Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Renault Fluence ZE končí pro nezájem, nevydržel ani tři roky
26.1.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Byl to vůbec první sériově vyráběný elektromobil Renaultu posledních let a dočkal se dokonce i výměnných akumulátorů, úspěchu na trhu nikoli.
Není zrovna novinkou že elektromobily Renaultu zákazníky neoslovují. Důvody přitom též nejsou nikterak nové a vlastně ani nemají mnoho společného se samotným Renaultem - to jen Francouzi nadále odmítají používat zdravý rozum a jsou přesvědčeni, že s pomocí místy až extrémních dotací a zvýhodnění otočí kormidlo elektrických dějin vpřed, zpátky ni krok. Jenže zákazníci o zdravý rozum ještě vesměs nepřišli a na rozdíl od mnohých výrobců zcela reálně pociťují jejich objektivní nedostatky od tíživě omezeného dojezdu a dlouhé doby dobíjení přes omezenou životnost akumulátorů až po rychlý pokles hodnoty a v neposlední řadě vysokou cenu. To všechno vede k tomu, že elektromobily se nadále prodávají velmi bídně a ti, co je kupují, si je nezřídka znovu pořídit nechtějí.
Není to vůbec nic nového, v principu se stále stejnými limity jen v trochu jiné podobě se vozy této koncepce setkávají už od pradávna, přesto jsou směrem k nim někteří slepí, hluší a s pomocí snů a zbožných přání nebo třeba i dobíjením zdarma chtějí tento stav změnit. Jenže se to ne a nedaří a čas od času přijde i nějaký ten varovný signál, který by dotyčným mohl otevřít oči. Tím posledním je prakticky úplný nezájem o elektrické provedení Renaultu Fluence zvané ZE nebo Z.E. (Zero Emission, jak patetické), který vedl k zastavení jeho výroby.
Neatraktivitou samotného Fluence - třebaže k němu mnozí mohou mít oprávněné výhrady - to přitom dozajista není. Tento model je až na pár výjimek u zákazníků naopak velmi oblíbený a daří se mu i u nás, kde se aktuálně prodává ve faceliftovaném provedení. Jde o jednu z racionálních voleb - relativně velké auto za relativně malé peníze, které soustřeďuje svou pozornost na zákazníky, jež si za pár set tisíc musejí koupit jedno auto pro všechno. Žádné rozmary, prostě volba rozumu. A právě u nich Fluence jako elektromobil totálně selhal. Pochopitelně, dodali bychom.
Verze ZE se představila v září roku 2009 na autosalonu ve Frankfurtu, trvalo ji ale ještě přes rok a půl (květen 2011), než se propracovala do prodeje. Hitem měla být v Izraeli, kde měla společnost Better Place (aby těch patetických jmen nebylo málo) provozovat síť dobíjecích stanic, která dovolovala dokonce výměnu akumulátorů jeden za druhý a tedy i odstranění jedné z velkých nevýhod elektromobilů, dlouhou dobu dobíjení. Právě Fluence měl tuto možnost dovolovat a Better Place později rozšířil své aktivity i na území Dánska, Holandska nebo i Japonska. Bohužel, až tak lepší místo k životu ze světa neudělal a o necelé dva roky později zkrachoval. Renault záhy (květen 2013) verzi Fluence umožňující výměnu akumulátorů přestal vyrábět, standardní dobíjecí provedení ale produkoval dále. Zájem o něj ale nebyl.
Považte, že i ve Francii, kde elektromobily dotují horem dolem a o jejich odbyt se starají všemožné státní úřady, programy na sdílení aut a další podobné instituce, se loni prodalo 18 Fluence ZE. Kolik jich bylo za loňský rok celkem, Renault nesdělil, v krátkém tiskovém prohlášení ale oznámil, že se výrobce rozhodl zastavit veškerou výrobu elektrického provedení tohoto modelu ukončit kvůli „skromným prodejům”.
Továrna automobilky v turecké Burse se tak nadále bude moci soustředit na poněkud smysluplnější produkt a my můžeme jen doufat, že přijde den, kdy automobilky a nejen ony k těmto signálům z trhu přestanou být slepé. Pokud někdo chce vyrábět elektromobily, budiž. Pokud někdo chce kupovat elektromobily, budiž. Ale pokud nám někdo tato řešení chce nutit jako nejlepší nebo dokonce jediná možná bez reálného ohledu na naše potřeby a ještě z našich daní nebo i z ceny jiných vozů (co jiného než nepřímé zdanění a přerozdělování takto získaných peněz ve prospěch neživotaschopných projektů jsou penalizace za nadlimitní emise CO2, které jsou v případě elektromobilů údajně nulové?) hradit jejich zcela nesmyslnou podporu, říkáme jednoznačně ne.
Nezájem o Fluence ZE a další podobné modely je jasnou ukázkou toho, jak moc zákazníci o elektromobily za dnešních (a to prosím stále značně „přiohnutých”, umělých, nereálných) podmínek stojí a kolik z nich podobné „ne” skrytě vyslovuje s námi...
Renault Fluence ZE byl pojízdnou utopií a skončil jen tak, jak skončit musel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Technik Jaguaru po smrtelné nehodě vynesl na světlo, jaké šmejdy jsou auta vietnamského nudlového miliardáře, dostal padáka
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva