu jde. Alex natankoval nádrž do plna, trochu přefoukal pneumatiky, vyndal z auta rezervu, lékárničku a podobnou „přítěž” (protože s ním jeli kolegové v jiném autě, mohl si to dovolit), zaplomboval nádrž a vydal se na cestu. Palubní počítač při pomalé, ale ne zase tak pomalé jízdě po dálnici (lehce pod 100 km/h) ukazoval spotřebu 3,2 litru nafty na 100 km, což je fantastické číslo. Po zdolání kanálu La Manche spotřeba začala o něco stoupat, pořád se ale držela na 3,3 l/100 km.
Na Nordschleife dorazil Alex asi po 10 hodinách takové jízdy, takže žádný zázračný rychlostní průměr neudělal, ale o to tu nešlo. Dal si jeden okruh za asistence Miši Šarudina, pochopitelně opět na spotřebu, tedy s časem přes 13 minut a 58 sekund. A pak znovu vyrazil zpět. Okruh a okresky poslaly průměrnou spotřebu až k 3,6 litru nafty na 100 km, další dálniční jízda ji ale znovu snížily. Cíl se podařilo zdolat, auto na jednu nádrž najelo 1 298,7 km a ještě trocha paliva zbývala.
Palubní počítač ukazoval výsledek 3,3 litru na 100 km, doplnění nádrže si ale vzalo 49,4 litru, což znamená průměr 3,8 l/100 km. Počítač tedy poněkud přeháněl, jak ostatně u této generace aut koncernu VW nebylo nezvyklé, i skutečný průměr pod 4 litry je ale fantastický výsledek, stejně jako zvládnutí bezmála 1 300 km na jeden zátah.
Test ukázal, že i koupí tak „vyžilého” auta lze získat docela zajímavý stroj, který vás - alespoň co do spotřeby - bude těšit i provozními náklady. Stačí vybrat ten správně udržovaný. Především ale připomíná, proč se motory 1,9 TDI staly tak populárními. I když podle dat EU se od časů zrodu tohoto auta (rok 1998, je to tedy 20 let) průměrná spotřeba aut snížila asi o 99 % a příští rok zřejmě už začne nafta téct z nádrží, reálně budete mít dnes spíše problém pořídit nové auto nižší střední třídy, které nabídne obstojnou dynamiku při spotřebě pod 4 litr na 100 km. Tohle už současné diesely neumí, třebaže ony samy i auta jako taková dnes nabízí spoustu jiných zajímavých věcí...


























Takto probíhal test spotřeby u „sedmisettisícové” Octavie I s motorem 1,9 TDI. Výsledná reálná spotřeba 3,8 litru nafty na 100 km je ohromující, na takovou „plečku” rozhodně
Zdroj: Car Throttl@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 5 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Mercedes konečně našel způsob, jak do nabídky vrátit žádoucí auta, jen s názvem to trochu přehnal
před 56 minutamiTohle je nové nejsilnější spalovací auto všech dob, které může na silnice, jeho brutální motor dává přes 2 000 koní
před 2 hodinamiSoudní dokumenty ukazují další problém vzdáleného přístupu výrobců k vašim autům, Tesla s ním má podvádět se zárukami
před 3 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 5 hodinamiNejprodávanější VW, který za 250 tisíc nabízí víc než Octavie, dostal úplně nový vzhled. Teď vypadá jako laciné čínské auto
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva