Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže

Už 14 let jsou pod drobnohledem emise CO2 nových aut a tím i jejich spotřeba paliva. Celou tu dobu postupně klesaly, letos ale stoupají. Ve výsledku za to může Volkswagen.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže

25.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže

/

Foto: Pavel Janda, Autoforum.cz

Už 14 let jsou pod drobnohledem emise CO2 nových aut a tím i jejich spotřeba paliva. Celou tu dobu postupně klesaly, letos ale stoupají. Ve výsledku za to může Volkswagen.

Od letošního září se spotřeba aut a s ní spojené emise CO2 měří dle jiné procedury. Zatím musí cyklem WLTP projít jen všechny nově homologované typy automobilů, od září příštího roku ale bude určovat papírovou spotřebu všech prodávaných aut. Není tomu přitom dlouho, co jsme zmínili, že pro výrobce jde o podstatný problém, neboť roky preferovaný downsizing pohonných jednotek v těchto testech rázem přestává plnit svůj původní účel a papírová spotřeba aut je rázem i o 15 procent vyšší. Tohle ale pro automobilky nepříjemné teprve bude, už teď je pro ně nepříjemné něco docela jiného.

Při sestavování dlouhodobých plánů totiž nikdo nepočítal s dieselovým skandálem Volkswagenu, který automobilový trh zásadně změní ještě dříve. Výrobci tak při očekáváních budoucích průměrných spotřeb resp. emisí CO2 prodaných aut kalkulovaly s vyšším zastoupením naftových pohonných jednotek, které průměr pochopitelně tlačí dolů. A když si k tomu připočteme zvyšující se oblibu SUV s přirozeně vyšším apetitem, nemělo by nás překvapit, že s dalším klesáním spotřeby nových aut už to nebude tak žhavé.

Varovný prst se zdvihá z Velké Británie, kde průměrné emise CO2 u nových aut ve třetím letošním čtvrtletí činily 121,1 gramů na kilometr, ekvivalent spotřeby 5 l na 100 km v případě benzinu a 4,5 l v případě nafty. Ve srovnání s loňskem jde o nárůst o 0,8 g/km, což na první pohled nevypadá zrovna hrozivě. Nicméně je třeba si uvědomit, že jde o první růst za posledních čtrnáct let, kdy je spotřeba pod takovým drobnohledem. Od roku 2003 totiž výrobci snižovali průměrné emise na flotilu o průměrných 4,02 gramu na kilometr ročně.

Původně se samozřejmě předpokládalo, že toto tempo nebude ničím narušeno, pročež výrobci projdou i novými limity jako nůž máslem - na rok 2021 je totiž jako maximum na flotilu stanoveno 95 gramů CO2 na kilometr, s rokem 2030 by tato hranice měla ještě o 30 procent klesnout, a to na 66 g/km. Již tento plán byl přitom evropskou asociací automobilových výrobců ACEA kritizován, s novými poznatky lze ale očekávat ještě bouřlivější diskuzi.

Vzestup emisí je přitom ve Velké Británii přímo způsoben poklesem zájmu o diesely o 16 procent vůči stejnému období loňského roku. Jak přitom uvádějí dealeři, lidé by vozy osazené „naftožrouty“ klidně i kupovali, nicméně odrazuje je hrozba zákazu vjezd takových aut do center mnohých měst. Stran toho ovšem oblibu dieselů srazilo i navýšení daní nebo třeba vyšší parkovné. Favorizovány jsou proto maloobjemové benzinové motory.

S těmi jsou ovšem pro změnu spojené vyšší emise CO2, čím se dostáváme do bludného kruhu nereálných cílů - EU chce nižší emise CO2 i NOx, první ale mají hlavně diesely díky nižší spotřebě, druhé hlavně benziny díky odlišnému způsobu fungování. Jaká cesta z něj vede, netušíme, je ale stále zjevnější, že další podstatné snižování spotřeby nových aut je nereálné už na papíře, natož pak ve skutečnosti. A to příští rok ještě vstoupí do hry zraje zmiňované měření spotřeby s pomocí nových, náročnějších testů pro všechny aktuálně prodávané vozy...


Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 1 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 01Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 2 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 02Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 3 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 03Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 4 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 04Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 5 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 05Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 6 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 06Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 7 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 07Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 8 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 08Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 9 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 09Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 10 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 10Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 11 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 11Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 12 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 12

Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 13 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 13Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 14 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 14Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 15 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 15Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 16 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 16Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 17 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 17Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 18 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 18Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 19 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 19Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 20 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 20Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 21 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 21Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 22 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 22Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 23 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 23Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 24 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 24

Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 25 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 25Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 26 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 26Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 27 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 27

Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 28 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 28Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže - 29 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 29
Před zářím 2015 byl dieselový VW Golf bestsellerem. Dnes se ale lidé hlavně v západní Evropě koupě podobných aut obávají, což průměrnou spotřebu nových vozů tlačí výše

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.