Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje v Holandsku budou letos na 45letém minimu, na vině je státní dirigismus
20.8.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Snaha být evropštější než Evropská unie vyhání lidi ze showroomů. Prognózy počítající s 415 000 registracemi byly poníženy o dalších sto tisíc aut.
Emise CO2 zmiňujeme v poslední době snad v každém druhém článku. Nikoliv ovšem v souvislosti s normou Euro 6, která s nimi nijak nesouvisí, ale ve spojení s s regulacemi EU, které platí už nyní a budou jen tvrdší. Evropská unie totiž pro rok 2020 počítá s limitem 95 gramů na kilometr, který bude muset v průměru dodržet každá automobilka, jinak bude platit velmi tučné pokuty. Ceny vozů by se díky tomu mohly snadno zvednout na neúnosnou úroveň, což by ve výsledku klidně mohlo vést ke krachu výrobce - to pochopitelně nikdo nechce dopustit.
Na možné negativní důsledky ale EU zjevně nemyslí. Abychom ovšem nemluvili jen o Bruselu, pak svou pozornost klidně můžeme obrátit i k vládám jednotlivých zemí či dokonce městům. Ty se totiž mnohdy snaží již tak přísná pravidla ještě více umocňovat, třeba zaváděním emisních zón. Jejich smysl je přinejmenším sporný, neboť třeba v takové Praze by emisní zóna měla podle prognóz snížit koncentraci emisí CO2 o 1 až 5 procent. Hovoříme přitom pouze o teoretické rovině, v praxi přínos nemusí být vůbec patrný. Možné je dokonce i navýšení škodlivin v ovzduší, neboť hlavní město stále ještě nemá dostavěný tunel Blanka a vyřešeny objížďky centra. Existuje tak riziko kolon, při kterých bude hluk i produkce emisí mnohem delší než v případě, že by dané vozy inkriminovaným místem jen projely.
To jsme ovšem poněkud odbočili od skutečného jádra našeho dnešního článku. Tím výjimečně není věčně „avantgardní” Francie, ale Země tulipánů. Holandsko se totiž chlubí nejnižšími emisemi CO2 v rámci Evropské unie, neboť dle analýzy JATO Dynamics dosahuje tamní vozový park průměru 109 gramů na kilometr, což lze přepočíst na 4,1 litru spotřeby paliva na sto kilometrů v případě nafty nebo na 4,7 litru benzinu (jen pro srovnání, ČR je v daném žebříčku na 20. místě se 135,4 gramy).
Tento výsledek ale nevznikl jen tak. Hlavní zásluhu na něm nemají uvědomělí holandští občané, ale kroky vlád, které zásadním způsobem penalizují auta s objemnějšími motory - ještě více než regulace EU. Kvůli tomu jde ovšem tamní automobilový trh nikoliv do pouze do kopru, ale rovnou do pekla. Zatímco v roce 1999 bylo v Holandsku prodáno 612 000 nových aut ročně, během poslední dekády již toto číslo spadlo na průměrných 478 tisíc exemplářů. I to je však dobrý výsledek oproti odhadu pro letošní rok.
Společnost Aumacon totiž na základě dosavadního vývoje přehodnotila svou analýzu, dle které mělo původně letos svého majitele najít 415 000 nových vozů. Místo toho se ale nakonec má prodat jen 318 tisíc aut, což představuje nejnižší výsledek za posledních 45 let. Vedení Aumaconu přitom naznačuje, že za to může pomalý růst ekonomiky a obavy z mezinárodní krize na Ukrajině, pravdu má ale jen částečnou.
V žebříčku deseti nejprodávanějších modelů Holandska totiž nenajdete jediný luxusní vůz, zatímco třeba v sousední Belgii jejich registrace dosahují 30 procent. Podobně lze hovořit o vozech větších či výkonnějších. Je tedy zjevné, že se vládě „podařilo” tato auta zdražit lokálními penalizacemi do té míry, že je lidé prostě přestali kupovat a volí raději male a dalšími poplatky nezatížené modely. Úspěch? Ano, tedy pomineme-li, že podstatná část zákazníků si nekupuje raději vůbec nic.
Když navíc do dané rovnice započteme zmíněný pomalý růst ekonomiky, která ve výsledku může být jen stěží lepší, když politici podráží nohy jednomu ze zásadních sektorů (množství prodaných aut na počet obyvatel bylo dříve jedno z největších v Evropě), pak se vzniklé situaci může divit jen málokdo. Možná i proto tamní vláda začala být na poplach a začíná uvažovat o snížení daní, což je krok, který má zlepšit rodinné rozpočty střední vrstvy a tak ekonomiku rozhýbat.
Prozatím však Holanďané skončili pouze u plánu, který se zabývá příštími 18 měsíci a jenž stále ještě nebyl schválen. Každý den otálení lze přitom přirovnat k hřebíčku zatloukanému do rakve tamního automobilového trhu. To by si přitom měli uvědomit i zákonodárci sedící v nedalekém Bruselu, neboť jejich kroky mohou daný segment poškodit ještě více. A to by asi pro trh pracovních sil byla zásadní rána.






Prodeje v Holandsku míří na skutečné dno. Je přitom otázkou, zda politici zvládnou napravit danou situaci způsobenou hlavně snahou o bezmeznou minimalizaci emisí CO2
Zdroj: The Irish Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 6 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 52 minutamiMercedes konečně našel způsob, jak do nabídky vrátit žádoucí auta, jen s názvem to trochu přehnal
před 2 hodinamiTohle je nové nejsilnější spalovací auto všech dob, které může na silnice, jeho brutální motor dává přes 2 000 koní
před 3 hodinamiSoudní dokumenty ukazují další problém vzdáleného přístupu výrobců k vašim autům, Tesla s ním má podvádět se zárukami
před 5 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 13:47 - petr_riha
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis