Prodeje aut v Evropě, květen 2013: zpátky na svém, nejhorší za 20 let

Milion prodaných vozů již pomalu odpovídá lednovému stavu. Radost alespoň mají ve Velké Británii, Skandinávii nebo u Jaguaru, Land Roveru a Dacie.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Evropě, květen 2013: zpátky na svém, nejhorší za 20 let

18.6.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Prodeje aut v Evropě, květen 2013: zpátky na svém, nejhorší za 20 let

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Milion prodaných vozů již pomalu odpovídá lednovému stavu. Radost alespoň mají ve Velké Británii, Skandinávii nebo u Jaguaru, Land Roveru a Dacie.

A jsme zpátky v červených číslech. Tedy přesněji řečeno, nikoliv my, ale automobilky. Po relativně silném dubnu se totiž registrace nových vozů vrátili ke stavu, jenž na většině evropských trhů počítá s poklesem. Jedinou výjimkou je tak Velká Británie, kde již několikátý měsíc v řadě evidujeme pouze růst. Bohužel jedna země (ve skutečnosti jich je víc, ale řeč je o hlavních trzích) problémy těch ostatních nezamaskuje, kvůli čemuž jsou výsledky za předchozí měsíc znovu nejhorší od května 1993.

Na první pohled přitom meziroční propad o 5,9 procenta nevypadá nikterak dramaticky. V rámci samotných registrací se však jedná pouze o 1 042 742 nových vozů, čímž se květnové výsledky začínají přibližovat těm skoro katastrofálním z ledna a února. To má pochopitelně vliv i na bilanci za dosavadních pět měsíců roku 2013, kdy prodáno bylo souhrnně 5 070 840 automobilů, tedy o 6,8 procenta méně než loni.

Důvodem je fakt, že „zdravých“ trhů je momentálně opravdu minimum. Vyjma Británie, která v květnu rostla o 11 procent, se totiž černých čísel dočkaly jen v Belgii (+9,2 %), Estonsku (+18,2 %), Finsku (+39,8 %), Maďarsku (+9,4 %), Slovinsku (+5,5 %) a Švédsku (+0,1 %). Všude jinde ale evidujeme pokles, který se nevyhnul ani České republice (-7,2 %).

Z ostatních zemí patří mezi nejvýraznější propadlíky Bulharsko (-22,7 %), Kypr (-41,4 %), Irsko (-22,6 %), Rumunsko (-47 %) nebo Holandsko (-37 %), o kterém jsme se již zmiňovali v samostatném reportu. Dobře si ovšem nevedou ani evropští tahouni v podání Francie (-10,4 %), Itálie (-8,0 %) nebo Německa (-9,9 %).

V rámci značek pak můžeme informovat prakticky o tom samém stavu, jaký panoval i v předchozích měsících. Výkyvům do plusu či mínusu navzdory. Dobře si totiž i nadále vede Jaguar Land Rover, který si připsal 9,8 %, špatně není ani u Dacie (+15,9 %) nebo Mazdy (+29,8 %) a zmrtvýchvstání potvrzuje také Seat (+12,2 %).

Obdobná situace panuje i mezi značkami s klesajícími prodeji, mezi něž se s pomalu již železnou pravidelností zařazuje francouzské PSA (-11,3 % u Peugeotu, -15,4 % u Citroënu) a italský Fiat Group (-10,8 %). Radost ale nebudou mít ani u Renaultu (-17,5 %), Chevroletu (-23,5 %) nebo u Lexusu (32,3 %).

Jsme tedy opravdu zvědavi, jakých výsledků se dočkáme za měsíc. Podle prognóz pro celý letošní rok by totiž mělo víceméně jít o jedno z posledních období, kdy bychom se měli (ale nemusíme) dočkat propadů. Otázkou ale je, nakolik lze prorokovaným pozitivům a sociálním jistotám věřit.


Prodeje aut v Evropě, květen 2013: zpátky na svém, nejhorší za 20 let - 1 - Prodeje novych automobilu v EU za poslednich 12 mesicu kveten 2013Prodeje aut v Evropě, květen 2013: zpátky na svém, nejhorší za 20 let - 2 - Prodeje novych automobilu v EU 2003-2013 kveten Prodeje aut v Evropě, květen 2013: zpátky na svém, nejhorší za 20 let - 3 - Prodeje novych automobilu v EU jednotlive zeme kveten 2013Prodeje aut v Evropě, květen 2013: zpátky na svém, nejhorší za 20 let - 4 - Prodeje novych automobilu v EU jednotlive znacky kveten 2013Prodeje aut v Evropě, květen 2013: zpátky na svém, nejhorší za 20 let - 5 - Prodeje novych automobilu v EU a EFTA jednotlive znacky kveten 2013Prodeje aut v Evropě, květen 2013: zpátky na svém, nejhorší za 20 let - 6 - Prodeje novych automobilu Zapadni Evropa jednotlive znacky kveten 2013
Květen se opětovně nevyvedl podle představ automobilek. Celkově totiž nové registrace poklesly o 5,9 %

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.