Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pýcha, která předcházela pád: K mání je krásný, dodnes nejetý VW Golf R32, z jeho spodku by se dalo jíst
29.12.2024 | Petr Miler
Jestli vás děsí, co se během uplynulých let stalo z Volkswagenu, který se z výrobce vysoce žádoucích aut pro masy změnil ve výrobce vozů šitých na míru regulacím všeho druhu, máte pořád možnost vrátit se do jeho zlatých časů. Tento Golf IV R32 je skoro dokonalý, stojí ale podle toho.
Pokud ve snaze o smířlivost konstatujeme, že přirozený průběh života téměř kohokoli a čehokoli reflektuje jakási sinusoida plná vzestupů a pádů, pak Volkswagen se momentálně nachází někde u dna její negativní amplitudy. Jestliže sám šéf koncernu říká, že firma je zralá na bankrot, je to velmi výmluvné shrnutí její kondice. A může si za to v prvé řadě sama.
Automobilka jako by zapomněla, v jakých problémech byla ještě před nějakými 30 roky. Naprosto zanevřela na vývoj a výrobu aut šitých na míru většiny své světové, zejména pak evropské klientely a místo toho se orientovala na vyhovění evropským normám, maximálně pak choutkám čínských zákazníků. Chtěla tak dosáhnout víc, ale nemá prakticky nic, neboť Číňané stále více preferují domácí produkci a preference zákazníků ve zbytku světa jsou jiné. Žádoucí auta z její nabídky tak jen mizí. A pokud v ní nějaká přece jen zůstávají, jsou to poslední dozvuky éry, za kterou Volkswagen udělal tlustou čáru.
Přitom není tak těžké si vzpomenout, co firmu postavilo na nohy, když se jejího kormidla v 90. letech chopil Ferdinand Piëch. Byla to žádoucí auta. Byla to technická excelence, byla to mimořádná kvalita, byl to marketing postavený kolem výjimečné techniky, kterou reálně může využit pár promile zákazníků, ale ve 100 procentech z nich vyvolává touhu. Byl to Piëch, nikoli Audi, kdo symbolizoval „Vorsprung durch Technik”, kdo věděl, že nejvíc Golfů 1,9 TDI prodáte tak, že image toho samého auta vyšponujete extraordinérní verzí s šestiválcem pod kapotou, pohonem všech kol a interiérem plným ušlechtilých materiálů.
Auta jako tato byla pro VW pýchou, která ale jen předcházela jeho postupný pád. Co symbolizuje tuhle značku dnes? Modely ID za milion, které jsou tak nekvalitní, že se v nich cítíte jako prádlo v pračce při ždímání a doslova se vám rozpadají pod rukama po pár desítkách tisíc km? Je to neuvěřitelná změna, která se odehrála během pouhých 20, zejména pak během posledních asi 5 let.
A přesně 20 let má na krku auto, které můžete vidět na fotkách okolo. Jde o Golf R32 čtvrté generace, právě šestiválcové provedení s pohonem všech kol a s manuální převodovkou, které je dodnes přesně tak žádoucí jako v době, kdy přišlo na trh. Dynamicky jej dnes překoná kdeco, s 241 koňmi to na dnešní poměry nebude žádný uragán, ale jinak? Emoce bude tento stroj jitřit vším od zvuku až po ovladatelnost tak, jak jste si ještě včera mysleli, že to žádný VW nemůže dokázat.
Navíc se podívejte na jeho nadčasový design, hádali byste tomuto stroji 20 let? A také jeho očividnou kvalitu - architektonicky jednoduchý interiér plný kvalitních plastů, senzačních kožených sedadel nebo obložení z broušeného hliníku... Známe tohle auto velmi dobře a je dodnes velmi uhrančivé.
Vrátit se v čase do jeho dob nejde, zrovna vyobrazený kousek má ale k moci dokázat právě to velmi blízko. Navzdory svému stáří totiž najel jen 13 700 km a prodávající i majitel v jedné osobě snad ani nepřehání, když říká, že je jako nový. Nakonec se podívejte na záběry spodních partií, stačí si přibrat svačinu a udělat si na nich piknik, i ty vypadají dodnes nedotčeně. Háček to má snad jen jeden - cenu 56 900 Eur, tedy asi 1,43 milionu Kč. Také ta ale nakonec jen napovídá, co vyvolává v lidech touhu - nabídnout VW něco dramaticky lepšího nebo aspoň plně srovnatelného, po 20 let starém R32 neštěkne ani pes.
Pokud VW chce otočit kormidlem vpřed, tady má inspiraci, kde začít. Golf R s poněkud méně ambiciózní technikou drží v nabídce dodnes, ale je to pouhý relikt, jehož nabídku navzdory zájmu zákazník dál ořezává. Snad po pýše a pádu přijde zas jednou něco, na co bude moci být automobilka hrdá. A my s ní. Její současný stav nemůže pýchu vyvolávat snad v nikom soudném.
Jeden ze symbolů zlaté éry Volkswagenu z přelomu století se dá koupit dodnes prakticky nejetý. Je svým způsobem krásný, stojí ale podle toho. Foto: Autohaus Route66 Apostolos Saratzidis, publikováno se souhlasem
Zdroj: Autohaus Route66 Apostolos Saratzidis@Autoscout24 přes Auto Bild
Bleskovky
- Tři závodníci při noční honičce vypekli s policií, nechytila ani jednoho z nich
včera - Zloděj se pokusil schovat před policií čekáním u „nenápadného” ukradeného Ferrari za 22 milionů, které nechal stát na ulici
30.12.2024 - Šéf Bugatti a Rimacu jen tak mezi řečí názorně popsal obrovské rozdíly v práci s teplem u elektromobilů a spalovacích aut
29.12.2024
Nejnovější články
- Nejbláznivější moderní auto s manuálním řazením spojuje tento „fofrklacek” s motorem 8,0 V10 a ještě větším místem pro náklad
před hodinou - Číňané se vší vážností nabídnou v Evropě soupeře vrcholných BMW a Mercedesů, sebevědomí mají na rozdávání
před 3 hodinami - Budoucnost je... Budoucnost je vždy neznámá, možná už je načase přestat ji určovat od zeleného stolu
před 4 hodinami - Škoda pro svou příští novinku zvolí kontroverzní zeměpisné jméno: Kunda
včera - Zapomenuté sportovní kupé Fordu u nás svého času ani nešlo koupit, dnes láká motorem V6, netradičním vzhledem i cenou
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva