Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě, srpen 2013: další pokles znamená další historické minimum
17.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
S každým dalším měsícem evropským trhům dochází optimismus. Ten srpnový dále prohloubil dosud nejhorší roční výsledek v historii statistik.
Máme tu další náznak toho, že Carlos Ghosn by měl propustit stávající analytiky Renaultu. Ti totiž minulý týden mluvili o obratu, ke kterému evropské trhy směřují. Jejich tabulky však očividně vycházely z červencových výsledků, které byly na Starém kontinentu v meziročním srovnání vyšší o pět procent. Důvodem byl ovšem i jeden pracovní den navíc. V srpnu již k ničemu podobnému nedošlo a evidovat tak můžeme podobný stav jako v předchozích měsících - v určitých ohledech lepší, v jiných horší.
Souhrnně se tedy evropské trhy v srpnu propadly o 5 procent z 688 143 loni prodaných vozů na letošních 653 872 registrací. Pokud navíc toto srovnání aplikujeme na dosavadních osm měsíců, pak se tento propad ještě prohloubí o dvě desetiny na 5,2 %. V rámci čísel to znamená pokles z 8 267 822 vozů, které byly vyexpedovány v roce 2012, na 7 841 596 exemplářů zaregistrovaných letos - to je vůbec nejnižší číslo, které statistiky prodejů kdy zaznamenaly od roku 1990, kdy používají současnou metodiku. Na Renaultem prorokovaný obrat o 180 stupňů to tedy zatím nevypadá.
Sami si pak asi dovodíte, jak jsou na tom jednotlivé státy. Již tradičně totiž největší poklesy evidují Němci (-5,5 %), Italové (-6,6 %), Francouzi (-10,5 %) a Španělé (-18,3 %). Na druhé straně mince by pak mohla být vyobrazena prakticky jen Velká Británie, která je letos jediným hlavním trhem, jež propadům prodejů odolává. V srpnu si tak ostrovní království připsalo dalších 10,9 %, kromě něj ovšem zabodovalo i Bulharsko (+12 %), Portugalsko (+13 %), Maďarsko (+17,8 %), Irsko (+19,6 %) nebo Rumunsko (+25,5 %). V jejich případě však nejde o tak výrazné kusové prodeje.
Pro našince je pak politováníhodným stav na českém trhu, který se v srpnu propadl o 12,1 procenta na 11 595 registrací. Ještě hůře pak na tom bylo Slovensko, kde prodeje v osmém měsíci letošního roku klesly o 28,7 %. Pokud tak nepočítáme Kypr, byla situace u našich východních sousedů nejhorší v Evropě. V rámci celého roku však na tom Slovensko je lépe než ČR, když meziročně ztrácí o jednu desetinu procenta méně (-9,7 % versus -9,8 %).
V rámci jednotlivých automobilek pak můžeme zopakovat stokrát vyřčené. Tedy že opravdu dobrou náladu budou mít u Jaguaru, který si připsal další nárůst (tentokráte o výrazných 59 %). Špatně ale na tom není ani skupina Renault, kde francouzská značka navýšila své prodeje o 1,5 procenta a u Dacie to bylo dokonce o 16,5 procenta. Je tedy možné, že firemní analytici zasadili své výpočty zrovna na těchto datech.
Dobře ovšem bylo také u BMW (+9,5 %) i Mini (+10,8 %), pořádného navýšení se pak dočkala i Mazda (+27,8). Propadů se naopak dočkal koncern Volkswagen Group, kde utrpěla prakticky každá zařazená automobilka. Tedy i Škoda nebo takové Porsche, pro které máme konečně to správné srovnání - značka se totiž účetně pod křídla koncernu připojila právě loni v srpnu.
Nějak výrazně pak již ani nebudeme rozpitvávat neúspěch francouzského Citroënu (-16,5 %) a Peugeotu (-17,9 %) nebo italské Alfy Romeo (-24,6 %) a Lancie (-13,4 %). U těchto značek jde již o tradiční stav, ze kterého jim letos zřejmě nepomůže ani zázrak. Na potvrzení, či vyvrácení tohoto názoru ostatně mají poslední čtyři měsíce.
Po lehkém červencovém navýšení zamířily evropské prodeje v srpnu opětovně dolů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
před 7 hodinami - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 9 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 10 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
dnes - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva