Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rimac konečně promluvil o Hammondově těžké nehodě, auto letělo opravdu daleko
19.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Co přesně se stalo ve Švýcarsku při natáčení The Grand Tour? To stále není zcela jasné, detaily přímo od Rimacu ale ukazují, jak těžká nehoda to byla.
Již více než týden uplynul od nehody Richarda Hammonda, ke které došlo ve Švýcarsku v rámci doprovodné show závodu do vrchu Hemberg Bergrennen. Za tu dobu jsme se dozvěděli, že Jeremy Clarkson měl v prvé chvíli pocit, že jeho kolega je po smrti. To naštěstí potvrzeno nebylo, nicméně i fraktura kolene je nakonec pro celou trojici a pořad The Grand Tour nemalým problémem. Uvidíme tedy, zda bude dodržena ohlášená říjnová premiéra či nikoliv. Zkoumat to ale dnes nebudeme, místo toho se zaměříme na samotnou nehodu.
Podle vítěze závodu, který se jel na stejné trati, může za vše Hammondův amaterismus, neboť si trať před ostrou jízdou podrobně neprošel. S tím ovšem nesouhlasí nejen organizátoři závodu, ale také Clarkson, který uvedl, že jeho kolega s Rimacem jezdil po čtyři dny, než se na Hemberg vydal. Kromě toho ten den absolvoval několik jízd do vrchu, než k nehodě došlo. Po teoretické stránce měl tedy být - navíc s ohledem na své zkušenosti s řízením kdečeho rychlého - na vše připraven.
I přesto se ovšem stal incident, a Hammond by měl děkovat svým strážným andělům, že stále ještě žije. K nehodě totiž nyní přidal pár dat z telemetrie vozu sám Mate Rimac, zakladatel a šéf stejnojmenné automobilky. A ty nejlépe připomínají, jak děsivá nehoda to byla. „Vůz letěl 300 metrů horizontálně a skutálel se 100 metrů hluboko. Po prvním letu navíc dopadl na asfaltovou silnici o 10 metrů níže, kde se zároveň vznítil,“ prohlásil Rimac.
To jsou jistě pozoruhodná data, svět ale zajímá hlavně to, co k nehodě vedlo. V tomto směru mlčí Hammond a jasno do věci - alespoň zatím „Nejsem schopný říci, v jaké rychlosti se to stalo, ale nemůžu uvěřit, jaké nesmysly píší lidé, kteří o tom nemají ani páru, nebo jsou slepí či škodolibí,“ dodal Rimac k tomu, co okolo nehody koluje za zvěsti.
Jde jednak o spekulace, které se pojí s rychlostí, v jaké měl Concept_One havarovat. Zatímco totiž třeba Clarkson uvedl takřka dvoustovku, dle druhých měl elektrický hypersport jet jen zhruba 66 km/h. To rozhodně není žádné zběsilé tempo, pročež podle zlých jazyků nejde zrovna o bezpečné auto, neboť mělo stačit jen tak málo, a vůz za několik desítek milionů spálil oheň pomalu až na popel.
Nicméně ve skutečnosti jde naopak o velmi bezpečný vůz. Stačí si totiž jen uvědomit, o jak vážnou nehodu šlo (těm skoro 200 km/h nevěříme ani my, ale podle videa to přes 100 km/h bylo nepochybně, navíc tu dvakrát nepomohla gravitace), přičemž poté, co opustil silnici, šel několikrát „přes boudu“. Navíc se do toho ještě jednou setkal s pevným asfaltem, než znovu pokračoval v karambolu, při kterém se otáčel podél své osy.
Hammond má tedy opravdu štěstí, že z incidentu vyvázl pouze se zraněným kolenem. To si myslí i Alejandro Salomon známý také pod přezdívkou Salomondrin, který se s Rimacem Concept_One také několikrát svezl. I proto se rozhodl přijít se svým názorem, co se možná ve Švýcarsku přihodilo. Jde ale striktně o jeho vlastní náhled, který se nakonec může ukázat jako mylný.
Nicméně dle Salomondrina Hammond jednoduše jel příliš rychle, neboť i přes nějakou přípravu nebyl jednoduše na chorvatský hypersport a zejména jeho jízdní dynamiku připraven. Nezvykle velkou roli na jeho přilnavosti má také aerodynamika, která pochopitelně s nižšími rychlostmi vyvíjí stále menší přítlak a může při deceleraci způsobit relativně rychlou změnu přilnavosti. A právě tato fakta měla vézt k opravdu drahému incidentu.
Mohlo se to stát? Koneckonců, proč ne, je to jedna z teorií, která nakonec může být pravdivá. A nebo také ne. Musíme si tedy vyčkat na oficiální záměry vyšetřování, o které požádala i mezinárodní automobilová federace FIA. Jak jsme totiž již zmínili, nehoda se sice neodehrála během oficiálního závodu, po uzavřené trati hlídané maršály se ale Hammond pohyboval.
Už víme alespoň o trochu více k nehodě Rimacu Concept One...
...po níž z auta nezbylo skoro nic
Richard Hammond dopadl o poznání lépe, když vše odskákal pouze s pochroumaným kolenem a teď už je doma s rodinou
Zdroj: Vidi Auto
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Bugatti realitního magnáta schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s bylo dodáno s pozoruhodně malými koly a pneumatikami
včera - Mercedes po fiasku čtyřválců skutečně vrací menším AMG motory V8, jejich zvuk vás ale rozpláče
4.1.2025 - Vrcholné elektrické Porsche vyzvalo na souboj spalovací Ferrari a motorku Yamahy, nemělo to dělat
3.1.2025
Nejnovější články
- Pokud vám nové Audi A6 připadá otřesné, nejste sami. Slavný designér na něm vidí jedinou pozitivní věc: Autora už vyhodili
včera - Němečtí socialisté mají skvělý plán, domácí automobilový průmysl prý zachrání návratem dotací na elektromobily
včera - SUV Alfy Romeo ukázalo cenu hybridizace. Jen s benzinovým motorem je o statisíce levnější, u nás se potichu prodává i s dieselem
včera - K mání je dodnes nejetý, svého času nesplnitelný sen nadšených kluků od VW. Koupit si ho ale můžou zas jen „zazobaní důchodci”
včera - Bugatti realitního magnáta schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s bylo dodáno s pozoruhodně malými koly a pneumatikami
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva