Ruskému trhu s ojetinami dodnes vládne Lada, po které Češi toužili naposledy před 35 léty. Proč tomu tak je?

Neklame vás zrak, tohle je vážně VAZ-2107 alias poslední evoluce žigulíku, která ani letos nemá mezi ojetinami v Rusku soupeře. A není to válkou, tuhle pozici si drží už mnoho let, Rusové se pokusili popsat důvody.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ruskému trhu s ojetinami dodnes vládne Lada, po které Češi toužili naposledy před 35 léty. Proč tomu tak je?

3.10.2024 | Petr Prokopec

Ruskému trhu s ojetinami dodnes vládne Lada, po které Češi toužili naposledy před 35 léty. Proč tomu tak je?

/

Foto: AvtoVAZ

Neklame vás zrak, tohle je vážně VAZ-2107 alias poslední evoluce žigulíku, která ani letos nemá mezi ojetinami v Rusku soupeře. A není to válkou, tuhle pozici si drží už mnoho let, Rusové se pokusili popsat důvody.

Tak, jako je v Česku dominantní značkou Škoda, v Rusku vládne Lada. Nicméně už jen málokterého Čecha spatříte za volantem „stodvacítek“ či dokonce ještě starších „embéček“. Raritou jsou ostatně i Favorit nebo Felicia, našinec spíše již přestoupil k moderní produkci jako Octavia či Fabia, a to bez ohledu na generaci. Rusové nicméně zůstávají věrni svým hrdinům minulosti mnohem víc a déle, jak ostatně dokládá i letošní úspěch VAZu-2107.

Za tímto označením se skrývá poslední evoluce legendárního žigulíku, která byla představena v roce 1982. Ve srovnání se zbytkem produkce dostala vylepšený interiér s novým přístrojovým štítem, přičemž zákazníci mohli volit mezi 1,3litrovým a 1,6litrovým motorem. Kromě toho ovšem do nabídky zamířila i varianta osazená Wankelem, jenž produkoval až 142 koní. Toto provedení nicméně bylo původně určeno pouze pro státní aparát, policii či nechvalně známou KGB.

Rusové výrobu žigulíku ukončili až v roce 2012, kdy AvtoVAZ přepřáhl na Ladu 110. S tou již byla spojena změna koncepce, vpředu usazený motor totiž roztáčel přední a nikoli zadní nápravu, jako tomu bylo po dlouhé dekády. Po výrazné modernizaci v roce 2009 se pak z tohoto vozu stala Priora, která v nabídce automobilky vydržela ještě sedm let. Poté však dorazila zcela nová Vesta, se kterou je spojena moderní éra tradiční ruské značky.

Žigulík je ovšem nadále nadmíru populární, jen na trhu s ojetými vozy. V srpnu se jej prodalo 12 800 exemplářů, což stačilo na první místo. To ostatně VAZ-2107 okupuje nonstop již od února, nepřekvapivě mu tak patří zlato i v rámci registrací za prvních osm letošních měsíců (87 500 ks), stejně tomu bylo i v předchozích letech. Druhá příčka pak v rámci dosavadních ročních statistik připadá na Ladu Samaru, respektive na její moderní variaci VAZ-2114 vyráběnou od roku 2001 (80 400 ks).

Důvody přetrvávajícího úspěchu ruských legend se pro kolegy z Auto Mail.ru pokusil vysvětlit viceprezident Národní automobilové unie, dle kterého platí, že v jednoduchosti je síla. Žádný neupravený VAZ-2107 se totiž v Rusku aktuálně neprodává za víc než 200 tisíc rublů, což je přibližně 50 tisíc korun. Velmi levné jsou pak i náhradní díly, které jsou navíc velmi rozšířené. Levně a snadno lze sehnat i motory, zatímco karoserie při alespoň minimální péči zvládá odolávat korozi.

I přes to všechno si nicméně experti nejsou jisti tím, jak dlouho ještě žigulík zůstane v čele. Na paty mu totiž stále více šlape rovněž velmi levná korejská produkce, ostatně Kia Rio v srpnu dosáhla na 12 tisíc „zářezů“ a Hyundai Solaris změnilo majitele v 11 300 případech. Tyto modely jsou pak na třetím a čtvrtém místě také v dosavadních letošních statistikách, přičemž díky lepší image a pohlednějšímu zevnějšku žigulík nejspíše zakrátko převálcují. Přesto je pozoruhodné, že se VAZ-2107 drží na vrcholu tak dlouho - kdo by to při pádu železné opony řekl...


Ruskému trhu s ojetinami dodnes vládne Lada, po které Češi toužili naposledy před 35 léty. Proč tomu tak je? - 1 - Lada VAZ-2017 nejorsirenejsi Rusko 2021 01Ruskému trhu s ojetinami dodnes vládne Lada, po které Češi toužili naposledy před 35 léty. Proč tomu tak je? - 2 - Lada VAZ-2017 nejorsirenejsi Rusko 2021 02Ruskému trhu s ojetinami dodnes vládne Lada, po které Češi toužili naposledy před 35 léty. Proč tomu tak je? - 3 - Lada VAZ-2017 nejorsirenejsi Rusko 2021 03Ruskému trhu s ojetinami dodnes vládne Lada, po které Češi toužili naposledy před 35 léty. Proč tomu tak je? - 4 - Lada VAZ-2017 nejorsirenejsi Rusko 2021 04Ruskému trhu s ojetinami dodnes vládne Lada, po které Češi toužili naposledy před 35 léty. Proč tomu tak je? - 5 - Lada VAZ-2017 nejorsirenejsi Rusko 2021 05Ruskému trhu s ojetinami dodnes vládne Lada, po které Češi toužili naposledy před 35 léty. Proč tomu tak je? - 6 - Lada VAZ-2017 nejorsirenejsi Rusko 2021 06
Legendární žigulík nadále vládne ruskému trhu s ojetinami. Stále více mu však na paty začínají šlapat modernější Korejci. Foto: AvtoVAZ

Zdroj: Auto Mail.ru

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše