Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže
25.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Už 14 let jsou pod drobnohledem emise CO2 nových aut a tím i jejich spotřeba paliva. Celou tu dobu postupně klesaly, letos ale stoupají. Ve výsledku za to může Volkswagen.
Od letošního září se spotřeba aut a s ní spojené emise CO2 měří dle jiné procedury. Zatím musí cyklem WLTP projít jen všechny nově homologované typy automobilů, od září příštího roku ale bude určovat papírovou spotřebu všech prodávaných aut. Není tomu přitom dlouho, co jsme zmínili, že pro výrobce jde o podstatný problém, neboť roky preferovaný downsizing pohonných jednotek v těchto testech rázem přestává plnit svůj původní účel a papírová spotřeba aut je rázem i o 15 procent vyšší. Tohle ale pro automobilky nepříjemné teprve bude, už teď je pro ně nepříjemné něco docela jiného.
Při sestavování dlouhodobých plánů totiž nikdo nepočítal s dieselovým skandálem Volkswagenu, který automobilový trh zásadně změní ještě dříve. Výrobci tak při očekáváních budoucích průměrných spotřeb resp. emisí CO2 prodaných aut kalkulovaly s vyšším zastoupením naftových pohonných jednotek, které průměr pochopitelně tlačí dolů. A když si k tomu připočteme zvyšující se oblibu SUV s přirozeně vyšším apetitem, nemělo by nás překvapit, že s dalším klesáním spotřeby nových aut už to nebude tak žhavé.
Varovný prst se zdvihá z Velké Británie, kde průměrné emise CO2 u nových aut ve třetím letošním čtvrtletí činily 121,1 gramů na kilometr, ekvivalent spotřeby 5 l na 100 km v případě benzinu a 4,5 l v případě nafty. Ve srovnání s loňskem jde o nárůst o 0,8 g/km, což na první pohled nevypadá zrovna hrozivě. Nicméně je třeba si uvědomit, že jde o první růst za posledních čtrnáct let, kdy je spotřeba pod takovým drobnohledem. Od roku 2003 totiž výrobci snižovali průměrné emise na flotilu o průměrných 4,02 gramu na kilometr ročně.
Původně se samozřejmě předpokládalo, že toto tempo nebude ničím narušeno, pročež výrobci projdou i novými limity jako nůž máslem - na rok 2021 je totiž jako maximum na flotilu stanoveno 95 gramů CO2 na kilometr, s rokem 2030 by tato hranice měla ještě o 30 procent klesnout, a to na 66 g/km. Již tento plán byl přitom evropskou asociací automobilových výrobců ACEA kritizován, s novými poznatky lze ale očekávat ještě bouřlivější diskuzi.
Vzestup emisí je přitom ve Velké Británii přímo způsoben poklesem zájmu o diesely o 16 procent vůči stejnému období loňského roku. Jak přitom uvádějí dealeři, lidé by vozy osazené „naftožrouty“ klidně i kupovali, nicméně odrazuje je hrozba zákazu vjezd takových aut do center mnohých měst. Stran toho ovšem oblibu dieselů srazilo i navýšení daní nebo třeba vyšší parkovné. Favorizovány jsou proto maloobjemové benzinové motory.
S těmi jsou ovšem pro změnu spojené vyšší emise CO2, čím se dostáváme do bludného kruhu nereálných cílů - EU chce nižší emise CO2 i NOx, první ale mají hlavně diesely díky nižší spotřebě, druhé hlavně benziny díky odlišnému způsobu fungování. Jaká cesta z něj vede, netušíme, je ale stále zjevnější, že další podstatné snižování spotřeby nových aut je nereálné už na papíře, natož pak ve skutečnosti. A to příští rok ještě vstoupí do hry zraje zmiňované měření spotřeby s pomocí nových, náročnějších testů pro všechny aktuálně prodávané vozy...
Před zářím 2015 byl dieselový VW Golf bestsellerem. Dnes se ale lidé hlavně v západní Evropě koupě podobných aut obávají, což průměrnou spotřebu nových vozů tlačí výše
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
před hodinou - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
před 2 hodinami - Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
před 4 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera - Čína instruovala domácí automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které podpořily vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva