Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Renault zaskočila reakce na jeho drastické omezovače rychlosti, asi nechápe symboliku aut
1.6.2021 | Petr Miler
Už neodvratně je na spadnutí chvíle, kdy nevznikne jediné auto Renaultu, které by mohlo jet rychleji než 180 km/h. A některá nezvládnou ani to. Šéf značky je překvapen, že lidem se to nelíbí, my ne.
Už déle než měsíc uběhl od chvíle, kdy Renault oficiálně oznámil, že od příštího roku drasticky omezí rychlost svých aut. Je jedno, jestli půjde přímo o Renault, nebo třeba o Dacii, žádný z těchto vozů nepojede více než 180 km/h. A je třeba dodat, že 180 km/h nebude paušální, ale nejvyšší maximum. Například příští generace Méganu bude mít maximálku omezenou na 160 km/h, rychleji zvládaly jet i některé Škody Felicia.
Označili jsme to tehdy za chorobu automobilového průmyslu a trváme na tom. Nejde tu ani tak o řešení otázky, kde se vlastně dá jet rychleji, ale o jakousi technickou lenost spojenou s takovým krokem. Automobilky umělými omezovači předem rezignují na to, aby auta zvládala svůj potenciál, aby měla podvozky, brzdy, pneumatiky a další komponenty, které vyšší rychlosti zvládají.
K čemu je to vám, když jezdíte maximálně 140 km/h? K ničemu? Není to pravda, protože čím lépe auto funguje ve 240 km/h, tím lépe funguje i ve 140 km/h. Tím lépe zvládne opakované brzdění, ostré úhybné manévry, sjezdy z Grossglockneru, je to milion situací, do kterých se může dostat každý. Automobilky vám takto chtějí nabídnout horší auto, a to proto, že díky omezené maximálce ušetří miliardy na vývoji a výrobě. Ještě více to pak platí v případě elektrických aut, u nichž je obecně komplikované a nákladné zajistit, aby vytrvale zvládala vysoké rychlosti.
Výrobci, Renault nevyjímaje, se pochopitelně ohání bezpečností, není ale těžké si domyslet, že to je nebetyčný alibismus. Když v naprosté většině zemí stejně nemůžete jet více než 130 km/h - a je skutečně raritou vidět někoho, kdo jede alespoň 160 km/h - k čemu je omezovač na 180 km/h? Ten by pomohl leda tehdy, pokud by byl zajištěn formou padáku. Pak by vám možná i zachránil krk, až budete padat z grossglocknerského srázu, až vás zradí ony ošizené brzdy.
Ve vyjádřeních na toto téma se objevuj spousta neupřímnosti, ocenit ale musíme naopak velmi upřímné vyjádření šéfa Renaultu Lucy de Mea, který přiznal, že zmíněné avízo způsobilo pro něj překvapivou bouři nevole. „Reakce byla větší, než jsem očekával, protože když jedete 180 km/h, normálně dostanete pokutu,” uvedl. Tím ale jasně ukazuje, že ani jako šéf už druhé automobilky stále nechápe symboliku aut. Neboť ač nám vadí spíše technické konotace, lidé auto pořád berou jako symbol svobody.
Může to zní jako klišé, ale je to zkrátka tak. Nemusí to být vědomé, lidé ale stále berou auto jako jakýsi ostrůvek svobody, jejich království, ve kterém chtějí být svými pány. A byť naprostá většina lidí pochopitelně respektuje (rozumná) pravidla, nepřejí si, aby jim do toho někdo mluvil. Nakonec se zdá, že i de Meo je myšlenkově na správné cestě, když dodává: „Rozhodli jsme se, že auto by mělo respektovat pravidla a pak zákazník může převzít odpovědnost,” říká. Ano, ale s vědomím, že jeho odpovědnost začíná ve 130 a končí ve 180 km/h - i v Německu, kde ani 190 km/h není porušováním pravidel.
V tomto kontextu je pozoruhodné, že Carlos Tavares ze Stellantisu tento pohled na auto neztratil, naopak je přesvědčen, že význam auta coby symbolu svobody jen posílil a připisuje mu současnou vyšší než očekávanou poptávku po nových vozech, která způsobuje problémy v dodavatelských řetězcích. Nejde podle něj jen o odloženou poptávku, to by samo o sobě na současný zájem nestačilo. „Lockdowny daly lidem jasný důkaz o hodnotě mobility a svobody se pohybovat. Nejlepší cestou, jak si zachránit svobodu pohybu je vlastnit auto - to je pozitivní důsledek,” říká Tavares a podle nás má opět pravdu.
![Renault zaskočila reakce na jeho drastické omezovače rychlosti, asi nechápe symboliku aut - 1 - Renault Megane sedan GrandCoupe 2021 facelift 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Renault zaskočila reakce na jeho drastické omezovače rychlosti, asi nechápe symboliku aut - 2 - Renault Megane sedan GrandCoupe 2021 facelift 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Renault zaskočila reakce na jeho drastické omezovače rychlosti, asi nechápe symboliku aut - 3 - Renault Megane sedan GrandCoupe 2021 facelift dalsi 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Renault je překvapen, že lidé nevítají, že třeba Mégane ve své příští generaci nikdy nepojede rychleji než 160 km/h. Nevíme, proč - automobilka se rozhodla šetřit peníze na úkor svých zákazníků, tomu by tleskal jen blázen. Ilustrační foto: Renault
Zdroj: Autocar
Bleskovky
BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
včeraPokrok? Číňané srovnali faceliftovanou Teslu Model Y s původní verzí, ukázali docela jinou realitu
5.2.2025Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025
Nejnovější články
K mání je skoro nepoužitý luxusní osobní tank s motorem W12 původně za víc jak 14 milionů. Dnes může být váš pomalu za drobné
včeraŠéf VW před nastoupenými zaměstnanci přiznal, že na konkurenty už nestačí, vyřešit to ale nechce a možná ani neumí
včeraBMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
včeraAudi končí s hloupými hrátkami s diverzitou, inkluzí a genderem, a to si zaměstnanci měli říkat „krásně” Audiáni
včeraNěmci u nových pneu sází na tvary známé z golfových míčků, že to nikoho nenapadlo dřív
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.07. 20:40 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.07. 20:38 - Truck Daškam
- BMW Divize 02.07. 15:42 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 02.07. 14:11 - pavproch
- Detektory policejních radarů 02.06. 20:32 - řidičBOB
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 02.06. 18:09 - Snowman000
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 02.06. 13:04 - VS*
- Lampárna (stěžovatelna) 02.05. 22:27 - abgx1