Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje dieselu v Holandsku se propadají, mohou za to vyšší daně
27.6.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vyšší daně neznamenají vyšší výběr, zjišťuje nyní Holandsko. Zvýšení spotřební daně u nafty změnilo chování zákazníků, příhraniční pumpaři strádají.
Vliv výše daní na množství vybraných peněz je velmi často nepřímo úměrný, jak se letos dozvídá holandská vláda. Ne nepodobně té české. I vládu tohoto přímořského státu napadlo zvýšit spotřební daň na naftu v očekávání, že tak do státní kasy poteče více peněz.
Konkrétní zvýšení bylo o tři centy na litr, z 45 centů na 48, tedy zhruba z 12,10 na 12,90 Kč. DPH je v Holandsku na paliva ve výši 21 %, jako u nás, a počítá se tam úplně stejně nehorázně - z ceny paliva plus spotřební daně. Ceny se tedy nezvýšily o ony tři centy, ale o trochu více. Kromě dieselu se spotřební daň zvýšila také u LPG, a to o 7 centů (1,88 Kč) na litr.
Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat - prodeje nafty meziročně klesají, a stále rychleji. Únor zaznamenal tříprocentní pokles, v březnu už to bylo 7,7 % a v dubnu 8 %. Takový pokles znamená ve výsledku o 400 tisíc Eur (10,75 milionu korun) menší výběr na daních z nafty, tedy čistou ztrátu. Souvisejícím efektem je i pokles registrací naftou poháněných vozů - už tak relativně malé procento dieselových aut (v Holandsku dlouhodobě pod jednou třetinou celkových registrací) s postupujícími měsíci letošního roku klesá o další procentní body. To nemusíme vnímat jako negativum, pro státní rozpočet je ale menší prodej daňově více zatížených naftových aut další ránou.
Státní kasu ale bolí máloco, ostatně nikomu nepatří, stěžují si ovšem také pumpaři v příhraničních oblastech. Okolní státy totiž svou daň nezměnily a nafta se tam tedy stala levnější. Lidé tedy jezdí tankovat přes hranice, kteroužto činnost jim usnadňuje společná měna. Kromě toho kamiony po cestách z nebo do přístavů na pobřeží také radši natankují mimo Holandsko, protože na tisícilitrové nádrži se rozdíl tři nebo čtyři centy na litru ukáže už docela hodně.
Někteří příhraniční pumpaři se kvůli navýšení spotřební daně údajně dostali do problémů, jiní museli dokonce zavřít krám. Holandská vláda o tomto kroku znovu jedná, protože efekt byl přesně opačný, než si určitě přála. Že by se ale tamní občané mohli dočkat vrácení daní na původní úroveň, to bohužel moc nadějně nevidíme.


Vyšší spotřební daň z dieselu stojí v Holandsku za nižšími výběry daní i za problémy příhraničních čerpacích stanic
Zdroje: Autoweek.nl, Europa.eu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 4 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 5 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 7 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 8 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11