Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Renault vážně převezme tým Lotus F1, plán VW uzmout Red Bull vyletěl komínem
29.9.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Francouzská automobilka již oficiálně avizovala záměr Lotus převzít, a to již od příští sezóny. Volkswagen má jiné problémy a Red Bull už neví, kudy dál.
Renault není ve světě Formule 1 žádným nováčkem. Vůbec poprvé se francouzská automobilka v královské motoristické disciplíně angažovala již v roce 1977 jakožto účastník Poháru konstruktérů. O devět let později však již zůstala pouze u dodávek motorů, což by stav, který vydržel až do roku 2000. V té době Renault odkoupil tým Benetton a do šampionátu se vrátil naplno. Výsledkem byly mistrovské tituly z let 2005 a 2006, o tři roky později však již značka opětovně přehodnotila své priority a stáj prodala investiční společnosti Genii, která se spřáhla s Lotusem.
Od příštího roku ale s největší pravděpodobností již vše bude jinak, neboť po měsících spekulací Renault nakonec oficiálně oznámil, že ve spolupráci se společností Gravity Motorsports, která spadá pod výše zmiňovanou firmu Genii, hodlá převzít kontrolní balík akcií v týmu Lotus F1. Tedy přesně v té stáji, kterou Francouzi před pár lety prodali. Do Poháru konstruktérů se přitom automobilka chce vrátit již v příštím roce.
Momentálně sice ještě není až tak úplně „ruka v rukávu“, nicméně Renault již oznámil, že podepsána byla dohoda o záměru tak učinit, která je prvním krokem k realizaci celého projektu. Ta má „rozšířit 38 let trvající závazek značky k šampionátu světového prémiového motorsportu“. Finální dohoda o převzetí by pak měla být podepsána v řádu několika týdnů, do té doby by ovšem Renault měl začít s hledáním pilotů.
Stávající týmová jednička Romain Grosjean by se totiž od příští sezóny měl stát členem stáje Haas F1. Ani jeho angažmá sice ještě nebylo oficiálně potvrzeno, nicméně je rovněž prakticky na spadnutí. Pro Renault tak nastává opravdu náročné období plné příprav. O poznání hůře je však na tom Red Bull, který je momentálně zcela bez motoru pro příští sezónu. Jeho spolupráce s Renaultem je totiž u konce a alternativ ubývá.
Jak je známo, Mercedes nehodlá tento tým svými pohonnými jednotkami zásobovat, neboť se obává porážky vlastní zbraní. Jedinou volbou, jak zůstat konkurenceschopnými, je tak podle šéfa týmu Christiana Hornera agregát Ferrari. Italové ovšem prý naznačili, že pokud „rudí býci“ mají o jeho motory zájem, pak mohou počítat maximálně s vylepšenými letošními verzemi.
S tím ovšem Red Bull nesouhlasí a logicky se ptá, zda by pro Italy byl takový problém rozšířit dodávky motorů o další tým, zvláště když nemá problém se stájemi Sauber a Haas. „Hrají si s námi,“ říká Horner. „Ale my si hrát rozhodně nechceme. Naopak tyto kroky jen posilují naše rozhodnutí, že se z Formule 1 stáhneme.“
Tyto řeči samozřejmě neslyšíme poprvé, nyní ovšem nabírají na vážnosti. Kupříkladu Niki Lauda již uvedl, že majitel Red Bull Dietrich Mateschitz se dříve o vše staral sám, aktuálně však již nevěnuje stáji takovou pozornost jako dříve. Absence konkurenceschopného motoru pak jen danému rozhodnutí nahrává.
Do takřka bezvýchodné situace poslal Red Bull skandál Volkswagenu, s jehož účastí ve světě F1 Horner od roku 2018 počítal, a to i formou převzetí Red Bullu. Nyní ovšem konstatoval, že tento plán „vyletěl komínem”, neboť německá automobilka má svých problémů dost a při riziku zatím neznámých výdajů spojených s následky celé kauzy jistě nebude investovat do motorsportu. Red Bull tedy ve výsledku zůstává na řešení svých problémů naprosto sám.
V rukávu přitom mají „rudí býci“ jedno jediné eso, a tím je jejich hlas v rámci příští sezóny. Díky čachrům FIA totiž nebylo definitivně potvrzeno datum homologace motorů pro rok 2016. Pokud tedy všechny stáje budou souhlasit, mohou se agregáty vyvíjet v průběhu celé sezóny. Pokud ale jediný bude proti, dojde 28. února ke zmrazení.
Pokud by tedy Ferrari nadále trvalo pouze na dodávkách letošních motorů, může počítat se zablokováním celosezónního vývoje. Ve světle tohoto faktu je tedy možné, že Italové nakonec své záměry přehodnotí a seznam zákaznických týmů rozšíří o Red Bull a nejspíše také o Toro Rosso.
Stát se ovšem může všelicos, hrozba odchodu „rudých býků“ z F1 je tak nadále velmi reálnou. V takovém případě ovšem Mateschitz musí počítat s pokutou ve výši 500 milionů dolarů (cca 12,12 miliardy korun), neboť má podepsán závazek o setrvání až do roku 2020. Jelikož by ovšem do té doby mohl za trápení v F1 utratit více, možná nakonec tuto sumu bez problémů odepíše...
Renault se po několika letech opětovně vrací do Poháru konstruktérů. Převzít totiž již od příští sezóny hodlá tým Lotus F1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 2 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- První elektrická Maserati jsou totální fiasko. Prodávají se po kusech za měsíc v celé Evropě, výrobu zastavili až do února
před 51 minutami - Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 2 hodinami - Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před 3 hodinami - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva