Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje Tesel v Nizozemsku se z 1. místa po omezení dotací propadly skoro na nulu
3.2.2020 | Petr Miler
Nejprodávanějšími auty se loni v Nizozemsku staly Tesly a na konci roku vládl Model 3 prodejům s desetinásobným náskokem proti druhému. Kdeže loňské sněhy jsou.
Někteří říkají, že zájem o elektrická auta postupně roste, že stále více lidí poznává jejich výhody a že takoví už je přirozeně preferují před automobily se spalovacími motory. Jiní tvrdí, že zájem o elektromobily je prakticky nulový kvůli zejména kombinaci vysoké ceny s omezenou praktickou využitelností a že jediné, co je dokáže dostat do hledáčku zákazníků, jsou masivní dotace. Situace v Nizozemsku naznačuje, že pravdu mají ti druzí.
Elektrická auta se loni v zemi tulipánů, větrných mlýnů, coffee shopů a bůhví čeho všeho ještě, stala fenoménem. Stačilo snížit dodatečné zdanění aut na základě emisí CO2 (tzv. bijtelling) z 22 % na 4 % právě jen pro vozy s nulovými přímými emisemi, tedy pro elektromobily. K tomu se přidala nulová silniční daň a nulové BPM (soukromá daň z motorového vozidla) počítaná opět podle emisí CO2. Výpočet pro každé konkrétní auto je poměrně složitý, osvobození elektrických aut téměř od veškerých daní ale způsobilo, že třeba Teslu Model 3 bylo možné koupit za cenu obyčejného Golfu. Pokud si uvědomíme, že Model 3 je spíše něco jako BMW řady 3 (které bylo rázem cenově docela jinde), není divu, že se lidé rádi nechali nalákat a Model 3 kupovali jako housky na krámě.
Nešlo navíc jen o nejmenší Teslu, skvěle na odbyt šly i Modely S a X, Audi e-tron, Hyundai Kona, Nissan Leaf, Renault Zoe a dokonce i stárnoucí BMW i3, protože byly nesrovnatelně levnější. Všechny tyto vozy se na konci roku vešly do desítky nejprodávanější vozů a Tesla Model 3 byla i nejprodávanějším autem Nizozemska za celý rok s tržním podílem 6,7 procenta. Takže elektrická revoluce nastala? Ano, vlastně ano, ale velmi rychle také skončila.
Nizozemsko se totiž rozhodlo od 1. ledna 2020 podporu elektrických aut omezit. Kdyby ji zrušilo, dramatický pokles prodejů by se dal čekat. Ale ono ji jen omezilo. Bijtelling stoupl ze 4 % na 8 %, silniční daň zůstala nulová, BPM nulové a tyto výhody zůstaly v platnosti pro vozy s cenou do 45 000 Eur (asi 1,14 milionu Kč). Ono i to ve výsledku udělá rozdíl v ceně desítky tisíc (a auta jako Modely S a X nebo Audi e-tron vyloučí zcela), přesto jsme předpokládali, že prodej elektrických aut pouze mírně poklesne. On se ale propadl prakticky na nulu.
Web Kenteken Radar, který sleduje registrace aut v Nizozemsku, informuje, že prodeje Tesly Model 3 z 12 123 aut v prosinci klesly na 43 vozů. Čtyřicet tři. Jinými slovy tu máme pokles poptávky na 3 promile hodnoty z loňského roku. Modely S a X pak nekupoval už skoro nikdo - 4 resp. 7 aut skoro nestojí za řeč, Model S se tak nyní prodává stejně dobře jako Lamborghini Urus a třeba Porsche 911 si v lednu vybralo 67 lidí, víc než všechny Tesly dohromady.
Ostatní elektrické vozy strádaly též, ale ne zase tolik, například Audi e-tron s 35 auty nebo Porsche Taycan s 11 vozy žádného pronikavého úspěchu nedosáhly, ale až taková ostuda jako u Tesel to není. Trh jako takový přitom zůstává na svém - 43 706 v lednu prodaných aut je lepší než prosincový a meziročně prakticky stejný výsledek. K veslu se opět vrátila konvenční auta v čele s VW Polo a nejprodávanějšími elektromobily se staly Opel Ampera-e, VW e-Golf a Kia Niro s prodej v řádu stovek aut. Propad Tesel je i touto optikou zcela mimořádný - Golf například klesl méně než o dvě třetiny a Ampera-e si dokonce udržela svou pozici.
Člověk nemusí být Rádži Tamil, aby pochopil, co tato čísla říkají. I když svou roli jistě hraje fakt, že před snížením podpor lidé nakupovali i auta, která by jinak koupili později, propad z vrcholu téměř na nulu zejména u Tesel ukazuje, jak velký přirozený zájem o tyto vozy je - je velmi malý, a to i když jejich podpora přetrvává, jen není tak velká. Existují nepochybně tací, kteří elektromobil chtějí, pokud ale lidem dáte alespoň trochu na výběr, pak zjevně dají téměř vždy přednost vozu, jehož praktická použitelnost je kvůli snadnému doplnění energie téměř kdekoli a kdykoli skoro nekonečná.
Proč za této situace musí být elektromobily tak tlačeny do popředí, nás nepřestává míjet. Jejich čas zkrátka ještě přirozeně nenastal a jejich násilné protěžování bude nemůže mít jiné než neblahé, zejména pak ekonomické důsledky.
Tesly se loni rozšířily v Nizozemsku jako mor, odbyt zejména Modelu z nich udělal nejprodávanější auta v zemi. Letos po snížení podpor klesl jejich prodej z více jak 12 tisíc v prosinci na 43 aut v lednu
Zdroje: Kenteken Radar, Auto Junk
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 3 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později 14:44
- Pátek v Sepangu 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejčtenější články
- Britové si půjčili všechny Golfy R pro srovnání na letišti. Zdálo se být jasno, VW ale přitáhl šestiválcová překvapení
1.10.2024 - Zemřel legendární designér nejlepších Mercedesů posledních dekád, z práce svých nástupců se bude obracet v hrobě
1.10.2024 - Tohle auto ještě víc podtrhuje tragičnost nového BMW M5. Má víc výkonu, a přesto je skoro o 600 kilo lehčí
1.10.2024 - Němci srovnali možná poslední „normální” velké dieselové kombíky od BMW a Mercedesu, bitvu rozumu rozhodla cena
1.10.2024 - Tento moderní ostrý kombík schopný vozit rodinu až 300 km/h je tak přehlížený, že sotva použitý stojí míň než Škoda Octavia RS
1.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva