Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První významná vládní instituce uznala, že extrémní downsizing motorů je k ničemu
7.10.2018 | Petr Prokopec
Už roky slýcháme o tom, že pokud nesnížíme emise CO2 u aut podle drastických plánů, jichž je downsizing přímým důsledkem, zničíme Zemi. NHTSA teď říká, že realitu to nezmění.
Světové klima se mění. Můžeme před tím zavírat oči, ale to nic nezmění na tom, že jde o nevyvratitelný fakt. Co ale ony změny způsobuje, to už je spíše otázka víry než reality. Na jedné straně stojí řada studií potvrzujících, že hlavním viníkem je lidská činnost. Na druhé straně jsou zase studie, které ze změn viní procesy, jež lidé nemohou ovlivnit. Problémem je, že závěry obou stran stojí na nedokonalých modelech krmených neúplnými daty. Navíc se zde uplatňuje obecně platná teze o tom, že pokud je autor výzkumu předem přesvědčen o výsledku, je pravděpodobné, že se k němu dobere i jeho práce.
Pokud se vezme výše zmíněné do úvahy, racionálním postupem by bylo nemávat nad tím rukou, ale současně se nepouštět do rychlé chůze po ledu, u kterého si nejsme jisti, že pod námi nepraskne. Posledních deset let vývoje v rozvinutých zemích ale připomíná situaci, ve které je plnou parou plující loď, jejímuž kapitánovi někdo řekl, že se blíží do oblasti, kde jsou pod vodou útesy. On, místo aby jen zpomalil, poslal na příď hlídku a plul dál, zařadil plný zpětný chod. Na lodi mu popadali lidé, rozbilo se nádobí, poškodila hřídel ženoucí lodní šroub a on stejně pořád neví, jestli nějaké útesy vůbec potká.
Ta loď, to je současný automobilový průmysl a oním kapitánem jsou politici. Na základě neúplných informací dělají zkratkovitá rozhodnutí, která s realitou nemají příliš společného. Vznikají tak ambiciózní plány na snižování emisí CO2 u aut s argumentací, že pokud to neuděláme, celou Zemi tím pošleme do záhuby. A tak měníme automobilový svět k nepoznání, absurdně nahrazujeme malé motory menšími a tváříme se, že to k něčemu bude.
Od významných vládních institucí nebylo dosud slyšet nic jiného, v tomto všechny táhly za jeden provaz pod tlakem politických zájmů. Přesně tento stav jsme mohli sledovat v USA v případě Baracka Obamy, který začal tvrdě prosazovat elektromobily a velice nízké limity spotřeby. A nastolený směr držel až do konce svých dnů v úřadě. V tom ho podporovali i pracovníci vládní EPA, starající se o ochranu prostředí, kteří ve svým zprávách upřednostňovali alarmistické studie. Po příchodu Donalda Trumpa, který je v dnešním politickém světě obecně dost neobvyklým zjevem, se ale změnilo osazenstvo a s ním otočila i EPA.
K ní se teď přidala také NHTSA. Agentura, která se primárně stará o bezpečnost na silnicích, vydala 500stránkovou zprávu, podle které se do konce tohoto století svět oteplí o 4°C. Jak dospěla k tomuto číslu je nepodstatné, důležitější je tvrzení, že k tomu dojde bez ohledu na to, jestli budeme automobilový průmysl trýznit stále tvrdšími limity, nebo ne. Jinými slovy - NHTSA říká, že hlavně onen extrémní downsizing, který už tak velice úsporné motory činí (kolikrát jen na papíře) ještě úspornějšími, je zbytečné marnění potenciálu automobilek.
Takové myšlenky jsme již dříve slyšeli od samotného prezidenta Trumpa, tohle je ale poprvé, co něco podobného slyšíme od té části administrativy, která by si měla zachovávat odborný nadhled. NHTSA říká, že další zpřísňování emisních standardů, jak ho navrhovala již administrativa předchozího amerického prezidenta Baracka Obamy, globální změny ovlivní naprosto zanedbatelným způsobem.
Nebudeme nyní zkoumat politické pozadí tohoto postoje, v principu s ním ale musíme souhlasit. Nemá smysl se přít o tom, že světové klima se mění, pokud ale ani bezpečně neznáme příčinu za situace, kdy o většinu emisí CO2 se stejně starají jiné zdroje, přijde nám naprosto scestné tak moc dusit změnami právě automobilový svět. Jde o ovlivňování procentního podílu všech emisí dnes už procentními změnami na dvou kontinentech, co to může změnit?
Jelikož jde o výbušné téma, není překvapivé, že zprávu NHTSA již někteří vědci a jiné organizace začaly cupovat na kusy. Dle nich agentura v podstatě naznačuje, že když již oheň zachvátil kuchyni, nemá smysl jej hasit a může se nechat shořet rovnou celý dům. Problémem však je, že pokud má (nejen) NHTSA pravdu, pak k rozšíření požáru dojde bez ohledu na naše současné snahy a voda, kterou bychom na hašení kuchyně použili, nám bude chybět pro ochranu okolostojících budov. A zkáza všech z nich pro nás může být mnohem bolestivější...
Motor 1,0 TSI je ukázkou extrémního downsizingu motorů, který autům už příliš mnoho bere, aniž by čemukoli prokazatelně prospíval. Jeho údajná úspora paliva v praxi neexistuje a i kdyby měla, velmi pochybujeme, že zmenšení motoru z 1,2 na 1,0 litru zachrání planetu. Ve všech emisích CO2 produkovaných lidskou činností je to kapka v moři
Lze tedy přivítat, že NHTSA něco takového uznává, mezi významnými vládními institucemi je výjimkou. Méně příjemným závěrem je, že apokalyptické výjevy z filmů jako je Mad Max, jsou prakticky nevyhnutelné
Zdroj: NHTSA
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 4 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 11 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
včera - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.01. 22:50 - jarka
- vyber motorky 11.01. 22:17 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.