Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání

Máte pocit, že na vrakovištích se nachází jen skutečné vraky nevalné hodnoty? Tohle auto vlastně vrak je, jeho hodnota má ale k nevalné opravdu daleko, jak se ukázalo v právě skončené aukci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání

1.11.2024 | Petr Prokopec

Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání

/

Foto: RM Sothebys, tiskové materiály

Máte pocit, že na vrakovištích se nachází jen skutečné vraky nevalné hodnoty? Tohle auto vlastně vrak je, jeho hodnota má ale k nevalné opravdu daleko, jak se ukázalo v právě skončené aukci.

Letos v létě mohla veřejnost konečně poprvé pořádně nahlédnout za plot obklopující vrakoviště Rudiho Kleina v Los Angeles. Tento německý emigrant tam totiž neskladoval jen tuctové vraky, ale dal postupně dohromady i bizarní sbírku výjimečných aut. Svého času kupoval prakticky vše, co mu přišlo pod ruku, a nezalekl se ani nabouraných, jinak znehodnocených či stále funkčních, ale už ojetých sporťáků, které ve své době měly v takové podobě minimální hodnotu. Tedy ve srovnání se současností určitě.

Klein ale tato auta ani nerozebíral, ani neprodával, prostě si je nechal. V jeho misi se pak rozhodli pokračovat i jeho synové, až tak dlouho u toho ale nevydrželi. Nakonec se tedy rozhodli, že celou kolekci rozpadajících se sporťáků rozprodají, a to ve stavu, v jakém se dožila dnešních dní. Což u některých aut již nebude vyžadovat jen přívěs, ale i krabice, do nichž se rozpadající se karoserie a kusy techniky uloží. Přesto nejde ani zdaleka o bezcenná auta, v tomto se doba dalece změnila.

Jak jsme už zmiňovali, součástí kolekce zanedbaných klenotů byl i Mercedes-Benz 300SL „Alloy“ Gullwing, tedy vzácná hliníková verze jedné z největších německých automobilových legend. Právě ten zamířil do aukce mezi prvními a dnes už má nového majitele. Ten se plácnul přes kapsu víc, než kdokoli čekal, neboť za vůz ve stavu rozpadajícího se vraku 9 335 000 dolarů, tedy opravdu šílených 219 milionů Kč. Jinými slovy takřka čtvrt miliardy korun za soubor náhradních dílů, do kterého bude nutné ještě miliony investovat, aby byl zase k světu. Pak ale bude pomalu k nezaplacení a přesně o to tu jde.

Jde totiž skutečně o jeden z nejvzácnějších kousků Kleinovy kolekce. Jakkoli třícípá hvězda celkově vyrobila 1 400 kusů Gullwingu, pouze 25 z nich plně dostávalo zkratce SL, jenž odkazovala na super-leicht neboli super-lehkou karoserii. Ta u většiny produkce spojovala ocelové panely karoserie s hliníkovou kapotou, dveřmi a víkem zavazadelníku, u oněch 29 aut však byla kompletně z hliníku, což hmotnost sráželo o 80 kilogramů.

Auto, které se prodalo, bylo šestadvacátým vyrobeným exemplářem, přičemž montážní linku opustilo na počátku roku 1956 - s datem výroby 12. ledna šlo o vůbec první vůz, který Mercedes v daném roce zkompletoval. Původně si jej objednal šampion z Le Mans Luigi Chinetti, a to v černé barvě a červeným interiérem, ten jej však v roce 1976 prodal nepojízdný Kleinovi. Cena? 30 tisíc dolarů. Na vrakovišti stál od března 1977 dodnes a jen tohle stání zvedlo jeho cenu o 31 100 %. A zkuste to porazit, i kdyby někdo investoval zmíněnou sumu v roce 1977 do akciového indexu S&P 500, je výš „jen” o 18 420 %.

Celohliníkové SL má přitom najeto 73 387 kilometrů a někdy v roce 1981 se ještě ke všemu dočkalo „Rudiho šrámu“. Klein do jeho zádě totiž nacouval s vysokozdvižným vozíkem. Jde přitom o jedinou kolizi vozu, na opravu či renovaci pak nedošlo po celou jeho existenci. Vše je tedy originální od interiéru přes motor a převodovku až po box řízení. Z toho důvodu bude nový majitel na vyzvednutí rovněž potřebovat „ještěrku“, načež doufejme, že bude šikovnější než ten předchozí.


Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání - 1 - Mercedes-Benz 300SL Alloy Gullwing 1956 na prodej 01Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání - 2 - Mercedes-Benz 300SL Alloy Gullwing 1956 na prodej 02Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání - 3 - Mercedes-Benz 300SL Alloy Gullwing 1956 na prodej 03Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání - 4 - Mercedes-Benz 300SL Alloy Gullwing 1956 na prodej 04Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání - 5 - Mercedes-Benz 300SL Alloy Gullwing 1956 na prodej 05Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání - 6 - Mercedes-Benz 300SL Alloy Gullwing 1956 na prodej 06Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání - 7 - Mercedes-Benz 300SL Alloy Gullwing 1956 na prodej 07Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání - 8 - Mercedes-Benz 300SL Alloy Gullwing 1956 na prodej 08Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání - 9 - Mercedes-Benz 300SL Alloy Gullwing 1956 na prodej 09Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání - 10 - Mercedes-Benz 300SL Alloy Gullwing 1956 na prodej 10Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání - 11 - Mercedes-Benz 300SL Alloy Gullwing 1956 na prodej 11Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání - 12 - Mercedes-Benz 300SL Alloy Gullwing 1956 na prodej 12Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání - 13 - Mercedes-Benz 300SL Alloy Gullwing 1956 na prodej 13
Jeden z devětadvaceti celohliníkových Gullwingů se aktuálně prodal za téměř čtvrt miliardy korun. Že je na šrot, zjevně nevadí. Foto: RM Sotheby's, tiskové materiály

Zdroj: RM Sotheby's

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše