Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě, červen 2013: další propad je srazil nejníže od roku 1996
16.7.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Další hřebíček do rakve evropských prodejů přináší pokles o 5,6 % oproti loňsku. Vzdorovat mu svede jen Británie či Dánsko, mezi značkami pak Dacie.
Za uplynulé dva týdny vám přinášíme reportů o prodejích nových automobilů více než obvykle. Důvod je ale prostý, první pololetí máme za sebou, a tak může být obrázek o odbytu v jednotlivých zemích či kontinentech mnohem celistvější, než by tomu bylo v případě dat měsíčních. Ty totiž mnohdy zkreslují sezónní vlivy nebo „zásahy shůry“, jak nám v červnu předvedlo třeba Holandsko. Tamní červnové registrace šly totiž dolů o více než 50 procent kvůli chystanému snížení emisních poplatků, které vešly v platnost 1. července.
Holandskému trhu jsme se ale věnovali v rámci samostatného reportu. Proto přejdeme rovnou k celé Evropě, která se na rozdíl od takové Ameriky dočkala propadu i jako celek. Sice proti Zemi tulipánů desetinásobně menšího (konkrétně je to -5,6 %), nicméně i přesto jsou registrace v počtu 1 134 042 kusů nejnižší hodnotou zaznamenanou od roku 1996. Za celé první pololetí pak byly prodeje o 6,6 procenta menší než loni, když dohromady bylo letos na všech trzích prodáno „jen“ 6 204 990 nových vozů.
Velká Británie byla přitom i v červnu jednou z mála zemí (další je třeba Dánsko), které automobilky drží nad vodou. Oproti loňsku se zde totiž dočkaly 13,4procentního nárůstu. I díky osmiprocentnímu propadu Francie je tak Anglie hned po Německu druhým nejvýznamnějším trhem. Pokud by navíc stávající trendy byly zachovány, pak se o svou pozici mohou bát i naši sousedé. Prodeje nových vozů tam totiž v červnu poklesly o 4,7 %.
Obě evropské mocnosti ovšem nejsou těmi hlavními červnovými propadlíky. A není to kupodivu ani Holandsko. Největší pokles (-73,7 %) totiž zaznamenaly v Irsku, kde se minulý měsíc prodalo jen 1 673 nových vozů. Dobře si pak automobilový průmysl nevedl ani v Rumunsku (-45,9 %) nebo na Kypru (-37 %), dvacetiprocentní propad postihl i Českou republiku, přičemž tuzemská skepse příliš zlepšení neslibuje.
V rámci jednotlivých značek je pak překvapením již jen malý růst (+2,8 %, respektive 1,3 %) u Jaguaru a Land Roveru, tedy značek, které až doposud jakýmkoliv propadům oponovaly dvoucifernými pozitivními výsledky. Dacie se ale evropské trhy očividně nepřejí (+17 %), stejně jako začíná být pravidelným úspěchem vyšší prodej modelů Seatu (+12,2 %). Dobře pak bylo i u Fordu (8,1 %), který se ale za poslední roky dostal v Evropě tak nízko, že už se jednou musel odrazit ode dna.
Peugeot (-9,3 %), Citroën (-12,5 %) a Renault (-3,1 %) pro změnu opět patří mezi značky evidující pokles, tak výrazný jako u Alfy Romeo (-34,3 %) nebo Lancie (-33 %) ale není. Dobře pak nebylo ani u BMW (-7,9 %), slabého úspěchu se ale dočkal Mercedes-Benz (+2,7 %). Tím dnes končíme, přičemž další výsledky přineseme v půlce „okurkové“ sezony. Dosavadní trendy ale nemají důvod nepokračovat...






Evropské prodeje nových automobilů na rozdíl od těch amerických nevykazují tolik optimismu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
dnesElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
před 10 hodinamiMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
před 11 hodinamiDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
dnesK mání je skoro nejeté auto za 1,5 výplaty, bizarní verzi skoro vyhynulého modelu sušil důchodce v garáži
dnesŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
dnes
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins