Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rozmachu elektromobilů už nevěří ani výrobci baterií, přes naléhání VW
10.7.2019 | Petr Prokopec
Ani zájem největšího výrobce aut a příslib investic ve výši 1,3 bilionu korun není pro výrobce akumulátorů dost dobrá motivace k tomu, aby masivně investovali do rozšíření jejich produkce.
V současné době měla být značná část silnic okupována elektrickými vozidly, například po těch německých jich ke konci letošního roku měl jezdit 1 milion. Že realita je docela jiná, nemusíme dodávat - elektrická auta jsou navzdory veškerým dotacím a dalším nestandardním podporám velmi okrajovým zbožím. Otázkou ale nyní je, co bude dál. Ne snad, že by se odehrál nějaký technologický průlom, který by vyřešil problémy s dojezdem, dobou dobíjení či cenou. Tlak zejména EU na jejich rozšíření ale stoupá a někteří mají pocit, že je Brusel prostě nařídí a budou. Jenže ono to tak jednoduché nebude.
Že elektromobily po roce 2020 nedojdou zázračného rozšíření, jasně řekl šéf vývoje BMW a podobně hovoří také generální ředitel Bentley. Takové hlasy z automobilek lze brát s rezervou, neboť si takový vývoj prostě nemusí přát, jenže ony nezaznívají jen od nich. Že rozmach elektrických nastane v jakékoli dohledné době, nevěří ani výrobci akumulátorů, kteří by za elektrickou mobilitu měli kopat více než kdo jiný, však je může velice dobře živit.
Pro agenturu Reuters o tom promluvil člen představenstva VW Group Stefan Sommer. Podle něj rozmachu elektromobilů někteří výrobci baterií nevěří až do té míry, že do rozšíření jejich produkce odmítají investovat navzdory poptávce Volkswagenu. „Dodavatelé se pořád ptají sami sebe: Rozjede se skutečně prodej elektromobilů a nebo ne?” říká Sommer.
Může se to zdát hloupé, však Volkswagen je odběratel, který se neodmítá. Jenže výrobci jsou chytří. „Ne každý je přesvědčen, že elektromobilita se rozšíří ve velkém měřítku,“ říká dále Sommer s tím, že výrobci baterek moc dobře ví jedno - když lidé nebudou elektromobily kupovat, je jim i závazek odběratele typu VW k ničemu. Bez reálné možnosti elektrická auta prodat se jejich investice do rozšíření produkce mohou stát nenávratnými.
„S dodavateli proto musíte strávit více času, abyste je přiměli investovat,“ pokračuje Sommer, jenže pro část z nich není zajímavý ani plán VW nakoupit baterie v hodnotě 50 miliard Eur (cca 1,28 bilionu korun). S některými z hlavních partnerů, jako jsou švédský Northvolt, korejské firmy SKI, LG Chem, Samsung SDI a čínský CATL tak Němci museli rozjet společný podnik či do jejich společností investovat sami - až taková nedůvěra u nich v rozmach elektrické mobility panuje.
Pro subdodavatele je vstup na pole elektrické o to rizikovější, že pokud by jim automobilka zrušila či omezila kontrakt, nebude reálné, aby stejné komponenty dodali jiným výrobcům. „Pokud elektromobilita nezafunguje u VW, nebude fungovat ani u nikoho jiného,“ podotýká Sommer. „Subdodavatelé si tak musí vybrat, zda investují do vývoje nového smartphonu nebo postaví novou továrnu na výrobu baterií,“ říká dále člen představenstva VW s tím, že někteří zkrátka raději udělají to první.
Sommer proto vše uzavírá slovy, že Volkswagen možná nakonec půjde v rámci výroby baterií zcela samostatnou cestou, neboť Němci jsou prý o úspěchu elektromobility přesvědčeni a mnozí jiní v tom tak jasno nemají.
Také Tesla (na snímcích její akumulátor rozebraný do mrtě) má akumulátorů nedostatek, přestože si je vyrábí z velké části sama. Ostatní mají s velkými dodávkami ještě větší problém, protože se dodavatelé bojí rozsáhlých investic do jejich výroby - nevěří, že je na trhu o elektrická auta zájem
Volkswagen se za posledních pár let pochlubil celou řadou elektrických konceptů. Aby je ale vůbec dostal na silnice, potřebuje baterie - a s těmi je zjevně větší potíž, než se dosud myslelo
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva