Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Renault má vlastní Dieselgate, po razii klesla hodnota firmy o 135 miliard
14.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Francouzští vyšetřovatelé prohledali kanceláře Renaultu kvůli podezření na podvod s emisemi. Značka razii přiznává, podvádění nikoli.
Již od vypuknutí kauzy Dieselgate naznačujeme, že Volkswagen není jedinou automobilkou, která klame úřady. Kupříkladu německý autoklub ADAC zveřejnil seznam značek a modelů, které překračují stanovené meze emisí NOx až patnáctkrát, pokud dojde ke změně měřícího cyklu z metodiky NEDC na WLTP. Organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) pak pro změnu „načapala na švestkách“ Opel Zafira a Renault Espace. V prvním případě odhalila sedmnáctinásobné překročení limitu, ve druhém pak dokonce pětadvacetinásobné.
Tyto a další automobilky (jmenujme ještě Volvo) veškerá obvinění rázně odmítly s tím, že jejich vozy jsou plně legální. Nicméně semínko pochybností evidentně bylo zaseto, neboť kanceláře Renaultu byly minulý týden cílem policejní razie. Francouzští vyšetřovatelé přitom prohledávali přesně ta oddělení, která mají co do činění s plněním limitů emisí. V několika kancelářích přitom došlo k zabavení počítačů, žádné obvinění ale zatím nepadlo.
Finanční trhy však za zprávu, se kterou veřejnost seznámil zástupce odborů Florent Grimaldi, zareagovaly ještě výraznějším výkyvem než u Volkswagenu. Akcie automobilky se ihned propadly o 22 procent na nejnižší úroveň od roku 1994, kdy Renault na burzu vstoupil. Tržní kapitalizace firmy, tedy její hodnota, se díky tomu snížila o enormních pět miliard euro (cca 135,11 mld. Kč). I proto Francouzi nakonec zareagovali, ačkoliv v první chvíli hrála automobilka „mrtvého brouka“.
Podle oficiálního komuniké tedy k razii skutečně došlo, přičemž policisté zabývající se podvody sbírali další data a informace v návaznosti na předchozí vyšetřování, které u Renaultu zahájila francouzská vláda (tedy de facto jeden z majoritních akcionářů značky). Ačkoliv byly prohledány tři lokality, nebyl prý nalezen „žádný důkaz o odpojovacím zařízení, kterým by byly vybaveny vozy Renaultu“. Zatím však není jisté, zda se ze zabavených počítačů nepodaří vytáhnout nějaký ten „kontraband“.
Finanční trhy v mezičase zareagovaly i na tiskové prohlášení značky, pročež se hodnota akcií částečně navýšila. Stále se však nachází 13,78 procenta pod původním stavem. Mezi investory navíc panuje čím dál tím větší nejistota, což se projevilo také na poklesu hodnoty dalších automobilek, mezi něž patří Peugeot, BMW či Daimler. Logicky pak dále tratil i Volkswagen, v nemalých problémech se topí rovněž italsko-americký koncern Fiat Chrysler Automobiles.
Stejně jako výše jmenované značky bylo i FCA zasaženo nedůvěrou akcionářů v automobilky, které z velké části spoléhají na dieselové motory a tudíž panují obavy z možných podvodů. Zatímco tento strach poslal akcie firmy o pár procent dolů, následně bylo obchodování s nimi na milánské burze zcela zastaveno. Firma totiž ve Státech čelí žalobě minimálně dvou dealerů kvůli nadhodnocování údajů o prodejích, jenž si prý vynutil šéf FCA Sergio Marchionne.
Ačkoliv tedy automobilový průmysl má za sebou nejlepší rok od dob ekonomické krize (a v USA dokonce nejlepší v celé historii), letošek zjevně se samými pozitivy a sociálními jistotami spojen nebude. Jsme přitom zvědavi, zda se zejména u Renaultu veškerá podezření prokážou a francouzskou značku bude čekat sestup do ještě horšího pekla, než ve kterém se aktuálně nachází Volkswagen. Dosavadní nezávislá měření naznačují, že to Francouzi s vysvětlováním nebudou mít snadné...
Testy ADACu naznačily, že diesely Renaultu a Nissanu se při testech přetvařují ještě podstatně více než Volkswageny
Test organizace DUH ukázal, že při jen drobné změně v metodice jsou jinak plněné emisní normy rázem překračovány až 25krát
Renault Espace při testech emisí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 11 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejčtenější články
- Elektrický Fiat 500 vážně nikdo nechce, už měsíc stojící výroba se nerozjede po celý další měsíc
2.10.2024 - Nová Škoda Elroq postrádá jakoukoli invenci. Je to špatný typ auta, které je ve špatný čas na špatném místě
2.10.2024 - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Majitelům nových Maserati za jízdy dochází benzín, i když palivoměr ukazuje, že „šťávy” mají dost
2.10.2024 - „Zýrou emišns”? Volvo přiznalo, že jeho „nulové emise” znamenají přesně 36,7 tuny CO2, to je panečku matematika
2.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva