Prodeje elektromobilů klesají. Aniž by stačily kamkoli vzrůst

Říká se, že ode dna se odráží snadno. V některých případech ale může být i něco takového obtížně řešitelným problémem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje elektromobilů klesají. Aniž by stačily kamkoli vzrůst

17.9.2011 | Petr Miler, Walter Kraft | Přidat příspěvek

Prodeje elektromobilů klesají. Aniž by stačily kamkoli vzrůst

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Říká se, že ode dna se odráží snadno. V některých případech ale může být i něco takového obtížně řešitelným problémem.

Na právě probíhajícím autosalonu ve Frankfurtu se to jen hemží elektřinou poháněnými vozy. Mezi těmi skutečnými jich až tak mnoho není, z konceptů, jenž nejsou ryze designovou záležitostí, je ale těch elektrických snad většina. Vybrat si můžete ze skutečné plejády přibližovadel všeho druhu - máme tu něco jako kapotované elektroskútry (Audi Urban, VW Nils nebo Opel One Euro Car), elektrická supermini a subkompakty (Audi A2, Smart Forvision či BMW i3), pár elektřinou poháněných aut nižší střední třídy (i česká Škoda má takové) nebo i vyložené exoty. Je libo elektrický luxus? Není problém, přijměte pozvání do Mercedesu F125, k dispozici je i elektrická dodávka Renault Frendzy nebo elektřinou sršící supersporty jako Rimac Concept One nebo Audi R8 e-tron. Vypadá to, jako by elektromobily byly tím, co právě zaplavuje silnice a všechno ostatní bylo jen mrtvou větví vývoje, o kterou nikdo nestojí. Realita je přitom přesně opačná.

Hovořit o zájmu o elektromobily v České republice nemá smysl, neprodávají se zde prakticky vůbec. Pomineme-li nákupy firem, které elektřinu samy vyrábějí nebo těch, které to považují za dobrý marketing, dostaneme se k číslu v řádu jednotek prodaných aut ročně. Bezpečně přitom víme jen o jediném prodaném elektromobilu soukromé osobě, kdy se výrobce touto velkolepou událostí neopomněl pochlubit zvláštní tiskovou zprávou. Jenže jsou i větší trhy, kde je také nabízeno větší množství modelů a kde je prodej subvencován i na straně poptávky (tedy dotacemi kupujícím) ne jen deformací trhu na straně nabídky, jak tomu již zanedlouho bude v celé EU bez ohledu na vůli členských států. Takovým trhem je třeba Velká Británie.

Britský trh je letos třetím největším v Evropě po Německu a Francii, za prvních osm měsíců tohoto roku se zde prodalo 1 161 272 vozů. To je docela velké množství aut, kolik z nich si myslíte, že je elektrických? I to víme přesně: 812. Už fakt, že elektrické vozy dosáhly na britském trhu podílu 69 setin promile je nesporně zajímavý, není to ale to nejpodstatnější, však nabídka je zatím velmi omezená. Pozoruhodné je v dnešní době hlavně to, že jejich prodeje i přes takto nízké celkové číslo postupně klesají.

Aby Británie „nastartovala prodej elektrických aut”, zavedla počínaje prvním lednem letošního roku dotaci ve výši 5 000 liber (přes 140 000 korun) na koupi elektromobilu jakéhokoli typu. To je opět docela dost peněz, však kdyby byl stejnou částkou podpořen prodej jakéhokoli konvenčního vozu, řadu z nich si můžete „koupit” skoro zadarmo. I přes tuto masivní dotaci se našlo jen 812 zbloudilců, kteří si pořídili elektřinou poháněný vůz, přitom plných 465 tak učinilo během prvních třech měsíců platnosti zmíněného zvýhodnění. V dalších třech měsících už jich bylo jen 265 a v srpnu pouhých 34. Pro třetí kvartál roku 2011 je tedy očekáván v celé Británii prodej pouhé stovky elektromobilů, víc ani ťuk.

Prodeje těchto vozů si tak nedokážou udržet ani svou supernízkou úroveň, i když jsou masivně dotovány na všech úrovních. Máme tu zmíněnou dotaci ve výši 140 tisíc Kč na straně kupujícího, od 1. ledna 2011 budou všechny elektromobily skrytě dotovány dalšími 300 tisíci korunami na straně nabízejícího, k tomu tu máme další ohromné subvence jako jsou desítky a stovky postavených dobíjecích stanic, někde i s elektřinou zdarma (!) pro nulové množství vozů a na situaci to vůbec nic nemění. Nikde a nijak. Jakýkoli podobný krok vždy přesvědčí jen pár oportunistů nebo těch, kteří podlehli vytrvalé mediální masáži o jasně nalajnované budoucnosti a vydrží maximálně pár měsíců. Dlouhodobě o elektromobily v jejich současné podobě stojí málokdo.

Je to stále ta stejná písnička - elektromobil je velmi drahá legrace už proto, že nákladné a těžké akumulátory je zdražují samy o sobě a k tomu přidávají i náklady spojené s nutností učinit zbylou konstrukci vozu mimořádně lehkou. I když je obrovskými dotacemi z peněz nás všech problém s cenou více či méně „odbourán” (přesněji řečeno zameten pod koberec), beztak o tyto vozy není zájem, neboť jsou zde stále problémy s krátkým dojezdem, extrémně dlouhou dobou dobíjení a řadou otázek obcházejících hlavně životnost akumulátorů.

Možná si nyní říkáte, že je to přece budoucnost, ale to je omyl, elektromobily v této podobě žádná hvězdná kariéra rozhodně nečeká. Jsou drahé a špatné, nijak jinak o nich ve srovnání s konvenčními vozy hovořit nelze. Elektrickou budoucnost pouze naplánovala EU (a nejen ta, i v Británii vládní výbor pro změny klimatu v roce 2009 stanovil, že ještě v této dekádě bude po britských silnicích jezdit 1,7 milionu elektromobilů - po dvou letech to daleko nedotáhl, dnes je jich 2 500...) a je jen otázkou, co vše budeme muset snést, aby tyto utopické vize byly naplněny.

Jsou-li elektromobily budoucností, pak nás prosím zavolejte, až tato budoucnost přirozeně nastane. My ji s předstihem za každou cenu prožívat nechceme.


Prodeje elektromobilů klesají. Aniž by stačily kamkoli vzrůst - 1 - Volkswagen Nils 03Prodeje elektromobilů klesají. Aniž by stačily kamkoli vzrůst - 2 - Volkswagen Nils zivedalsi 02Prodeje elektromobilů klesají. Aniž by stačily kamkoli vzrůst - 3 - Volkswagen Nils zive dalsi 03
Malé městské elektromobily jako Volkswagen Nils možná uplatnění najdou...

Prodeje elektromobilů klesají. Aniž by stačily kamkoli vzrůst - 4 - Audi R8 e-tron zive dalsi 13Prodeje elektromobilů klesají. Aniž by stačily kamkoli vzrůst - 5 - Audi R8 e-tron zive dalsi 14Prodeje elektromobilů klesají. Aniž by stačily kamkoli vzrůst - 6 - Audi R8 e-tron zive dalsi 16
...elektrické supersporty jako Audi R8 e-tron se ale jeví být ryzí utopií

Petr Miler, Walter Kraft

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.