Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu

Ačkoliv se v prosinci prodalo o 13,3 procenta více vozů než loni, 906 tisíc registrací bylo třetím nejnižším číslem historie.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu

16.1.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ačkoliv se v prosinci prodalo o 13,3 procenta více vozů než loni, 906 tisíc registrací bylo třetím nejnižším číslem historie.

Je tu konečně report, na který jsme čekali, tedy přehled prosincových evropských registrací, díky kterému můžeme za loňským rokem udělat pomyslnou tečku. Ta by však měla být napsána červeným písmem, neboť meziročně došlo v uplynulých dvanácti měsících k poklesu o 1,7 procenta. Za celý loňský rok tak bylo prodáno 11 850 905 nových vozů, což je nejnižší výsledek od roku 1995.

Zajímavé přitom je, že během samotného prosince došlo k růstu prodejů o 13,3 procenta, což je nejlepší posun od roku 2009 (tehdy šlo o 16,6 %). Bohužel, po stránce skutečných registrací již takovým optimismem sršet nemůžeme - 906 294 registrací totiž představuje třetí nejnižší hodnotu pro poslední měsíc v roce za celou dobu, co organizace ACEA dané výsledky shromažďuje.

Je tedy zjevné, že Evropa má problém již šestý rok v řadě, i když v průběhu loňska bylo patrné, že ne ve všech státech. Tím nejstabilnějším ostrůvkem se stala Velká Británie, kde si v prosinci mohli připsat růst ve výši 23,8 procent. Za uplynulých dvanáct měsíců tak registrace vystoupaly o 10,8 procenta, což je výsledek, se kterým z větších trhů může soupeřit pouze Portugalsko (+35,8 %, resp. +11,1 %).

Co se týče Francie, Itálie, Německa a Španělska, pak sice ve všech zemích můžeme v prosinci evidovat růst, první tři zmíněné státy však v rámci celého roku propadly. Stejně jako třeba Holandsko, kterému výrazně uškodila první polovina roku, během které platily vysoké emisní přirážky. Po jejich odstranění sice již došlo k růstu (v prosinci dokonce o 115 %), na celkové zlepšení bilance to ale již nestačilo.

Zapomínat bychom pak asi neměli ani na tuzemský trh, který se v prosinci rovněž dočkal růstu (+13,7 %). Ten však jen pomohl vylepšit celoroční propad na konečných 5,3 procent. Radost nám tak mohou dělat snad jen výsledky mladoboleslavské Škody, která si v prosinci připsala 24 procent registrací, a celoročně její prodeje poskočily o 4,2 %.

Ještě lépe je pak na tom v rámci koncernu VW Group španělský Seat, který sice v prosinci navýšil své prodeje „jen“ o 20,7 procenta, od ledna do prosince však eviduje nárůst o 11,3 %. Šampaňské pak budou otevírat rovněž u Dacie, Mazdy, Jaguaru a Land Roveru, Mitsubishi či v Mazdě, což jsou rovněž značky, kterým se povedl jak prosincový, tak celoroční růst.

Definitivními propadlíky pak můžeme vyhlásit Chevrolet, Alfu Romeo či Jeep, které taktéž skončily se zápornými výsledky v obou částech tabulky. Dobře ovšem loni nebylo ani u Peugeotu, Citroënu, Fordu či Lancie, ačkoliv u těchto automobilek můžeme evidovat alespoň zlepšení vývoje v posledních měsících.

Nyní se tedy můžeme začít soustředit na nový rok, který by podle některých prognóz měl být lepší, podle jiných však výrazně horší. První reálné indicie naštěstí dorazí někdy za 20 dnů, díky čemuž si první závěry postavené na reálných podkladech budeme moci udělat již velmi brzy. Tak nějak ale máme obavy, že kladné nebudou.


Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 1 - Prodeje novych automobilu v EU za poslednich 12 mesicu prosinec 2013Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 2 - Prodeje novych automobilu v EU 2003-2013 prosinecProdeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 3 - Prodeje novych automobilu v EU jednotlive zeme prosinec 2013Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 4 - Prodeje novych automobilu jednotlive znacky EU prosinec 2013Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 5 - Prodeje novych automobilu jednotlive znacky EU a EFTA prosinec 2013Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 6 - Prodeje novych automobilu jednotlive znacky Zapadni Evropa prosinec 2013
Prosincová bilance evropských trhů na první pohled špatně nevypadá. Na ten druhý však na povrch vylézají velmi nízká čísla skutečných registrací

Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 7 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 01Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 8 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 02Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 9 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 03Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 10 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 04Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 11 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 05Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 12 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 06Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 13 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 07Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 14 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 08Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 15 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 09Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 16 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 10Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 17 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 11Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 18 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 12Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 19 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 13Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 20 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 14Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 21 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 15Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 22 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 16Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu - 23 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 17
Pro španělskou značku Seat byl loňský rok nadmíru pozitivní. A to hlavně díky nové generaci modelu Leon

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.