Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech

Češi jsou na rozdíl od Němců dieselům vcelku věrní, třebaže i u nás jejich celkový podíl na trhu klesl. Z některých segmentů ale mizí a v jednom už skoro zcela vyklidily pole.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech

8.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Češi jsou na rozdíl od Němců dieselům vcelku věrní, třebaže i u nás jejich celkový podíl na trhu klesl. Z některých segmentů ale mizí a v jednom už skoro zcela vyklidily pole.

Máme tu počátek nového měsíce a s ním i ohlédnutí za prodeji nových aut v měsíci minulém. Hned zkraje přitom můžeme říci, že na českém trhu bylo v dubnu prodáno 24 529 nových aut. To představuje takřka sedmiprocentní meziroční posun, v rámci prvních tří letošních měsíců pak lze hovořit o 1,46procentním zlepšení. Je tedy evidentní, že prodeje sice s drobnými výkyvy neustále rostou, třebaže pomaleji než dříve.

S ohledem na dění poslední doby nás zajímalo hlavně to, jaký je podíl benzinových a dieselových vozů. Z dat Svazu dovozců automobilů (SDA) se zdá, že aktuální stav je relativně stabilní, což je velký rozdíl oproti Německu. Zatímco u našich západních sousedů jejich prodeje vytrvale klesají, u nás nyní na benzinové motory 64,6 procenta všech registrací, na diesely pak 32,6 procenta. Dieselovými favority jsou pak především Škody Octavia, Superb a Kodiaq, samotná česká automobilka pak má spolu s Volkswagenem na kontě více než polovinu všech prodaných „naftožroutů“.

Je přitom třeba dodat, že v případě mladoboleslavské značky připadá jen 17 procent prodejů na privátní klientelu, u té německé je to dokonce pouze 14,2 %. Vše ostatní jsou firemní registrace, což prodejům dieselů dále nahrává. Nejinak tomu bude u luxusních značek Audi, BMW či Mercedes, kde po producentech sazí touží skoro veškerá klientela.

Přesto už existují segmenty, ze kterých diesely zcela mizí. Nejvíce je to vidět u menších vozů - v kategorii mini zašla situace už tak daleko, že v dubnu bylo v ČR prodáno jedno jediné auto osazené dieselem, a to Fiat Panda. O stupeň výše reputaci dieselů lehce zachraňuje Fabia, také ta ale s diesely zcela končí. Až budou prodány všechny skladové vozy, prodán nebude ani 1 „naftožrout“ na 10 benzinových vozů, jak je tomu nyní. Diesely ztrácí půdu pod nohama i v nižší střední třídě, kde situaci jen o trochu více zachraňují Rapid a Golf.


Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 1 - Fiat Panda 2016 facelift prvni sada 05Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 2 - Fiat Panda 2016 facelift prvni sada 06Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 3 - Fiat Panda 2016 facelift prvni sada 07
Fiat Panda je aktuálně jediným mini vozem, který se v dubnu prodal s dieselovým motorem. Šlo o jeden jediný kus

V podstatě tedy dochází k naplnění veškerých prognóz, jenž v posledních měsících zazněly. Diesely mezi malými vozy prakticky zcela skončí, v případě těch větších a zejména luxusnějších ale šanci na záchranu mají. Platí to přitom jak u osobních vozů, tak u crossoverů a SUVéček, kde favorizace benzinů je taktéž dána velikostí a cenou. Stejným směrem se pak vydaly i MPV, sporťáky tradičně pohání hlavně vonnější oktany.

Toliko ale na téma paliv. V rychlosti si pak jen shrneme obvyklá fakta, tedy prodeje jednotlivých značek i modelů. Mezi výrobci i nadále vede Škoda, s ničím jiným se ani nedá počítat. Stejně tak bude ještě nějaký ten pátek jistotou, že druhé místo bude připadat VW, třetí pak Hyundai. Velmi zajímavý je ovšem vývoj dále, neboť jak se ukazuje, Ford se propadá startovním polem také u nás.

Modrý ovál dříve velmi často dýchal na záda Korejcům, nyní se však musí spokojit až s šestou příčkou. Před automobilku se totiž nedostala pouze čtvrtá Dacia, ale také pátý Peugeot. Daleko navíc není ani sedmá Toyota či osmá Kia, u Fordu by tedy skutečně měli začít bít na poplach. Stačí si totiž uvědomit, že to není tak dlouho, co se automobilka nervala s Hyundai, ale s VW.

Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 4 - Ford Mustang 2018 facelift prvni oficialni sada 02Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 5 - Ford Mustang 2018 facelift prvni oficialni sada 10
Ford sice v ČR ztrácí pozice, Mustang ale naopak nově převzal jasnou nadvládu nad sportovním segmentem od BMW řady 4

U modrého oválu ještě chvíli zůstaneme, a to v souvislosti s přesunem k jednotlivým modelům. Mustang totiž jasně zvítězil mezi sporťáky, přičemž dubnové registrace ho dokonce katapultovaly na letošního lídra. Alespoň z jednoho vozu tedy značka může mít radost. Naprosto jásat pak může taková Toyota, která za duben prodala 5 Yarisů GRMN - celá Evropa jich přitom dostala přiděleno jen 400.

Abychom nemluvili jen o sporťácích, můžeme dodat, že Dacia Dokker začíná stále více dominovat malým MPV, japonské Suzuki pro změnu dosáhlo několika významných stříber, a sice s modely Ignis a Vitara. Tím ale dnes končíme, veškerá další data najdete v níže přiložených tabulkách.

Celkové registrace aut v ČR, 2004 - 2018

Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 6 - Prodeje CR 4-2018 01

Celkové registrace aut v ČR, duben a leden až duben 2018

Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 7 - Prodeje CR 4-2018 02Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 8 - Prodeje CR 4-2018 03

Celkové registrace dle jednotlivých tříd, duben 2018

Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 9 - Prodeje CR 4-2018 04

Registrace mini vozů, duben 2018

Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 10 - Prodeje CR 4-2018 05

Registrace malých vozů, duben 2018

Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 11 - Prodeje CR 4-2018 06

Registrace v nižší střední třídě, duben 2018

Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 12 - Prodeje CR 4-2018 07

Registrace ve střední třídě, duben 2018

Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 13 - Prodeje CR 4-2018 08

Registrace ve vyšší střední třídě, duben 2018

Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 14 - Prodeje CR 4-2018 09

Registrace luxusních vozů, duben 2018

Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 15 - Prodeje CR 4-2018 10

Registrace sportovních vozů, duben 2018

Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 16 - Prodeje CR 4-2018 11

Registrace terénních vozů, duben 2018

Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 17 - Prodeje CR 4-2018 12Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 18 - Prodeje CR 4-2018 13Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 19 - Prodeje CR 4-2018 14Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 20 - Prodeje CR 4-2018 15

Registrace MPV, duben 2018

Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 21 - Prodeje CR 4-2018 16Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 22 - Prodeje CR 4-2018 17Prodeje nových aut v ČR potvrzují totální zkázu dieselů v některých segmentech - 23 - Prodeje CR 4-2018 18

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.