Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Renault Captur RS: dokoná devastaci Renaultsportu?
16.3.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Renault vsadí na crossovery na všech frontách, Captur by mohl vzniknout i jako „kupé” ve verzi RS a blíže SUV se má posunout také další generace Espace.
Byl by to námět na pěkný film s nepěkným koncem. Renault dekády vyráběl auta, která lze označit jedině za dobrá. Některá se povedla více, jiná méně, nesouhlasili bychom ale s nikým, kdo by tyto francouzské vozy paušálně označoval za špatné - značka si svou pozici na trhu jistě nevydobyla omylem nebo náhodou, ale jen výrobky, které dokázaly dlouhodobě oslovovat zákazníky po celém světě. Přesto bychom se zdráhali označit Renaulty za vozy uspokojivé pro náročné řidiče, obvykle preferovaly vlastnosti jako komfort a styl před jízdními vlastnostmi či ovladatelností. Ani proti tomu ovšem nelze mnoho namítat, jde o relevantní obchodní strategii, která dokázala a dokáže slavit úspěchy.
Pak tu ale byla parta „floutků” z Dieppe, kteří dokázali ze stejných základů vykřesat řidičsky neobyčejně uspokojivá auta. Ani z nich se všechna nedočkala věčné slávy, Mégane RS to ale dotáhl velmi vysoko a Clio RS až na samotný piedestal. Můžeme o tom vést nekonečné debaty, ale stačí vyrazit na Severní smyčku německého Nürburgringu, abyste věděli, jak se věci mají. Uvidíte tam spoustu aut různých značek, nejčastěji ale tři: BMW M3, Porsche 911 a Renault Clio RS. To není náhoda, tohle auto zkrátka dokázalo v rukách těch největších „benzinových palic” odolávat nástrahám Zeleného pekla natolik dobře, že se mezi nimi stalo ikonou. Neexistuje větší ocenění, tento fakt nepřebije závěr žádného novinářského testu ani úsudek největšího řidičského génia.
Jenže tady se sinusoida vývoje tohoto příběhu přehupuje přes svůj poslední vrchol. Auto respektované většinou „petrolheadů”, které by vám doporučili snad všichni členové naší redakce, se změnilo v něco úplně jiného. Řezavou dvoulitrovou atmosféru nahradila přeplňovaná jedna-šestka, manuální šestikvalt zmizel do propadliště dějin na úkor automatu jako jediné volby a nekompromisní zvukovou realitu vystřídalo ubohé elektronické divadlo předstírající klidně i auto, které se má vyrábět až za 25 let. Jestli se tohle stane ikonou mezi týmiž zákazníky, nechám si na podbřišek vytetovat logo Renaultu.
Mohlo by se zdát, že Renaultsport nemůže klesnout níže. Jenže může, nové Clio je pořád alespoň „normální hatchback” a i přes zjevné ústupky z řidičských ideálů nemusí představovat nic vyloženě tragického. Automobilka ale nemá zábrany zamířit s Renaultsporty do úplně jiných, v masovém měřítku zatím nepoznaných sfér.
Přiznal to šéfdesignér značky Laurens van der Acker na ženevském autosalonu. V rozhovoru pro britský Autocar nakonec možná prozradil více, než sám chtěl. „V tuto chvíli se musíme soustředit na 'mainstreamové' produkty - vytvářet vozy, které přitáhnou větší objemy prodejů je rozumná věc,” řekl na úvod van der Acker, čímž naznačil i důvody pro posun Clia RS tímto směrem. Konstatoval to ale z jiného důvodu - s ohledem na záměry, které zatím realizovat nelze, jednoho dne ale realizovány být mají. „Doufám, že jednoho dne budu moci udělat třídvéřový Captur (...) a verze tohoto vozu z dílen Renaultsportu by také byla zvláštní. Je to něco, o čem jsem hodně přemýšlel,” dodal holandský designér francouzské značky.
Jinými slovy, pokud nezájem zákazníků nepošle Renault ke dnu zcela, nebo jej nedonutí zásadně změnit plány, Renault se po „mainstreamových” modelech podívá i na pár specialit a jednou z nich má být kupé (tedy něco jako malé BMW X6) na bázi SUV Captur. A z něj už vede přímá cesta ke Capturu RS, tedy k něčemu, co má s dosavadními hodnotami Renaultsportu pramálo společného.
Renault má navíc k SUV očividně blízko obecně, neboť by rád tímto směrem posunul i současné MPV Espace. To už je na trhu dlouho a ačkoli jej loňský facelift ještě chvíli udrží mezi živými, bude to chtít něco novějšího. K tomu své řekl pro změnu produktový šéf Tom Lane: „Nedokážu si představit, že bychom jen znovu udělal dnešní Espace - trh se mění rychle.” Podle Lanea zatím rozhodnutí nepadlo, cílem ale je udělat z Espace trochu více SUV a učinit z něj právě crossover typu Captur. Jestli se to stane, kdy se to stane a zda se pak vůz vůbec bude ještě jmenovat Espace, je zatím ve hvězdách.
Zatímco budoucnost Espacu nás může nechat celkem chladnými, u Renaultsportu to neplatí. Takový Captur RS by jen podtrhl trend započatý novým Cliem, který se nelze nazvat jinak než devastací tradičních hodnot. Nám se nelíbí, jakkoli nepochybujeme o tom, že na trhu se vůz přiblížený obecnému vkusu setká s větším úspěchem než všechny předchozí generace...
Renault Captur jako „kupé” a RS? Šéfdesignér automobilky jej má plnou hlavu...
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 4 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 6 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 7 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 9 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva