Prodeje elektromobilů v Německu zůstávají u dna, kancléřka to zvrátí dotacemi

Silnice v Německu má do roku 2020 brázdit milion elektromobilů. Ročně by se jich tedy mělo prodávat přes 200 tisíc, v roce 2013 ale šlo jen o 7 600 vozů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje elektromobilů v Německu zůstávají u dna, kancléřka to zvrátí dotacemi

11.12.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Prodeje elektromobilů v Německu zůstávají u dna, kancléřka to zvrátí dotacemi

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Silnice v Německu má do roku 2020 brázdit milion elektromobilů. Ročně by se jich tedy mělo prodávat přes 200 tisíc, v roce 2013 ale šlo jen o 7 600 vozů.

Německá vláda se bude muset snažit, pokud bude chtít na silnicích tohoto státu vidět do roku 2020 milion elektromobilů. To znamená zejména finanční podpory. Uvedla to německá kancléřka Angela Merkel na tiskové konferenci. „Je hodně co dělat. Vidíme, že další finanční podpora bude potřebná. Musíme o tom mluvit se spolkovými zeměmi,” řekla.

Do onoho milionu elektroaut na silnicích v roce 2020, tedy v podstatě už za pět let, Německu chybí skutečně mnoho. Dnes tam jezdí asi 24 tisíc elektromobilů, jen v roce 2013 se prodalo zhruba 7 600 takovýchto vozidel. Letošní čísla jsou prý až o dvě třetiny lepší a i když si na přesné výsledky budeme muset ještě počkat, zlomové jistě nebudou.

7 600 prodaných elektroaut ročně je například oproti Francii jen o něco více než polovina. Francouzi se však těší obrovským dotacím na tato auta - letos to bylo 6 300 Eur (171 tisíc korun) na každé, příští rok se bude moci vládní podpora zvýšit na 10 tisíc Eur (271 tisíc korun) díky novému Superbonusu.

Německo takovéto nástroje křivící volný trh již také mělo možnost zavést, návrhy však byly smeteny ze stolu. Není se co divit, ani tak obrovské podpory ve Francii nemají za následek razantní nárůsty prodejů. Dieselový Renault Clio tam po započtení bonusů a malusů stojí o 4 tisíce Eur (108 tisíc korun) více než čistě elektrický Renault Zoe, přesto ale v prodejích jasně vede.

I názor Matthiase Wissmanna, prezidenta lobbystické společnosti automobilového průmyslu VDA, zní, že jsou potřeba vládní kroky pro podporu elektromobility. „Jsme daleko od cíle ustanovit Německo jako vedoucí trh na poli elektromobility,” uvedl a mezi možné podpory přidal ještě snížení korporátních daní.

Německo zvažuje i další, nefinanční podpory pro zlepšení prodejů elektroaut. Kromě čtyř stovek nových dobíjecích stanic, které mají přibýt na dálnicích a zvýšit tak sumu nabíječek na zhruba 5 200, se hovoří například o možnosti využívat pruhy pro autobusy či parkování na městy provozovaných parkovištích zdarma, tedy vesměs standardní diskriminaci většiny na tomto poli. Něco podobného zavedlo i Norsko a prodeje elektroaut se tam dokonce i celkem rozběhly, velmi rychle to však začalo působit problémy.

Není to v tom, že by nebylo z čeho vybírat. Němci - a ostatně i Francouzi - si mohou pořídit BMW i3, Nissan Leaf, VW e-Golf, e-Up, elektrický Smart anebo i Teslu Model S. Většinou to nejsou špatná auta - tedy, na poměry elektromobilů. Ve srovnání s konvenčními vozy ale nenabízejí stejné služby, zejména kvůli obrovským rozdílům v dojezdu a času potřebném k doplnění energie. Proto si je Francouzi nekupují masově a proto si je nebudou kupovat masově ani Němci, ať se vláda snaží jak chce.

V Německu, které je větším trhem než Francie, by se muselo každý rok prodat okolo dvou set tisíc elektromobilů, aby se milionové plány Merkelové podařilo splnit, popř. by prodeje musely zázračně vyskočit v posledních letech před daným termíem. Takový skokový nárůst podle našeho názoru není reálný, a to ani s podporami dvojnásobnými oproti těm francouzským. Angela Merkel či její nástupce tak s velkou pravděpodobností budou v roce 2019 muset přiznat, že plány na nahnání občanů do elektroaut selhaly, podobně jako to udělal Barack Obama v případě jeho ještě ambicióznějších cílů.


Prodeje elektromobilů v Německu zůstávají u dna, kancléřka to zvrátí dotacemi - 1 - angela merkel bmw
Německo musí podle Angely Merkel více podporovat elektromobily (ilustrační snímek)

Zdroj: Auto News

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.