Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě, září 2015: jak změnila poměry kauza Dieselgate?
16.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Koncern VW Group má v září takřka čtvrtinový podíl na celkových registracích a jeho hlavní značky výrazně rostly. A změnu nelze očekávat ani v říjnu.
Na prodejní výsledky za měsíc září jsme byli opravdu zvědavi. Otisknout se do nich totiž již mohla kauza Dieselgate, která naplno propukla 18. září. Zpočátku však pouze v Americe, teprve po pár dnech se skandál přesunul také na půdu evropského kontinentu. Od počátku ale tvrdíme, že zákazníkům, zejména pak samotného Volkswagenu, může být celá aféra ukradená a zdá se, že sami neuvažují jinak. K žádnému nečekanému výkyvu tedy nedošlo a již pětadvacátý měsíc v řadě můžeme informovat o lepším stavu než v předchozím období s automobilkami koncernu VW v čele.
Abychom jen tak zbůhdarma nekonstatlvali očekávané, přesuneme se rovnou ke konkrétním číslům. Tak tedy, v září 2015 bylo v Evropské unii prodáno 1 356 868 nových vozů, tedy o 9,8 procenta více než loni. Existují přitom pouze dva trhy, kde bylo hůře než v předcházejícím období, a těmi jsou Estonsko, které si pohoršilo o 1,7 procenta, a Lucembursko, kde registrace klesly o 5,8 %. Ve všech ostatních případech můžeme zaznamenat růst, který byl v řadě zemí dokonce dvouciferný.
Mezi trhy, které rostly opravdu významnou měrou patří třeba Česká republika (+14,5 %), Dánsko (+23,6 %), Irsko (+22,5 %), Kypr (+43,6 %), Litva (+20,8 %), Lotyšsko (+19,9 %), Maďarsko (+14,4 %), Nizozemí (+18,4 %), Polsko (+15,7 %), Portugalsko (+30,1 %), Slovensko (+11,2 %), Španělsko (+22,5 %) či Švédsko (+13,4 %). Pokaždé však šlo o země, které se na celkových prodejích podílí menší měrou.
Pozadu ovšem nezůstaly ani hlavní evropské trhy, tedy Francie (+9,1 %), Itálie (+17,2 %), Německo (+4,8) a Velká Británie (+8,6 %). Ostrovní království bylo navíc v září co do počtu prodaných kusů největší evropskou baštou, neboť tamní registrace poskočily téměř na půl milionu kusů. V prozatímním letošním měřítku (bráno od ledna do září) je však vedoucím trhem Německo, kde bylo prodáno již více než 2,4 milionu nových aut.
Přesunout se můžeme k jednotlivým značkám, kde prim i nadále hraje koncern VW Group, který se na celkových zářijových prodejích podílí prakticky z jedné třetiny. Růstu se přitom dočkaly všechny hlavní sdružené značky od Audi přes Seat a Škodu až po Volkswagen, a to včetně Porsche. Je tedy evidentní, že zmiňovaný skandál se na prodejích neprojevil a neočekáváme naplno, že by tomu v říjnu mělo být jinak - zprávy od automobilek ničemu takovému nenasvědčují.
Příliv klientů konkurenc by přitom ocenily hlavně francouzské automobilky Citroën, Peugeot a Renault, v jejichž případě můžeme sice rovněž evidovat růst, nicméně ne tak výrazný jako třeba u Italů.
U Fiatu naopak mohou začít s víkendovými oslavami, neboť tato značka si polepšila o 15 procent, Jeep pak rostl dokonce 136,7procentní měrou. U takové Alfy Romeo se ale nadále čeká na nové modely, u Lancie zjevně již jen dealeři vyprodávají sklady. To ale rozhodně není případ takového Smartu, který je v pořadí druhým největším „skokanem měsíce“ s nárůstem 126,6 procent.
Nemalý skok má za sebou i Jaguar (+68,3 procenta), s vcelku výrazným propadem se ale naopak musí potýkat Mitsubishi (-12,3 %). A samozřejmě také Chevrolet (-81,3 %), v jehož případě byl ovšem tento stav s ohledem na odchod z Evropy logický. Tím ale dnes končíme, více si k celoevropským prodejům řekneme zase za měsíc.
Evropské trhy rostly v září již pětadvacátý měsíc v řadě. V říjnu ale nejspíše bude díky kauze Dieselgate tomuto úspěchu konec
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejčtenější články
- Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024 - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024 - Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
25.11.2024 - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva