Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
PSA loni prodělal 127 miliard, situaci má napravit posun Peugeotu mezi prémiovky
14.2.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Peugeot s Citroënem loni zaznamenaly ztrátu 5 miliard Eur. Oživení má kromě jiného přinést pozvednutí image Peugeotu, analytici jsou však skeptičtí.
Katastrofické scénáře přisuzující roku 2012 úlohu toho vůbec posledního v historii země vyšly zase jednou naprázdno, francouzský koncern na něj ale přesto v dobrém vzpomínat nebude. Automobilka za loňský rok vykázala ztrátu ve výši pět miliard Eur, což dělá v přepočtu cirka 127 miliard korun.
Snad nepřekvapí, že se pod špatné ekonomické výsledky společnosti nejvíce podepsal masivní propad prodejů v EU, především pak v celém jižním regionu a státech jako Španělsko, Portugalsko, Řecko, Itálie nebo Francie. Průměrné celoevropské snížení poptávky po nových automobilech možná nevypadá až tak černě, prodeje klesly o 8,2 procenta, nicméně PSA Peugeot-Citroën na tom byly podstatně hůře. Ve srovnání s rokem 2011 Francouzi spadli v unii téměř o 13 procent, když svým zákazníkům dodali celkově 1,4 milionu aut.
Ani rok 2013 nevypadá pro druhý největší automobilový koncern v Evropě příliš růžově. PSA chce mít v roce 2014 vyrovnaný rozpočet a o dalších dvanáct měsíců být v černých číslech, což se buď podaří, nebo nikoli, bez radikálních změn to však nepůjde. Společnost má v plánu letos udělat škrty ve výdajích ve výši 900 milionů Eur a 600 milionů Eur chce ušetřit v rámci kooperace s největším automobilovým koncernem General Motors.
Dalších 300 milionů Eur má na účty přinést prodej majetku, ačkoli firma říká, že se to v žádném případě nebude týkat nadpolovičního podílu u jednoho z největších dodavatelů automobilových komponentů - divize Faurecia, ve které mají podíl také VW, BMW, Daimler, Toyota, Hyundai, Renault/Nissan či Fiat/Chrysler.
O další pomoc se dost možná postará také samotná Francie, která se ústy svého státního tajemníka pro rozpočet Jérômeho Cahuzaca nechala slyšet o tom, že dost možná vstoupí do PSA. Ve hře je také „par drobných“ od všech daňových poplatníků EU ve formě půjčky od Evropské komise ve výši 1,2 miliardy Eur (z původních sedmi požadovaných), které automobilka dostane po předložení restrukturalizačního plánu.
Jak si to společnost - zaměstnávající jen ve Francii 100 tisíc lidí a momentálně denně ztrácející podle šéfa odborových svazů PSA až 7 milionů Eur - představuje?
Generální ředitel PSA Philippe Varin před pár dny na tiskové konferenci v Paříži řekl, že Peugeot bude „povýšen”, aby se více odlišil od modelů Citroënu a prodej má být znásoben spoluprací s GM. „Značka Peugeot dostane modernější image,“ řekl Varin a dodal, že se o to v prvním sledu postará především typ 208 GTI a cossover 2008, postavený na identických základech, který bude mít výstavní premiéru příští měsíc v Ženevě. „V roce 2013 bude pozice našich značek podpořena představením sedmnácti nových modelů,“ vysvětlil šéf koncernu a zároveň ujistil, že z Citroënu se nemá stát levná značka.
Ačkoli jsou záměry Varina i celé firmy ambiciózní, spousta analytiků oslovených internetovou stránkou Automotive News a televizní stanicí Bloomberg se k jejich plánu staví skepticky. Philippe Houchois ze švýcarské finanční skupiny UBS tvrdí, že zlepšení obrazu Peugeotu v povědomí zákazníků a jeho transformaci na prémiovou značku (čehož chce automobilka skutečně dosáhnout) bude těžké. „Je snadné přidat vozům výbavu a udělat je tím atraktivnější, jenže reakce zákazníků na podobné změny můžou trvat i několik let,“ řekl.
Snaha o oživení PSA bude těžší také z důvodu pozastavení uzavření továrny s jedenácti tisíci zaměstnanci poblíž Paříže do doby, než se vyjasní záměry automobilky se zmiňovanou divizí Faurecia, v rámci probíhající restrukturalizace. Návrat Francouzů ke stabilitě nevidí podle Automotive News reálně ani David Arnold, analytik holdingu Credit Suisse. „Obrat firmy do roku 2015 je postaven na stabilním trhu podle výsledků loňského roku a třináctiprocentního podílu PSA na trhu, obojí však momentálně vypadá nepravděpodobně,“ dodává Arnold, čímž poměrně jasně naznačuje, že skutečná recese - a to nejen pro PSA Peugeot-Citroën - nás teprve čeká.
O posílení image Peugeotu se mají na začátku postarat modely 2008 a 208 GTI, další auta budou následovat
Zdroj: Automotive News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před hodinou - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 2 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva