Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 2 hodinami | Petr Prokopec
Máte pocit, že na vrakovištích se nachází jen skutečné vraky nevalné hodnoty? Tohle auto vlastně vrak je, jeho hodnota má ale k nevalné opravdu daleko, jak se ukázalo v právě skončené aukci.
Letos v létě mohla veřejnost konečně poprvé pořádně nahlédnout za plot obklopující vrakoviště Rudiho Kleina v Los Angeles. Tento německý emigrant tam totiž neskladoval jen tuctové vraky, ale dal postupně dohromady i bizarní sbírku výjimečných aut. Svého času kupoval prakticky vše, co mu přišlo pod ruku, a nezalekl se ani nabouraných, jinak znehodnocených či stále funkčních, ale už ojetých sporťáků, které ve své době měly v takové podobě minimální hodnotu. Tedy ve srovnání se současností určitě.
Klein ale tato auta ani nerozebíral, ani neprodával, prostě si je nechal. V jeho misi se pak rozhodli pokračovat i jeho synové, až tak dlouho u toho ale nevydrželi. Nakonec se tedy rozhodli, že celou kolekci rozpadajících se sporťáků rozprodají, a to ve stavu, v jakém se dožila dnešních dní. Což u některých aut již nebude vyžadovat jen přívěs, ale i krabice, do nichž se rozpadající se karoserie a kusy techniky uloží. Přesto nejde ani zdaleka o bezcenná auta, v tomto se doba dalece změnila.
Jak jsme už zmiňovali, součástí kolekce zanedbaných klenotů byl i Mercedes-Benz 300SL „Alloy“ Gullwing, tedy vzácná hliníková verze jedné z největších německých automobilových legend. Právě ten zamířil do aukce mezi prvními a dnes už má nového majitele. Ten se plácnul přes kapsu víc, než kdokoli čekal, neboť za vůz ve stavu rozpadajícího se vraku 9 335 000 dolarů, tedy opravdu šílených 219 milionů Kč. Jinými slovy takřka čtvrt miliardy korun za soubor náhradních dílů, do kterého bude nutné ještě miliony investovat, aby byl zase k světu. Pak ale bude pomalu k nezaplacení a přesně o to tu jde.
Jde totiž skutečně o jeden z nejvzácnějších kousků Kleinovy kolekce. Jakkoli třícípá hvězda celkově vyrobila 1 400 kusů Gullwingu, pouze 25 z nich plně dostávalo zkratce SL, jenž odkazovala na super-leicht neboli super-lehkou karoserii. Ta u většiny produkce spojovala ocelové panely karoserie s hliníkovou kapotou, dveřmi a víkem zavazadelníku, u oněch 29 aut však byla kompletně z hliníku, což hmotnost sráželo o 80 kilogramů.
Auto, které se prodalo, bylo šestadvacátým vyrobeným exemplářem, přičemž montážní linku opustilo na počátku roku 1956 - s datem výroby 12. ledna šlo o vůbec první vůz, který Mercedes v daném roce zkompletoval. Původně si jej objednal šampion z Le Mans Luigi Chinetti, a to v černé barvě a červeným interiérem, ten jej však v roce 1976 prodal nepojízdný Kleinovi. Cena? 30 tisíc dolarů. Na vrakovišti stál od března 1977 dodnes a jen tohle stání zvedlo jeho cenu o 31 100 %. A zkuste to porazit, i kdyby někdo investoval zmíněnou sumu v roce 1977 do akciového indexu S&P 500, je výš „jen” o 18 420 %.
Celohliníkové SL má přitom najeto 73 387 kilometrů a někdy v roce 1981 se ještě ke všemu dočkalo „Rudiho šrámu“. Klein do jeho zádě totiž nacouval s vysokozdvižným vozíkem. Jde přitom o jedinou kolizi vozu, na opravu či renovaci pak nedošlo po celou jeho existenci. Vše je tedy originální od interiéru přes motor a převodovku až po box řízení. Z toho důvodu bude nový majitel na vyzvednutí rovněž potřebovat „ještěrku“, načež doufejme, že bude šikovnější než ten předchozí.
Jeden z devětadvaceti celohliníkových Gullwingů se aktuálně prodal za téměř čtvrt miliardy korun. Že je na šrot, zjevně nevadí. Foto: RM Sotheby's, tiskové materiály
Zdroj: RM Sotheby's
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 6 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později 14:44
- Pátek v Sepangu 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 2 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 3 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 5 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 6 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- vyber motorky 11.01. 17:02 - jerry
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB