Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě, únor 2013: 795 tisíc registrací je další významné minimum
20.3.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Sestupný trend, který odstartoval v říjnu 2011, dále pokračuje. Pouze Mazda, Honda, Dacia, Jaguar a Land Rover se těší přízni zákazníků.
Ženevský autosalon na malý moment odvedl pozornost celého světa od reality všedních dnů. Na výstavišti Palexpo plném nových supersportů, mainstreamových hatchbacků i novátorských konceptů jsme si tak na malou chvíli mohli myslet, že automobilový průmysl zažívá zlaté časy. Jak jsme ovšem naznačili v reportech o únorových prodejích u nás i v Německu, opak je pravdou. A s výjimkou Velké Británie, Islandu, Estonska, Belgie, Norska a několika dalších menších trhů je tomu tak dokonce po celé Evropě. Malinké světlo na konci tunelu by pak mohlo zahlédnout Portugalsko, kterému se povedlo po měsících strádání navýšit meziročně prodeje v únoru o 4,7 %. V řeči absolutních čísel (13 861 vozů v roce 2011 versus 14 511 vozů v roce 2012) je ale toto světýlko opravdu malinké.
Pokud navíc přihlédneme k celkovým výsledkům, pak musíme poznamenat, že je ještě hůře, než kdy bylo. Poprvé za deset let se totiž únorové prodeje propadly pod osm set tisíc, kdy zaregistrováno bylo jen 795 482 nových vozů. Tedy o 10,5 procenta (identický pokles nám již dříve nahlásilo Německo) méně než loni. Pokud si navíc sečteme prodeje za první dva měsíce letošního roku, dostaneme se na 1 681 073 registrací, což oproti loňsku znamená celkový pokles o 9,5 %. Je tedy jasné, proč stále více značek míří na východ nebo do Jižní Ameriky.
Samotnou zprávu o stavu jednotlivých zemí eurozóny bychom přitom již pomalu mohli sepisovat přes kopírák. Stejně jako v lednu totiž mezi největší „losery“ patří Finsko (-27,1 %), Francie (-13,5 %), Itálie (17,3 %), Nizozemí (-29,5 %), Maďarsko (-18,5 %) či Řecko (-21,4 %). Dobře ale na tom není ani Kypr, kde se druhý letošní měsíc prodalo jen 1 464 nových vozů, tedy o 33,9 procenta méně než loni. Ještě menší registrací pak hlásí Island, tamních 840 prodaných automobilů však meziročně znamená nárůst o 30,6 %.
Kromě malého ostrůvku jsme již v úvodu zmínili růst také na tom větším, který od kontinentální Evropy odděluje kanál La Manche. Velká Británie se přitom jeví jako letošní jediná výrazná stálice, neboť v únoru zaznamenala růst o 10,3 % (po lednovém navýšení o 11,5 %). V dobré kondici se pak zdá být i Belgie, kde bylo v únoru prodáno o 8,6 procenta více nových vozů než loni. A špatně na tom není ani Polsko, kde se registrace navýšily o 4,9 % na více než 50 000 kusů.
V rámci jednotlivých značek pro vás rovněž nemáme prakticky žádné překvapení. Pokud totiž odhlédneme od enormního nárůstu sportovních a luxusních značek koncernu VW Group, který způsobuje zařazení Porsche až od loňského srpna, pak jsou lídry Mazda (+11,6 %), Honda (+15,1 %), Jaguar Land Rover (+13,3 %) nebo Dacia (+12,1 %). Z vlastních prodejů (+5,1 %) má pak radost i BMW, truchlit ovšem může britská odnož jménem Mini (-8,3 %).
Mezi největší odpadlíky se pak již tradičně řadí Peugeot (-12,8 %), Citroën (-17,0 %), Lancia (-34,9 %) nebo Alfa Romeo (-39,4 %). Hlavu v dlaních ale zřejmě budou mít u Audi (-11,0 %), dobře si nevede ani Chevrolet (-39,2 %) nebo japonská Toyota, která zaznamenala pokles u vlastních prodejů o 14,6 procenta, u Lexusu pak dokonce o 44,2 %.
Více vám snad již první jarní den kazit nebudeme, na konkrétní výsledky se ostatně můžete podívat do fotogalerie. Přičemž společně jen můžeme doufat, že březen jakožto každoroční tahoun prodejů přinese alespoň trochu příznivá čísla. Jinak totiž letošní rok bude pro řadu automobilek a hlavně pro desetitisíce zaměstnanců opravdu tragickým.
Prodeje za druhý letošní měsíc poklesly pod 800 000 nových vozů. Může být ještě hůře?
Zdroj: ACEA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejčtenější články
- Škoda pod tlakem odpískala své absurdní plány. Elektrická Octavia se odkládá, smrt spalovacích modelů též, šéfové přiznali barvu
3.10.2024 - Šéf sportovní divize Mercedesu je totálně mimo. I po fiasku hybridního C63 věří, že si lidé místo pro V8 přijdou pro elektromotor
3.10.2024 - VW Golf během tří generací zdražil téměř na dvojnásobek. Němci vyjmenovali důvody, které k tomu vedly
3.10.2024 - Nový rekord silniční F1 Mercedesu z Nordschleife ukazuje hlavně slabiny pohonu, na záznam z jízdy se chvílemi nedá dívat
3.10.2024 - Do Evropy míří čínská značka, která levným soupeřem Octavie válcuje Škodu, sem ale táhne s jiným zbožím
3.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 12:27 - řidičBOB
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 10:43 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB
- Výběr krytu pod dětské sedačky 10.31. 19:15 - Lachende Bestien