Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Renault komicky odmítl obvinění z podvodu, nemá žádný argument
25.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Francouzi se ani nepokouší vysvětlit, jak mohlo v testu NEDC dojít až k 25násobnému zvýšení emisí NOx jen změnou vstupní teploty motoru.
Ještě před nějakým čtvrtrokem většina lidí ani nevěděla, že existuje něco jako emise NOx. A pokud to náhodou věděli, bylo to obvykle veškeré jejich povědomí o této záležitosti. Poté, co byl koncern VW Group nachytán „na švestkách“, ovšem zmiňují oxidy dusíku pomalu všechna média. Různé instituty a organizace pak dále zjišťují, že Volkswagen není jedinou značkou, která své vozy „optimalizuje pro testy”, při nichž se emise NOx měří, minimálně za hranicí dobrých mravů, ne-li zákona.
Před pár týdny jsme vás tak mohli seznámit s výsledky šetření německé organizace DUH, která otestovala dieselový Opel Zafira a zjistila, že MPV při stejném testu, při němž limity běžně plní, při doplnění pouhého volného protáčení zadních překračuje ve stejném jízdním režimu povolené limity až sedmnáctkrát.
Včera pak byly publikovány výsledky Renaultu Espace dCi, které jsou ještě horší, neboť francouzské MPV může opět ve standardním testu, jen s teplým startem (což by mělo emisím reálně pomoci - tento prvek má činit test pro automobilky těžším) emitovat více než dva tisíce miligramů NOx na kilometr. Normy Euro 6 přitom povolují pouze 80 mg/km.
Francouzi na tato zjištění bezprostředně nereagovali, záhy však vytáhli do boje. A to komicky očekávatelným způsobem. Výsledky DUH smetli ze stolu jako nesmyslné s argumentací, že test provedený na půdě švýcarské univerzity v Bernu „nevyhovují v plném rozsahu evropským regulacím“. To jinými slovy znamená, že pokud by asociace DUH provedla veškeré testy dle platné legislativy, Espace by nedoznal „ztráty květinky“.
To je nepochybně pravda, to samé ale i dnes může říci Volkswagen. Také jeho auta v dokonale normovaném testu projdou a po stejné změně (tedy započetí testu s teplým motorem) nikoli. Nejde tu tedy o to, že by Renault nevyhověl v plně normovaném testu, jde tu o to, co s auty musel udělat, aby jím prošel. A jak včerejší, tak i dřívější testy ukazují, že jeho auta stejně jako modely Volkswagenu poznají, kdy jsou testovány a zvolí - slovy VW - jinou „emisní strategii”. Jen za to je nyní Volkswagen pranýřován a Renaulty zřetelně dělají totéž. Však Francouzi se ani nepokouší vysvětlit, jak mohlo k tak razantnímu nárůstu emisí tak malou změnou v testovací proceduře dojít.
Volí tedy stejnou strategii jako Opel a zatloukají. Nic víc, nic méně. Pochopitelně, to je možný postup, nakonec VW podle nás měl od začátku dělat totéž, má to svou logiku - je tu test, má přesná pravidla a v něm musí vůz obstát a vždy obstojí. Pokud se pravidla změní, výsledek je samozřejmě jiný. Dá se to říkat, kolem dokola, nikomu se nikdy nepovede v plně normovaném testu „zdravého” auta přinutit nějaký dieselový VW k emitování nelegálního množství NOx.
Renault tohle dělá nyní, nejsme si ale jisti, zda je v současné atmosféře takový postup udržitelný. Nikdo ostatně nepochybuje o tom, že všechna v Evropě prodávaná auta v plně normovaných testech obstojí a že změnou podmínek testu dojde i ke změně množství vypouštěných emisí. Těžko lze ale pouze změnou studeného motoru za zahřátý vysvětlit 25násobné zvýšení exhalací. To je prostě příliš.
Renault už řekl své, výsledky prostě odmítl a doufá, že to „nějak dopadne”. Ani on, ani DUH už k tomu nemají co říci, teď je řada na úřadech. Ostatně také VW v USA zpočátku jen odmítal, skoro rok, situace se pro něj ale nakonec stala neudržitelnou. Jestli stejný osud stihne Opel, Renault a další, je otázkou. To ostatně připomíná názor Jeremyho Clarksona, podle nějž více či méně hloupá pravidla porušujeme všichni. Jen někomu kupříkladu jízda „načerno“ vyjde, jiného chytne revizor. Možná tady dojde jen na Volkswagen, který by se ovšem napříště měl snažit vše zapírat až do sebezničení - přiznání se tady polehčující okolností evidentně nestalo.
Kdyby VW také zatloukal, vyhnul by se celé řadě problémů, které se nyní kumulují a jejichž konce zřejmě ani sám neumí dohlédnout. Krom překračování limitů NOx se VW přiznal také k vyšším emisím CO2. Snahou sice byla snaha o maximálně transparentní jednání, místo toho ale na sebe Němci poštvali další vyšetřovatele, kteří nyní zkoumají koncern kvůli možným daňovým únikům. Tady ještě bude horko...
Renaultu Espace 1,6 dCi byly DUH naměřeny 25x vyšší emise NOx pouhou změnou vstupní teploty motoru. Francouzi se to ani nesnaží vysvětlit a prostě zatloukají
Espace podle automobilky plně vyhovuje evropským regulím - to je možné, ne však lépe než VW
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejčtenější články
- Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
25.11.2024 - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva