Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rozmachu elektromobilů už nevěří ani výrobci baterií, přes naléhání VW
10.7.2019 | Petr Prokopec
Ani zájem největšího výrobce aut a příslib investic ve výši 1,3 bilionu korun není pro výrobce akumulátorů dost dobrá motivace k tomu, aby masivně investovali do rozšíření jejich produkce.
V současné době měla být značná část silnic okupována elektrickými vozidly, například po těch německých jich ke konci letošního roku měl jezdit 1 milion. Že realita je docela jiná, nemusíme dodávat - elektrická auta jsou navzdory veškerým dotacím a dalším nestandardním podporám velmi okrajovým zbožím. Otázkou ale nyní je, co bude dál. Ne snad, že by se odehrál nějaký technologický průlom, který by vyřešil problémy s dojezdem, dobou dobíjení či cenou. Tlak zejména EU na jejich rozšíření ale stoupá a někteří mají pocit, že je Brusel prostě nařídí a budou. Jenže ono to tak jednoduché nebude.
Že elektromobily po roce 2020 nedojdou zázračného rozšíření, jasně řekl šéf vývoje BMW a podobně hovoří také generální ředitel Bentley. Takové hlasy z automobilek lze brát s rezervou, neboť si takový vývoj prostě nemusí přát, jenže ony nezaznívají jen od nich. Že rozmach elektrických nastane v jakékoli dohledné době, nevěří ani výrobci akumulátorů, kteří by za elektrickou mobilitu měli kopat více než kdo jiný, však je může velice dobře živit.
Pro agenturu Reuters o tom promluvil člen představenstva VW Group Stefan Sommer. Podle něj rozmachu elektromobilů někteří výrobci baterií nevěří až do té míry, že do rozšíření jejich produkce odmítají investovat navzdory poptávce Volkswagenu. „Dodavatelé se pořád ptají sami sebe: Rozjede se skutečně prodej elektromobilů a nebo ne?” říká Sommer.
Může se to zdát hloupé, však Volkswagen je odběratel, který se neodmítá. Jenže výrobci jsou chytří. „Ne každý je přesvědčen, že elektromobilita se rozšíří ve velkém měřítku,“ říká dále Sommer s tím, že výrobci baterek moc dobře ví jedno - když lidé nebudou elektromobily kupovat, je jim i závazek odběratele typu VW k ničemu. Bez reálné možnosti elektrická auta prodat se jejich investice do rozšíření produkce mohou stát nenávratnými.
„S dodavateli proto musíte strávit více času, abyste je přiměli investovat,“ pokračuje Sommer, jenže pro část z nich není zajímavý ani plán VW nakoupit baterie v hodnotě 50 miliard Eur (cca 1,28 bilionu korun). S některými z hlavních partnerů, jako jsou švédský Northvolt, korejské firmy SKI, LG Chem, Samsung SDI a čínský CATL tak Němci museli rozjet společný podnik či do jejich společností investovat sami - až taková nedůvěra u nich v rozmach elektrické mobility panuje.
Pro subdodavatele je vstup na pole elektrické o to rizikovější, že pokud by jim automobilka zrušila či omezila kontrakt, nebude reálné, aby stejné komponenty dodali jiným výrobcům. „Pokud elektromobilita nezafunguje u VW, nebude fungovat ani u nikoho jiného,“ podotýká Sommer. „Subdodavatelé si tak musí vybrat, zda investují do vývoje nového smartphonu nebo postaví novou továrnu na výrobu baterií,“ říká dále člen představenstva VW s tím, že někteří zkrátka raději udělají to první.
Sommer proto vše uzavírá slovy, že Volkswagen možná nakonec půjde v rámci výroby baterií zcela samostatnou cestou, neboť Němci jsou prý o úspěchu elektromobility přesvědčeni a mnozí jiní v tom tak jasno nemají.











Také Tesla (na snímcích její akumulátor rozebraný do mrtě) má akumulátorů nedostatek, přestože si je vyrábí z velké části sama. Ostatní mají s velkými dodávkami ještě větší problém, protože se dodavatelé bojí rozsáhlých investic do jejich výroby - nevěří, že je na trhu o elektrická auta zájem
Volkswagen se za posledních pár let pochlubil celou řadou elektrických konceptů. Aby je ale vůbec dostal na silnice, potřebuje baterie - a s těmi je zjevně větší potíž, než se dosud myslelo
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 8 hodinami- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
dnes Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nejnovější články
Ostré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
před 4 hodinamiRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
před 5 hodinamiToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
před 7 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 8 hodinamiVW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.