Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě, leden 2014: druhý nejhorší výsledek za 11 let
18.2.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
První měsíc letošního roku vylétly vzhůru prodeje na takřka všech evropských trzích včetně Francie, Německa či Anglie. Vyhráno přesto není.
Reporty asociace ACEA nám více než podrobně poposují situaci na evropských trzích. Pokud bychom přitom sledovali pouze procenta ukazující růst či propad, pak můžeme nabýt pocitu, že krize již byla zažehnána a před námi se rozprostírají samá pozitiva a sociální jistoty. Již pátý měsíc v řadě došlo v lednu k navýšení oproti stejnému období loňského roku, a to o 5,5 procenta. Registrovaných 935 640 exemplářů ovšem také na druhou stranu představuje druhý nejnižší výsledek od roku 2003, kdy ACEA monitoruje rozšířenou Evropskou unii. Růžové brýle tak zase můžeme sundat.
Z jednotlivých zemí jsme se přitom již věnovali Velké Británii, Finsku a Polsku, kde byl zaznamenán růst. Mimo to se lepších registrací dočkalo i Německo, Francie nebo Itálie. Oproti tomu negativní vývoj evidujeme v Rakousku, Belgii, Kypru, Estonsku, Nizozemí, Norsku a Švýcarsku. Z nich lze přitom vyzdvihnout zemi tulipánů, kde se kdysi prodávalo i více než 100 tisíc nových aut měsíčně. V lednu letošního roku to však bylo jen 44 568 exemplářů.
Momentálně je přitom velmi těžké odhadnout, jakým směrem se letošní rok bude vyvíjet. Podle některých analytiků by totiž mělo dojít k tříprocentnímu nárůstu, jiní ovšem počítají se stejnými výsledky jako loni. Což se ostatně týká i cen automobilů. Zejména v loňském roce totiž řada značek musela vyrukovat s výraznými slevami, které sice pomohly prodejům, ale současně prohlubovaly jejich ztrátu. Prozatím to vypadá, že stejně se budou muset chovat i letos.
Pokud tedy plánujete nákup mainstreamového automobilu, a po oficiálních cenách nehodláte ani pošilhávat, pak je pro vás letošní rok možná tím ideálním. V rámci prémiového segmentu ale můžete na jakékoliv zlevňování zapomenout - již loni totiž Audi, BMW a Mercedes-Benz zaznamenaly nejlepší prodeje ve své historii. Letos pak mají očekávat ještě větší zájem zákazníků, což sebou dost možná přinese i novou cenovou politiku.
Daný vývoj je ostatně patrný již na lednových výsledcích. Všechny tři zmíněné automobilky totiž evidují růst (i když u BMW a Mercedesu jen nepatrný). Pozoruhodná je ovšem situace u Jaguaru a Land Roveru, tedy značek, které loni platily za pozitivní stálice. Letos se však obě musí potýkat s odlivem zákazníků, neboť prodeje prvního zmíněného výrobce poklesly o 9,4 procenta a druhého o 2,4 %.
Oproti tomu růstu se dočkaly francouzské automobilky. A to jak Renault (+4,2 %), tak i Peugeot (+9,5 %) a Citroën (+5,3 %). U značky se lvem ve znaku bychom přitom tento jev mohli přičítat hlavně enormnímu zájmu o crossover 2008, kterého bylo za necelý rok vyrobeno již 100 000 exemplářů. Značka navíc dodává, že 68 procent zájmu tvoří vyšší výbavy, což jen zlepšuje její zisk.
Opomenout pak nesmíme ani úspěch mladoboleslavské Škody, která v lednu prodala 41 091 nových vozů. Meziročně si tak polepšila o 10,9 procenta, díky čemuž získala 4,4procentní podíl na trhu. Na základě našich předchozích reportů přitom již víte, že největší poptávka je po třetí generaci Octavie. Ta navíc může doufat v další stimul, neboť je ve hře o tituly Světového a Evropského auta roku.






V prvním měsíci letošního roku jsme se oproti loňsku dočkali zajímavých změn. Zatímco takový Peugeot nebo Citroën míří s registracemi nahoru, Jaguar a Land Rover vykázaly propad
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nejčtenější články
V Nizozemsku už zjistili, že kruhové objezdy mohou víc škodit než pomáhat, nahrazují je zpátky klasickými křižovatkami
13.2.2025Šéf Porsche rozhodl o nacpání peněz do elektromobilů „první den v práci”. Teď si může rvát vlasy, firma po fiasku propouští tisíce lidí
14.2.2025„Americkej kýbl” likvidující evropskou smetánku aut za šestinovou cenu se objevil v konfigurátoru, i v plné palbě je to terno
14.2.2025Jednání zkrachovala, Honda Nissan nepřevezme. Ten okamžitě rozjel velké propouštění, zavřít může i továrny v Evropě
14.2.2025Ani prodej 30 tisíc nechtěných elektromobilů nezachránil Hertz před obrovskou ztrátou, loni prodělal neskutečných 70 miliard
14.2.2025
Živá témata na fóru
- Výběr autopojištění 03.15. 09:26 - Zajda
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.