Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První německá automobilka definitivně skončila s diesely, už nevyrobí ani jeden
23.9.2018 | Petr Miler
Mnozí o tom mluvili a mluví, nikdo to ale zatím neudělal. I v tomto případě se dlouho zdálo, že jde o přehánění, ale nakonec tomu tak není. Žádné další naftové Porsche už nebude postaveno.
Dlouho to vypadalo jako scéna z filmu Skřivánci na niti. Akorát místo: „Tak to se ožeňte!” a: „Tak to se nežeňte!” jako by šéfům Porsche někdo našeptával cosi o tom, že je mají a nebo nemají vyrábět. O čem je řeč? Pochopitelně o naftových motorech, které se už letos v únoru v Zuffenhausenu ocitly na černé listině a automobilka hovořila o okamžitém zastavení jejich výroby a prodeje.
Znělo to rezolutně, v dalších týdnech ale Porsche svá slova nejprve mírnilo, aby záhy zcela otočilo. „Neříkáme, že diesely zcela opouštíme,“ nechal se tehdy slyšet prodejní šéf automobilky s tím, že je dostane přinejmenším nový Cayenne a nafta se vrátí i do nabídky Macanu. Obojí se mělo stát ještě letos, teď už je ale jasné, že se to nestane. A nezdá se, že by se na tom do budoucna mohlo něco změnit.
Poněkud neobvykle v neděli totiž automobilka poslala do světa oficiální tiskovou zprávu nadepsanou slovy „Porsche opouští diesely”. Jak nadpis naznačuje, Němci konstatují, že s naftovým pohonem definitivně končí a se vznětovým motorem nevyrobí nic - ani Macan, ani Cayenne, ani Panameru, prostě nic.
Rozhodnutí automobilky v něm vysvětluje sám šéf firmy Oliver Blume. „Porsche nedémonizuje diesely,” říká. „Diesely jsou a budou významnou pohonnou technologií. Nicméně my jako výrobce sportovních aut, pro nějž diesely hrály vždy druhotnou roli, jsme došli k závěru, že bychom raději viděli naši budoucnost bez naftových pohonných jednotek. Pochopitelně se nadále budeme starat o současné zákazníky naftových modelů s profesionalitou, kterou očekávají,” dodává dále Blume.
Je to nepochybně velmi odvážné rozhodnutí. Ačkoli v rámci celosvětových prodejů hrají naftové motory u Porsche vcelku podružnou roli, na některých trzích byly klíčovou součástí nabídky. Například v Německu se v případě Macanu staraly diesely o více jak 40 % prodejů, u Cayenne to bylo dokonce přes 45 % a u Panamery více jak 20 %. Zrovna Němci v poslední době naftové motory dvakrát nepreferují a je možné, že na tomto trhu Porsche nakonec o tolik nepřijde. Nejde ale zdaleka o jedinou baštu dieselů, kde by rozhodnutí ukončit výrobu a prodej naftových motorů mohlo Porsche hodně bolet.
Automobilka se diesely v nabídce pokusí nahradit hybridním pohonem, s nímž je v poslední době úspěšná - pro rok 2025 dokonce předpokládá, že polovinu prodaných vozů budou tvořit ty s hybridním a nebo elektrickým pohonem. Aby ovšem neranila puristy, dodává, že vývoj stále výkonnějších a efektivnějších spalovacích motorů zůstává středobodem její budoucí strategie.
„Naším cílem je dále kráčet na čele technického vývoje. Zintenzivňujeme naši orientaci na podstatu značky a současně se snažíme přizpůsobovat naši společnost potřebám budoucí mobility,” uzavírá vyjádření Porsche jeho šéf.
Jsme zvědavi, s jakou odezvou se toto rozhodnutí automobilky setká u evropských zákazníků značky, ti ostatní jej nepocítí. Je nepochybné, že pokud si někdo může dovolit s diesely skončit, je to právě Porsche. Jak jsme ale naznačili výše, zejména u dvou jeho nejpopulárnějších modelů byly dosud naftové motory stěžejní součástí jejich celkového odbytu a nejsme si zcela jisti, jestli jejich zákazníci budou ochotni přesedlat na benzinový či hybridní pohon.
Panamera 4S Diesel už navždy zůstane poslední naftovou novinkou Porsche. A do budoucna se možná stane ceněnou raritou, automobilka jich mohla vyrobit nanejvýš pár stovek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 5 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
před 2 hodinami - První elektrická Maserati jsou totální fiasko. Prodávají se po kusech za měsíc v celé Evropě, výrobu zastavili až do února
před 3 hodinami - Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 5 hodinami - Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před 6 hodinami - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva