Prodeje Modelu 3 už váznou. Tesla má na skladě tisíce aut, ač na Silvestra prodávala do půlnoci

Tesla ráda vytváří dojem, že na Model 3 stále čekají statistíce lidí a ona jej sotva stíhá vyrábět. Realita bude jiná, už prodeje za poslední loňské čtvrtletí jsou za očekáváními, přitom auta jsou skladem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje Modelu 3 už váznou. Tesla má na skladě tisíce aut, ač na Silvestra prodávala do půlnoci

3.1.2019 | Petr Prokopec

Prodeje Modelu 3 už váznou. Tesla má na skladě tisíce aut, ač na Silvestra prodávala do půlnoci

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tesla ráda vytváří dojem, že na Model 3 stále čekají statistíce lidí a ona jej sotva stíhá vyrábět. Realita bude jiná, už prodeje za poslední loňské čtvrtletí jsou za očekáváními, přitom auta jsou skladem.

Tesla má za sebou vůbec nejúspěšnější rok ve své historii. Během uplynulých dvanácti měsíců kalifornská automobilka dodala zákazníkům 245 240 nových vozů, což je prakticky stejné množství, jaké její brány opustilo od založení až po loňský leden. Stojí za tím hlavně navyšování produkce v posledních dvou loňských čtvrtletích. Během toho čtvrtého bylo vyrobeno 86 555 aut, tedy o osm procent více než během toho třetího. Takže je všechno krásné? Ani ne a nejlepším důkazem toho je vývoj cen akcií Tesly, která s počátkem roku výrazně klesla až na jedny z nejnižších hodnot za poslední tři měsíce.

Příčiny tohoto vývoje jsou trojí. Jednak jde o snížení základních cen všech tří modelů značky hned s příchodem nového roku. Nejmenší trojka je ve Státech nově k mání od 44 tisíc dolarů (cca 990 400 Kč), Model S od 76 000 USD (1 710 650 Kč) a Model X od 84 000 USD (1 890 700 Kč). Automobilka se tímto krokem snaží kompenzovat pokles vládních dotací. Ty původně činily 7 500 USD (168 850 Kč), nicméně od 1. ledna letošního roku spadly na polovinu, tedy na 3 750 USD (84 450 Kč).

Tuto redukci zapříčinila skutečnost, že Tesla ve Spojených státech v loňském druhém pololetí dodala své dvousettisící auto. Dle regulí se tedy v následujícím pololetí, jež začalo běžet právě 1. ledna 2019, vládní podpora snižuje na polovinu. Není to přitom jediná redukce, od 1. července letošního roku podpora klesne ještě více, tentokrát na 1 875 USD (42 250 Kč). S příchodem oslav následujícího Silvestra pak kredit zanikne úplně.

Analytici se již nyní ptají, zda Tesla bude i nadále své ceny upravovat, aby tento vývoj kompenzovala. Pokud by se tak stalo, pak bude velmi obtížné, aby se značka dále pohybovala v ziskových vodách. A že se tak nejspíše stane a ceny znovu půjdou dolů, vyplývá z posledního prohlášení Elona Muska. Ten uvedl, že pokud Tesla lidem přislíbila vůz do konce roku, ale termín nestihne, pak ztrátu části dotace ponese na svých bedrech.

Druhým důvodem, proč hodnota akcií automobilky klesla skoro o 10 %, je skutečnost, že jakkoliv byl loňský rok a především poslední loňská čtvrtletí rekordní, Tesla opět nesplnila své interní cíle, ani očekávání investorů. Dodáno bylo 99 394 kusů Modelu S a X, značka ale původně tvrdila, že jich zvládne dodat více než 100 000. Plán tak sice nesplnila jen o chlup, ale nesplnila.

V případě Tesly Model 3 bylo dodáno 63 150 exemplářů, předpoklady analytiků z Wall Street však byly znovu o něco vyšší a dosahovaly 64 900 vozů. Znovu tak sice jde jen o pár aut, nicméně pro investory je toto selhání varovným znamením, že produkce stále není stabilní. Je to přitom jen jedna z mnoha věcí, kterou jim Musk sliboval a šéf značky je tak pod stále větším tlakem.

Třetí důvod je asi nejzávažnější. Tesla stále úspěšně vytváří dojem, že stále nestihla vyřídit stovky tisíc rezervací, jež lidé učinili od chvíle, kdy se poprvé ukázal Model 3. V té době ale značka slibovala cenu startující na 35 tisících dolarech (787 800 Kč), která je spojena s úplně základní verzí, jež dosud nedorazila. Navíc by dnes byla prodělečná, a tak je možné, že nedorazí nikdy.

Momentálně se tedy lidé musí spokojit s nabídkou začínající o 10 000 USD (225 100 Kč) výše, což je zkrátka pro část potenciální klientely příliš velké číslo. V současnosti tak neexistuje žádný převis poptávky nad nabídkou, spíše naopak - Tesla měla mít ke konci loňského roku na skladě přes 3 300 Modelů 3, pro které nezískala zákazníka přesto, že auta prodávala do půlnoci 31. prosince 2018, aby lidé mohli na poslední chvíli auto koupit i s onou maximální dotací.

Pokud si k tomuto stavu připočteme, že dotace poklesly, je otázkou, jestli nyní bude Tesla schopna prodat alespoň tolik aut, kolik v tuto chvíli vyrábí. Nové objednávky zjevně nepřicházejí v dostatečném množství a ty starší jsou buď rušeny, nebo čekají na variantu, která se v tuto chvíli nenabízí. Teslu tak ani po nejlepším kvartálu v historii nečekají lehké časy, to je už na začátku roku 2019 jisté.


Prodeje Modelu 3 už váznou. Tesla má na skladě tisíce aut, ač na Silvestra prodávala do půlnoci - 1 - Tesla Model 3 predani vozu do 5 minut 01Prodeje Modelu 3 už váznou. Tesla má na skladě tisíce aut, ač na Silvestra prodávala do půlnoci - 2 - Tesla Model 3 predani vozu do 5 minut 02Prodeje Modelu 3 už váznou. Tesla má na skladě tisíce aut, ač na Silvestra prodávala do půlnoci - 3 - Tesla Model 3 predani vozu do 5 minut 03Prodeje Modelu 3 už váznou. Tesla má na skladě tisíce aut, ač na Silvestra prodávala do půlnoci - 4 - Tesla Model 3 predani vozu do 5 minut 04Prodeje Modelu 3 už váznou. Tesla má na skladě tisíce aut, ač na Silvestra prodávala do půlnoci - 5 - Tesla Model 3 predani vozu do 5 minut 05Prodeje Modelu 3 už váznou. Tesla má na skladě tisíce aut, ač na Silvestra prodávala do půlnoci - 6 - Tesla Model 3 predani vozu do 5 minut 06Prodeje Modelu 3 už váznou. Tesla má na skladě tisíce aut, ač na Silvestra prodávala do půlnoci - 7 - Tesla Model 3 predani vozu do 5 minut 07Prodeje Modelu 3 už váznou. Tesla má na skladě tisíce aut, ač na Silvestra prodávala do půlnoci - 8 - Tesla Model 3 predani vozu do 5 minut 08
Kvůli snížení vládního kreditu byly butiky Tesly otevřené až do silvestrovské půlnoci. Jakkoliv byl ovšem počet dodaných vozů za celý loňský rok i poslední čtvrtletí rekordní, zejména omezený zájem o současnou nabídku Modelu 3 je varovný

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.