Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána
15.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Po více než půl roce prosákly na veřejnost informace o nehodě, v níž figuroval Model S. Typický incident Autopilotu byl tentokrát fatální.
Automobilka Tesla zabodovala u veřejnosti díky snaze prorazit s pohonem elektrickou energií v době, kdy se o to ostatní sotva pokoušejí, nicméně její ostatní kroky včetně komunikace s vnějším světem jí kladné body nepřidávají. Patrné to bylo již včera, kdy se mluvčí značky pokusil vysvětlit, jak došlo k samovznícení Modelu S během testovací jízdy ve Francii. Z vašich komentářů přitom bylo evidentní, že mu to „nebaštíte“ stejně jako my.
Nyní tu máme o poznání tragičtější událost, ke které se Tesla po komunikační stránce postavila opět pasivně. Čínská média nyní přinesla zprávy soudním sporu, který následuje smrtelný incident, v němž opět figuruje Model S. Došlo k němu ovšem již v lednu letošního roku, tedy dlouho před květnovou nehodou Joshuy Browna, jenž taktéž přišel o život. O této nehodě přitom Tesla uvědomila veřejnost až po dlouhých 54 dnech, a to vlastně jen díky oficiálnímu vyšetřování NHTSA. O incidentu v Číně však mlčela více než půl roku a nejspíše by o něm nepromluvila ani nyní, kdyby celá záležitost neprosákla ven bez jejího přičinění.
Jelikož celá záležitosti stále čeká na definitivní rozuzlení, nejsou dostupné žádné jednoznačné závěry. K dispozici je ovšem kamerový záznam z vozu, jenž celý incident mapuje. Nevidíme v něm sice řidiče, okolnosti jsou ale jasně patrné - Tesla jede v levém pruhu dálnice za dalšími auty. Jejich řidiči uzřou pomalu jedoucí čisticí vůz jedoucí též v levém pruhu a přesunou se do jiného, řidič Model S ale nic takového neudělá.
Důvodem si nemůžeme být jisti, s ohledem na nulovou reakci a fakt, že Autopilot ve velmi podobných situacích takový vůz opakovaně přehlédl a narazil do něj, lze více než předpokládat, že i tady byl aktivní a také tady mu řidič věřil více, než měl. Jestli řízení nevěnoval pozornost vůbec nebo „řídil” (tedy alespoň měl ruce na volantu, jak je mít má) a pouze věřil, že Autopilot něco udělá, můžeme pouze spekulovat. Výsledkem byl na každý pár tvrdý náraz v nemalé rychlosti, jemuž nepředcházela žádná snaha nehodě předejít.
Ze záběrů je navíc patrný smog či mlha v okolí dálnice, na které se incident odehrál. K tomu se přidal gejzír vody, který zrovna čisticí vůz vypustil a jenž jej částečně zahalil. Pro Autopilot Tesly, respektive pro postarší verzi spoléhající především na čelní kameru, se tak překážka stala neviditelnou, a proto nereagoval. Výsledkem je tradická tu tedy máme nešťastnou shodu okolností zkombinovanou s nepozorností řidiče, jež vyústila v tragickou nehodu, kterou řidič - třiadvacetiletý syn majitele vozu - bohužel nepřežil.
Bez ohledu na další okolnosti můžeme říci, že odpovědnosti za řízení vozu jej nezbavil, a tak nehodu lze jen obtížně přičíst nikomu jinému - i kdyby pravým důvodem měla být jeho špatná interakce s Autopilotem. Rodina řidiče má ovšem pocit, že selhal pouze systém, a proto Teslu žaluje. Ta ovšem dodává, že v důsledku vysoké rychlosti bylo vozidlo poničeno natolik, že nebylo možné stáhnout data a ověřit, zda Autopilot v daném momentu aktivován byl či nikoliv. A k autu ji rodina oběti „fyzicky” nepustila, protože se bojí manipulace se získanými daty.
De iure tedy lze věřit i prohlášením šéfa automobilky Elona Muska, který říká, že květnová nehoda Joshuy Browna byla jedinou, při které někdo přišel v souvislosti se zmiňovaným systémem o život. Jenže fakticky je skutečně velmi nepravděpodobné, že by se níže zdokumentovaná nehoda stala tak, že řidič sám řídil a takto bez jakékoli reakce narazil do pomalu jedoucího vozu.
Pochopitelně se musíme ptát, jak moc Tesla mlží tentokrát a zdá si náhodou není dobře vědoma toho, co za lednovou nehodou stojí. Nasvědčovaly by tomu i změny na oficiálním čínském webu Tesly, kde byly přeformulovány fráze zmiňující autonomní řízení, které jsme svého času dávali do souvislosti s jinou nehodou, ale toto mohlo souviset právě s probíhajícím soudním sporem s rodinou oběti lednového incidentu. Zatím ale nespekulujme dále, snad se brzy dozvíme více.
I když není stoprocentně jisté, že tady byl Autopilot aktivní, všechny okolnosti nehody tomu nasvědčují
Následky incidentu jsou děsivé a tragické
Při nehodě zemřel 23letý člověk...
...a jeho otec z toho pochopitelně není šťastný. Co přinese žaloba na Teslu, ukáže čas
Zdroj: Electrek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před hodinou - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před hodinou - Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před 3 hodinami - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva