Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První SUV od Seatu se bude vyrábět v ČR, včetně modelu Škody
25.11.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Náklady na reorganizaci výrobních linek jsou v Česku nižší než ve Španělsku. Tuzemští odboráři si tak své hrozby mohou vzít zpátky.
Na začátku listopadu proběhla řadou českých médií zpráva, že chystaná Škoda Snowman, či jak se nové SUV značky bude jmenovat, by se měla vyrábět v továrně Seatu ve španělském Martorellu. Této novince jsme nevěnovali velkou pozornost, neboť šlo pouze o dohad mladoboleslavských odborářů, ti navíc ihned ohlásili, že v daném případě půjdou do stávky. Tím si naše sympatie nezískali, neboť volba místa výroby jakéhokoli modelu je plně v rukou vedení koncernu Volkswagen, touto záležitostí se dnes ale zabývat nechceme. Ostatně nejnovější zprávy hlásají, že to bude naopak závod v českých Kvasinách, kde se první SUV Seatu vycházející z konceptu IBX bude vyrábět.
Asi nepřekvapí, že tentokrát již škodovácké odbory vůbec neprotestují, daný záměr by totiž jen navýšil počet pracovních míst (jen dodáváme, že ten předchozí by je rozhodně nesnížil, neboť Snowman bude absolutní novinkou). Stejně tak by do výšin letěla prestiž České republiky, z níž by se pomalu stala jedna z hlavních světových automobilových velmocí. Kupodivu ovšem proti tomuto tahu neprotestují ani španělské odbory, ačkoliv by se při realizaci záměru jednalo již o druhý Seat vyráběný mimo domovinu.
Chystané SUV by napodobilo Toledo, které je společně se sesterskou Škodou Rapid vyráběno v přímo v Mladé Boleslavi. V případě modelu Snowman se tak původně mělo jednat o jakousi reciprocitu, nový report však naznačuje pravý opak. Tedy že španělských modelů bude v Česku vznikat daleko více, stejně jako se budou v tuzemských továrnách montovat jejich ekvivalenty s letícím šípem na přídi. Kromě Seatu se totiž Kvasiny postarají i o výrobu SUV s logem Škody.
V prvé fázi se v rámci španělské značky bude jednat o model velikosti Volkswagenu Tiguan, který bude postavený na platformě MQB. Tu již najdeme na celé řadě koncernových modelů, oproti nim však bude pozměněna, což si vyžádá také modifikaci výrobní linky. A právě toto je důvod, proč Kvasiny dostaly přednost před Martorellem - české výrobní linky totiž schramstnou o 40 procent méně nákladů, přičemž odpadá nutnost vzniku nové lakovny apod.
Šetření je přitom jedním z hlavních témat koncernu Volkswagen. Po velké expanzi, jež zahrnovala i koupi značek jako Porsche nebo Ducati, totiž německá značka začíná s velkým utahováním opasků. Do vývoje a výzkumu tak sice dá v následujících čtyřech letech 84,2 mld. Eur (cca 2 190 miliard korun), každý cent však bude muset přinést nějaký ten zisk. A to by ve Španělsku nemuselo být jisté.
Seat IBX by měl být předobrazem prvního SUV španělské značky. Design se však bude v mnohém lišit, neboť koncept byl představen již před dvěma lety, zatímco produkční verze dorazí příští rok
Zdroj: Autoblog Spanish
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024 - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024 - Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
25.11.2024 - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024 - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch