Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena?

Evropské registrace jsou prý aférou německé značky nepřímo ovlivněny. Trh však i nadále roste, Golf rovněž.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena?

17.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Evropské registrace jsou prý aférou německé značky nepřímo ovlivněny. Trh však i nadále roste, Golf rovněž.

Listopad se pomalu přehoupl do své druhé poloviny, pročež tu máme novýou zprávu o celoevropských prodejích nových vozů. Jak se asi dá očekávat, naši pozornost zaměříme především na koncern VW Group, který je již dva měsíce spojován s kauzou Dieselgate. Ta se v září na registracích neprojevila, zejména z toho důvodu, že její ohnisko bylo ve Spojených státech. Posléze se však skandál přesunul také do zbytku světa a navíc začal bobtnat. Je tedy možné, že srazil Volkswagen na kolena, jak by si někteří jistě přáli? To si řekneme za chvíli, nejprve se však budeme věnovat trhům jako takovým.

Tak tedy, registrace v říjnu rostly již šestadvacátý měsíc v řadě, nicméně je patrné jisté zpomalení. Prodáno totiž bylo celkem 1 104 868 vozů, tedy pouze o 2,9 procenta více než loni. Hlavní „zásluhu“ na tom mají největší trhy EU, kde došlo k jen velmi malému růstu (Francie +1 %, Německo +1,1 %) či dokonce k poklesu (Velká Británie -1,1 %). Zrovna vývoj v ostrovním království je poněkud překvapivý, neboť po takřka čtyři roky platilo za neochvějnou „baštu růstu”.

Podle některých analytiků je tento vývoj následkem zmiňovaného skandálu, který otřásl důvěrou zákazníků v celý automobilový průmysl. Kvůli tomu pak prý nepoklesly na britském trhu prodeje pouze Volkswagenu (-10 %), ale také Fordu (-8,8 %), Opelu, respektive Vauxhallu (-16,4 %) nebo Citroënu (-18,5 %). Opravdu velkou měrou zamířil dolů Seat (-32 %), Škoda si pak pohoršila o tři procenta. Nicméně takové Audi se může pochlubit 2,2procentním růstem. Jak moc této interpretaci věříte, posuďte sami.

Z ostrovů se ale vraťme k celé EU, kde jsme se rovněž dočkali i dvouciferných růstů, ovšem víceméně jen v případě menších trhů. Na Kypru tak evidujeme hned 28procentní posun k lepšímu, nicméně jde jen o nějakých dvě stě vozů. O poznání lepší jsou registrace v rámci kusů v České republice (+10,5 %), Maďarsku (+34 %), Irsku (+27,4 %), Nizozemsku (+11,1 %), Litvě (+25,9 %), Portugalsku (+16,1 %) nebo Švédsku (+11,7 %).

Od jednotlivých zemí se přesuneme ke značkám, přičemž odstartujeme rovnou koncernem VW Group. Jeho celkové registrace poklesly o 0,5 procenta, za čímž můžeme hledat hlavně pád Seatu (-11,4 %) a Škody (-2,6 %). Samotný Volkswagen se víceméně držel svého (-0,2 %), Audi a Porsche, tedy „dojné krávy“ automobilky, jsou ovšem v černých číslech (+4,1 %, respektive +13,9 %). Ve výsledku tak koncern nadále ovládá 25 procent celoevropského trhu, tedy méně než loni (25,9 %).

Celosvětově je na tom Volkswagen o trochu hůře, jeho registrace totiž poklesly o 3,5 procenta. Někteří i za tím vidí Dieselgate, to je ale interpretace ještě odvážnější, než v případě Evropy či Velké Británie. Za poklesem totiž stojí hlavně velké propady trhů v Brazílii a Rusko, kde evidujeme 47procentní a 31procentní poklesy dané tamní ekonomickou situací - Dieselgate za tím spatřovat prostě nelze, naftové motory mají zrovna na těchto trzích mizivý tržní podíl. Pokud by něco mělo ukázat na vliv Dieselgate, pak je to situace ve Spojených státech. Jenže tam je pro VW paradoxně velmi příznivá - prodeje mu narostly o 5,7 % a pokud si dealeři na něco stěžují, pak na to, že nemají auta. Koncern má nyní v USA nejnižší skladové zásoby za posledních 12 měsíců a pochopitelně tomu pomohl i sám - nabízí zákazníkům nemalé slevy (až 4 200 USD/106 000 Kč), které jsou pro ně evidentně důležitější než potíže firmy s emisemi naftových motorů, které si většina klientů stejně nekupovala.

Ze světa se ale vraťme do Evropy, kde skokanem měsíce se stává Smart, který si polepšil o neuvěřitelných 215 %. Špatně pak nebylo ani u Jaguaru (+92,1 %), Jeepu (+74,4 %), Mazdy (+34,3 %), Land Roveru (+19,4 %) či kupříkladu BMW (+13,7 %). Taková Alfa Romeo však pokračuje ve svém pádu (-7,4 %) a radost nemají ani u Citroënu (-5,5 %) či v jeho luxusní divizi DS (-6,1 %). Sesterský Peugeot si však polepšil (+2,8 %), stejně jako Fiat (+8,7 %).

Tím můžeme dnešní zprávu uzavřít s konstatováním, že vliv Dieselgate na přízeň zákazníků projevovanou koncernu VW je celosvětově obtížně vysledovatelný a pokud nějaký je, do kolen jej rozhodně neposílá. Dodat můžeme už jen to, že nejlépe prodávaným modelem v říjnu je v Evropě i nadále VW Golf, jehož registrace meziročně dokonce vzrostly, a to o nemalých 12,8 procenta. Do nejlepší desítky se pak vrátil i Passat, který si pro změnu polepšil dokonce o 32,1 %. Na tato data si ale posvítíme zase příště...


Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena? - 1 - Prodeje EU 10-2015 lepsi 01Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena? - 2 - Prodeje EU 10-2015 lepsi 02Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena? - 3 - Prodeje EU 10-2015 lepsi 03Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena? - 4 - Prodeje EU 10-2015 lepsi 04
Celoevropské prodeje rostly již šestadvacátý měsíc v řadě

Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena? - 5 - Test VW Golf VII R 2014 001Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena? - 6 - Test VW Golf VII R 2014 003Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena? - 7 - Test VW Golf VII R 2014 004Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena? - 8 - Test VW Golf VII R 2014 006Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena? - 9 - Test VW Golf VII R 2014 007Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena? - 10 - Test VW Golf VII R 2014 008Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena? - 11 - Test VW Golf VII R 2014 037Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena? - 12 - Test VW Golf VII R 2014 038Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena? - 13 - Test VW Golf VII R 2014 047Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena? - 14 - Test VW Golf VII R 2014 049Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena? - 15 - Test VW Golf VII R 2014 057Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena? - 16 - Test VW Golf VII R 2014 051Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena? - 17 - Test VW Golf VII R 2014 059Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena? - 18 - Test VW Golf VII R 2014 061Prodeje aut v Evropě, říjen 2015: srazila Dieselgate VW na kolena? - 19 - Test VW Golf VII R 2014 072
Lídrem trhu je nadále VW, prodeje klíčového modelu Golf rostou dvouciferným tempem

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.