Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Qoros 3 sedan: více ukradený, než se zdá
9.3.2013 | Tomáš Němec | Přidat příspěvek
(+ video) Poslyšte bajku o jednom komickém nedodělku, který o způsobu vývoje čínské novinky říká více, než zkoumání celého zbytku auta.
S kolegou jsme pravidelnými návštěvníky ženevského autosalonu, protože je to pro člověka, který už nemá motoristickou žurnalistiku jako primární zdroj příjmů, vhodná příležitost si na pár dnů orazit. Vypít pár espres, pobavit se a zároveň si tak nějak bezděčně udržet přehled o plodech automobilovém průmyslu. Na autosalonu si auta vzájemně vytvářejí zajímavý kontext, a protože nejsme na rozdíl od kolegů nijak nuceni honit tiskovky, zuřivě fotit úplně vše a dělat si čárky... A tak jej vidíme jinak než oni. Více nenuceně, s časem pro detail i odstup.
Abych tak řekl, běžný žurnalista autosalon zobrazuje jako dílo barokního mistra Canaletta s jeho obřími plátny a na nich vyvedenými veškerými detaily života v jeho nahotě. A je to tak správně. A pak jsme tu my. Naše vnímání salonu je spíše impresionistické, těkáme z automobilky na automobilky, z modelu na model, z detailu na detail. Sériovka - supersport - sériovka - luxusní kus „nábytku” - sériovka - koncept - sériovka... Nad tím vzniká obraz, který je kompilátem těchto vjemů. Člověk si vytváří dojem, pocit.
Tak je člověk překvapen interiérem trucku RAM, který je prostě nečekaně dospělý a designově propracovaný. A na druhé straně je zklamán nudou, obyčejností a bezcharakterností nové Corvette, co nevypadá jako Corvette. Máme čas kochat se detaily, jako je aplikace zlata na Koenigseggu Hundra i být překvapeni zápachem nových Lexusů. Můžeme se minuty kochat maniakálně perfekcionalistickými detaily LaFerrari a konsternovaně hledět na industriální tlačidla v Toyotách. Obdivovat Pro_Cee‘d GT za skok, který Kia v posledních letech udělala, drbat si hlavu nad kvalitou plastů v Civicu, které se dají poškrábat nehtem při neopatrném zavadění. Zkrátka člověk se může vykašlat na miliony modrých fordů suspektního designu i pitomých nápadů, které sice umožní skrz auto skákat z prkna do bazénu, ale korpulentnější zadnice se chytne mezi přední sedačku a plech posuvných dveří při vystupování ze zadních sedaček a věnovat se naplno podstatným exponátům, jako je třeba půvabná a puristická Alfa Romeo 4C, slibující plný pytel srandy při řízení a kopec stylu k tomu.
A pak jsou tu i různé kuriozity, z nichž jedna dala vzniknout tomuto článku, jehož obsáhlejší úvod jste právě absolvovali. Automobilky z Číny, to je vždy legrace. Většinou hned v prvním plánu. Novinka, o které pojednává tento článek, taková není.
Qoros 3 sedan, produkční verze. Prý první rozumné čínské auto. A skutečně, povrchní pohled odhalí výborným způsobem zkopírované postupy, struktury, materiály, ergonomii, a to vše zcela novým způsobem. Čínská kopie, to dosud znamenalo „vzhled konkrétního evropského auta” a při pohledu z méně jak 50 metrů bylo všechno špatně. Při detailním zkoumání pak nastávalo zděšení, úlek a smích. Qoros je jiný. Kopíruje, ale sofistikovaně, podobně jako všichni ostatní. Prvky, detaily, postupy - ty vezme a použije je mírně odlišným způsobem a zasadí je do harmonického celku, který jako takový dává smysl a neparoduje žádné konkrétní již existující auto. Při detailním ohledání člověk najde chyby, nelogičnosti, ale prvním pohledem auto projde se ctí. Při podrobnějším zkoumání detailů a „obvyklých podezřelých” již člověk odhalí, že je to skořápka, které chybí grunt a vlastní vývoj. Snadno se pak stane, že výrobce zapomene na drobný detail.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013, máme pro vás i galerii živých fotografiích přímo ze Ženevy.
Pojďme si lehce zafabulovat. V jedné daleké zemi se rozhodli udělat konečně pořádné auto, nad kterým evropané neohrnou nos, a které si na slavném autosalonu neuřízne ostudu. Auto je připraveno, vypadá k světu, probíhají poslední kontroly před odletem. A v tom padne nevinná věta: „Soudruhu vedoucí, otevřete mi kufr, potřebuji zkontrolovat, zda je tam vše v pořádku.” A v tom se zjistí drobnost. Auto, ve kterém se tvůrci inspirovali dveřmi, mělo otevírání kufru na palubce. A to, kde se inspirovali palubkou, zase na dveřích. Zkrátka na jedno zpropadené tlačítko se zapomnělo a na samotném víku také žádný spínač není. Co teď, autosalon přece nepočká...
I milí soudruzi vzali majzlík, kladivo a stáli, zádumčiví, lámajíce si hlavu, jak to vyřešit, aby celek utrpěl co nejméně. Jasně, do podběhu se nikdo dívat nebude a instruujeme hostesku, to je ono. A jak řekli, tak udělali. První díra nevyšla, byla moc daleko, tlačítko se špatně hledalo, tak ji přeplátovali a prokláli kov o kousek vedle. Tlačítko je na místě, kufr jde otevřít, sláva. A na druhém vystaveném autě totéž.
Co na to říct? Úsměvná historka, jistě, ale hezky podtrhuje, jak Qoros 3 sedan asi vznikl a že zřejmě vůbec není tak originální, jak se na první pohled může zdát. Na co ještě se „zapomnělo”, když chybí tak esenciální věc jako je otevírání zavazadelníku? Co vše se ještě „nedomyslelo” a „řešilo” podobným způsobem? Jak velkou část své pozornosti automobilka věnovala myšlence, že auto má fungovat třeba 10 nebo 15 let, během kterých bude měnit majitele, a to za tržní hodnotu, jež bude vyjadřovat spolehlivost, fungování, kvalitu i pověst vozu?
Na druhou stranu, Číňané nejsou jediní, kdo dodělává, upravuje a vylepšuje auta vystavená na autosalonech do stavu, v jakém si jej běžný zákazník nemůže koupit. S železnou pravidelností tak činí tvůrce prý legendárních aut věhlasného Koncernu (a jeho poddaných), mj. stahovacími pásy, aby produkty vypadaly „sportovnější” a nižší... Tak si vlastně říkám, že jedno tlačítko v podběhu je docela zábavná historka plochého okresního formátu.
Autor je bývalým šéfredaktorem magazínů Tuning.cz a Maxi Tuning. V současnosti je ředitelem berounského hotelu Na Ostrově a čtenářem Autoforum.cz
Takto vypadá tlačítko pro otevírání víka zavazadelníku umístěné chytře v podběhu pravého zadního kola. Vhodně umístit se jej podařilo až napodruhé...
DalŠí vybrané detaily Qorosu 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva