Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě, únor 2013: 795 tisíc registrací je další významné minimum
20.3.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Sestupný trend, který odstartoval v říjnu 2011, dále pokračuje. Pouze Mazda, Honda, Dacia, Jaguar a Land Rover se těší přízni zákazníků.
Ženevský autosalon na malý moment odvedl pozornost celého světa od reality všedních dnů. Na výstavišti Palexpo plném nových supersportů, mainstreamových hatchbacků i novátorských konceptů jsme si tak na malou chvíli mohli myslet, že automobilový průmysl zažívá zlaté časy. Jak jsme ovšem naznačili v reportech o únorových prodejích u nás i v Německu, opak je pravdou. A s výjimkou Velké Británie, Islandu, Estonska, Belgie, Norska a několika dalších menších trhů je tomu tak dokonce po celé Evropě. Malinké světlo na konci tunelu by pak mohlo zahlédnout Portugalsko, kterému se povedlo po měsících strádání navýšit meziročně prodeje v únoru o 4,7 %. V řeči absolutních čísel (13 861 vozů v roce 2011 versus 14 511 vozů v roce 2012) je ale toto světýlko opravdu malinké.
Pokud navíc přihlédneme k celkovým výsledkům, pak musíme poznamenat, že je ještě hůře, než kdy bylo. Poprvé za deset let se totiž únorové prodeje propadly pod osm set tisíc, kdy zaregistrováno bylo jen 795 482 nových vozů. Tedy o 10,5 procenta (identický pokles nám již dříve nahlásilo Německo) méně než loni. Pokud si navíc sečteme prodeje za první dva měsíce letošního roku, dostaneme se na 1 681 073 registrací, což oproti loňsku znamená celkový pokles o 9,5 %. Je tedy jasné, proč stále více značek míří na východ nebo do Jižní Ameriky.
Samotnou zprávu o stavu jednotlivých zemí eurozóny bychom přitom již pomalu mohli sepisovat přes kopírák. Stejně jako v lednu totiž mezi největší „losery“ patří Finsko (-27,1 %), Francie (-13,5 %), Itálie (17,3 %), Nizozemí (-29,5 %), Maďarsko (-18,5 %) či Řecko (-21,4 %). Dobře ale na tom není ani Kypr, kde se druhý letošní měsíc prodalo jen 1 464 nových vozů, tedy o 33,9 procenta méně než loni. Ještě menší registrací pak hlásí Island, tamních 840 prodaných automobilů však meziročně znamená nárůst o 30,6 %.
Kromě malého ostrůvku jsme již v úvodu zmínili růst také na tom větším, který od kontinentální Evropy odděluje kanál La Manche. Velká Británie se přitom jeví jako letošní jediná výrazná stálice, neboť v únoru zaznamenala růst o 10,3 % (po lednovém navýšení o 11,5 %). V dobré kondici se pak zdá být i Belgie, kde bylo v únoru prodáno o 8,6 procenta více nových vozů než loni. A špatně na tom není ani Polsko, kde se registrace navýšily o 4,9 % na více než 50 000 kusů.
V rámci jednotlivých značek pro vás rovněž nemáme prakticky žádné překvapení. Pokud totiž odhlédneme od enormního nárůstu sportovních a luxusních značek koncernu VW Group, který způsobuje zařazení Porsche až od loňského srpna, pak jsou lídry Mazda (+11,6 %), Honda (+15,1 %), Jaguar Land Rover (+13,3 %) nebo Dacia (+12,1 %). Z vlastních prodejů (+5,1 %) má pak radost i BMW, truchlit ovšem může britská odnož jménem Mini (-8,3 %).
Mezi největší odpadlíky se pak již tradičně řadí Peugeot (-12,8 %), Citroën (-17,0 %), Lancia (-34,9 %) nebo Alfa Romeo (-39,4 %). Hlavu v dlaních ale zřejmě budou mít u Audi (-11,0 %), dobře si nevede ani Chevrolet (-39,2 %) nebo japonská Toyota, která zaznamenala pokles u vlastních prodejů o 14,6 procenta, u Lexusu pak dokonce o 44,2 %.
Více vám snad již první jarní den kazit nebudeme, na konkrétní výsledky se ostatně můžete podívat do fotogalerie. Přičemž společně jen můžeme doufat, že březen jakožto každoroční tahoun prodejů přinese alespoň trochu příznivá čísla. Jinak totiž letošní rok bude pro řadu automobilek a hlavně pro desetitisíce zaměstnanců opravdu tragickým.
Prodeje za druhý letošní měsíc poklesly pod 800 000 nových vozů. Může být ještě hůře?
Zdroj: ACEA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 4 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 5 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 7 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 8 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch