Renault má vlastní Dieselgate, po razii klesla hodnota firmy o 135 miliard

Francouzští vyšetřovatelé prohledali kanceláře Renaultu kvůli podezření na podvod s emisemi. Značka razii přiznává, podvádění nikoli.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Renault má vlastní Dieselgate, po razii klesla hodnota firmy o 135 miliard

14.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Renault má vlastní Dieselgate, po razii klesla hodnota firmy o 135 miliard

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Francouzští vyšetřovatelé prohledali kanceláře Renaultu kvůli podezření na podvod s emisemi. Značka razii přiznává, podvádění nikoli.

Již od vypuknutí kauzy Dieselgate naznačujeme, že Volkswagen není jedinou automobilkou, která klame úřady. Kupříkladu německý autoklub ADAC zveřejnil seznam značek a modelů, které překračují stanovené meze emisí NOx až patnáctkrát, pokud dojde ke změně měřícího cyklu z metodiky NEDC na WLTP. Organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) pak pro změnu „načapala na švestkách“ Opel Zafira a Renault Espace. V prvním případě odhalila sedmnáctinásobné překročení limitu, ve druhém pak dokonce pětadvacetinásobné.

Tyto a další automobilky (jmenujme ještě Volvo) veškerá obvinění rázně odmítly s tím, že jejich vozy jsou plně legální. Nicméně semínko pochybností evidentně bylo zaseto, neboť kanceláře Renaultu byly minulý týden cílem policejní razie. Francouzští vyšetřovatelé přitom prohledávali přesně ta oddělení, která mají co do činění s plněním limitů emisí. V několika kancelářích přitom došlo k zabavení počítačů, žádné obvinění ale zatím nepadlo.

Finanční trhy však za zprávu, se kterou veřejnost seznámil zástupce odborů Florent Grimaldi, zareagovaly ještě výraznějším výkyvem než u Volkswagenu. Akcie automobilky se ihned propadly o 22 procent na nejnižší úroveň od roku 1994, kdy Renault na burzu vstoupil. Tržní kapitalizace firmy, tedy její hodnota, se díky tomu snížila o enormních pět miliard euro (cca 135,11 mld. Kč). I proto Francouzi nakonec zareagovali, ačkoliv v první chvíli hrála automobilka „mrtvého brouka“.

Podle oficiálního komuniké tedy k razii skutečně došlo, přičemž policisté zabývající se podvody sbírali další data a informace v návaznosti na předchozí vyšetřování, které u Renaultu zahájila francouzská vláda (tedy de facto jeden z majoritních akcionářů značky). Ačkoliv byly prohledány tři lokality, nebyl prý nalezen „žádný důkaz o odpojovacím zařízení, kterým by byly vybaveny vozy Renaultu“. Zatím však není jisté, zda se ze zabavených počítačů nepodaří vytáhnout nějaký ten „kontraband“.

Finanční trhy v mezičase zareagovaly i na tiskové prohlášení značky, pročež se hodnota akcií částečně navýšila. Stále se však nachází 13,78 procenta pod původním stavem. Mezi investory navíc panuje čím dál tím větší nejistota, což se projevilo také na poklesu hodnoty dalších automobilek, mezi něž patří Peugeot, BMW či Daimler. Logicky pak dále tratil i Volkswagen, v nemalých problémech se topí rovněž italsko-americký koncern Fiat Chrysler Automobiles.

Stejně jako výše jmenované značky bylo i FCA zasaženo nedůvěrou akcionářů v automobilky, které z velké části spoléhají na dieselové motory a tudíž panují obavy z možných podvodů. Zatímco tento strach poslal akcie firmy o pár procent dolů, následně bylo obchodování s nimi na milánské burze zcela zastaveno. Firma totiž ve Státech čelí žalobě minimálně dvou dealerů kvůli nadhodnocování údajů o prodejích, jenž si prý vynutil šéf FCA Sergio Marchionne.

Ačkoliv tedy automobilový průmysl má za sebou nejlepší rok od dob ekonomické krize (a v USA dokonce nejlepší v celé historii), letošek zjevně se samými pozitivy a sociálními jistotami spojen nebude. Jsme přitom zvědavi, zda se zejména u Renaultu veškerá podezření prokážou a francouzskou značku bude čekat sestup do ještě horšího pekla, než ve kterém se aktuálně nachází Volkswagen. Dosavadní nezávislá měření naznačují, že to Francouzi s vysvětlováním nebudou mít snadné...


Renault má vlastní Dieselgate, po razii klesla hodnota firmy o 135 miliard - 1 - ADAC emise NOx WLTP tabulka 01Renault má vlastní Dieselgate, po razii klesla hodnota firmy o 135 miliard - 2 - ADAC emise NOx WLTP tabulka 02
Testy ADACu naznačily, že diesely Renaultu a Nissanu se při testech přetvařují ještě podstatně více než Volkswageny

Renault má vlastní Dieselgate, po razii klesla hodnota firmy o 135 miliard - 3 - Renault Espace DUH emise 04Renault má vlastní Dieselgate, po razii klesla hodnota firmy o 135 miliard - 4 - Renault Espace DUH emise 05Renault má vlastní Dieselgate, po razii klesla hodnota firmy o 135 miliard - 5 - Renault Espace DUH emise 06
Test organizace DUH ukázal, že při jen drobné změně v metodice jsou jinak plněné emisní normy rázem překračovány až 25krát

Renault má vlastní Dieselgate, po razii klesla hodnota firmy o 135 miliard - 6 - Renault Espace DUH emise 01Renault má vlastní Dieselgate, po razii klesla hodnota firmy o 135 miliard - 7 - Renault Espace DUH emise 02Renault má vlastní Dieselgate, po razii klesla hodnota firmy o 135 miliard - 8 - Renault Espace DUH emise 03
Renault Espace při testech emisí

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.