Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Red Bull vyhrožuje odchodem z Formule 1, pravidla prý kastrují jeho konstruktéra
17.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tým Dietricha Mateschitze má za sebou katastrofální první závod roku. Ihned proto volá po změně pravidel, v čemž jej podporuje i Bernie Ecclestone.
Během uplynulého víkendu se odjel první letošní závod Formule 1, a tak známe rozložení sil minimálně pro první část sezóny. Ta rozhodně nevypadá příznivě pro McLaren a Hondu, neboť Jenson Button byl jediným jezdcem startovního pole, který nebodoval. Na druhou stranu však byl alespoň tím posledním z jedenácti pilotů, kteří závod vůbec dokončili. Čelo startovního pole opanovaly monoposty Mercedesu, které zjevně mají ještě větší převahu než loni. Třetí Sebastian Vettel na Ferrari totiž ztrácel na vítězného Lewise Hamiltona více než 30 sekund. A to prý pouze z toho důvodu, že třícípá hvězda jela v úsporném režimu.
Pomalu bychom tedy mohli říci, že stříbrné šípy odvedly svou práci opětovně nejlépe a že Ferrari, byť prokázalo nemalé zlepšení vůči loňsku, opět nestačí. Takový Red Bull je ale v daleko horší situaci, neboť Daniel Ricciardo dojel na šestém místě a služební vůz Daniila Kvyata selhal ještě před zahájením závodu. Bývalí mistři světa si tak z Austrálie odvážejí pouhých osm bodů, kvůli čemuž v aktuálním pořadí Poháru konstruktérů figurují až za Sauberem, tedy týmem, na jehož kontě se po skončení celé loňské sezóny skvěla velká nula.
Při pohledu na tuto rekapitulaci asi není překvapivé, že se z tábora „rudých býků“ začaly ozývat hlasy, že by stáj mohla své působení v šampionátu ukončit. Poradce týmu Helmut Marko totiž uvedl, že „stejně jako každý rok zhodnotíme v létě situaci a podíváme se na pozitiva i negativa. Pokud ovšem budeme totálně nespokojeni, pak by to mohlo vést k odchodu z F1. Ano, skutečně je tu nebezpečí, že Dietrich Mateschitz (zakladatel Red Bullu a majitel stejnojmenného formulového týmu) ztratí svůj zájem o Formuli 1.“
Marko i šéf týmu Christian Horner se přitom svými výhrůžkami snaží dosáhnout změny pravidel, které by tak již nenahrávaly do noty Mercedesu. Dle nich stávající situace „zabíjí sport, pravidla jsou příliš komplikovaná a konstruktér jako Adrian Newey je jimi kastrován“. Kromě toho Red Bull požaduje ještě snížení nákladů, což lze na jednu stranu pochopit, stejně jako ono volání po nových pravidlech, která by do šampionátu opětovně vnesla jiskru.
Na druhou stranu je ale třeba dodat, že Red Bull rozhodně nemluvil o zabíjení sportu ve chvíli, kdy Vettel zcela opanoval druhou půli sezóny 2013 a vyhrál devět po sobě jdoucích závodů. Ani se proto nedivíme Toto Wolffovi z Mercedesu, že posílá Marka i Hornera do Jeruzaléma, kde se mohou vyplakat na zdi nářků. Či případně mohou „k*rva sklopit hlavu, začít tvrdě pracovat a vyřešit to“.
Za jeho slovy stojí i šéf týmu třícípé hvězdy Niki Lauda, který dodává, že „my všichni se snažíme o maximum technických inovací, o nejlepší auto, o nejlepší motor a nejlepší jezdce, abychom vyhrávali závody. To je podstata Formule 1. A pokud tu někdo je kvůli něčemu jinému, pak neví, co činí. Ferrari je zpátky na pódiu, co je tedy špatně? Pokud vím, veškeré stížnosti pochází od Red Bullu, kterému nefunguje vůz.“
V tomto směru se ovšem „rudých býků“ zastal principál celého kolotoče Bernie Ecclestone, který dokonce dodává, že FIA by měla zakročit a vyrovnat síly v šampionátu. Podle něj totiž existuje pravidlo zavedené Maxem Mosleyem, podle kterého ve chvíli, kdy je jeden tým na absolutním vrcholu, může federace zasáhnout a kupříkladu zmrazit motor Mercedesu a ostatním povolit jeho vývoj.
Dá se ovšem předpokládat, že tím bychom se dostali do situace, kdy by si stěžovala třícípá hvězda, přičemž její nespokojenost by byla oprávněnější než v případě Red Bullu. Navíc daný krok by byl nejspíše tou poslední kapkou v deklasování bývalé královské motoristické disciplíny, neboť by týmům jasně vysílal vzkaz: Pozor, abyste nebyli příliš dobří, za to bychom vás mohli klepnout přes prsty.
Bude tedy zajímavé sledovat, jak se situace dále vyvine. Red Bullu bychom radili, aby namísto naléhání na FIA přitlačil na dodavatele motorů. Valná většina problémů totiž souvisí s pohonným ústrojím Renaultu, který podle Neweyho nedodržel předsezónní sliby, že ztrátu dožene a navíc nechce spolupracovat ani na dalším zlepšení. Proto prý legendární konstruktér aktuálně ani „nevidí světlo na konci tunelu“.
My přitom jen můžeme dodat, že Red Bull sice může veškeré výhrůžky myslet vážně, nicméně smlouvu má až do roku 2020. Pokud by se tedy nakonec rozhodl odejít, levné to rozhodně nebude. A co víc, „rudí býci“ sice asi nemají zrovna málo fanoušků, nicméně nejde o tým spojený s Formulí 1 tak pevně jako je tomu u Ferrari, McLarenu či Williamsu. Je proto dost možné, že pokud by se v příštím roce již na startu neobjevil, až tak moc kapesníků by nezvlhlo...
Red Bull dopadl v Austrálii jak sedláci u Chlumce. Není proto divu, že vyhrožuje odchodem z Formule 1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva