Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Dánsku, leden až červen 2013: odbyt jde up!
7.7.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Dánové dokazují, že krom prasat umí vypěstovat také zájem zákazníků o nové auta. Jak už to ale dnes v přeregulované Evropě bývá, úplně fér to není.
Poslední dobou vám v případě evropských prodejů aut přinášíme vesměs samé špatné zprávy. Celoevropské výsledky jsou mizerné nebo ještě mizernější a sluší se dodat, že nejde o žádný projev globální krize, ale především o následek snah místních politiků udělat ze Starého kontinentu nový ráj na Zemi. Auta se v důsledku všemožných regulací zasahujících až do jejich niterní konstrukce stávají podstatně dražšími než by musela být a zároveň méně vyhovujícími přáním koncových zákazníků. Podobné odchýlení od přirozeného běhu věcí nemůže mít jiný následek než vytrvalý pokles poptávky, která je dnes v Evropě nejmenší za celou dobu, kdy je pro téměř všechny země evidována srovnatelnými metodami - to už je více než 20 let.
Neexistuje dnes žádný další tak velký světový region, kterému by se z hlediska trendů ekonomicky takto nedařilo, přesto i v rámci Evropy existují místa, kde poptávky po autech neklesá a dokonce roste. Nejčastěji v tomto smyslu zmiňujeme Velkou Británii, zároveň jeden z největších trhů Starého kontinentu, který i celkové statistiky dokáže tahat z ještě větší „bryndy”. Pak je tu ale i pár menších odbytišť, jejichž význam pro celkové statistiky není zásadní, přesto tam prodeje rostou. A jedním z nich je Dánsko.
Země známá hlavně pěstováním vepřů se na rozdíl od nedalekého Holandska může povětšinou pochlapit slušnými výsledky. Mluvili jsme o ní poprvé a naposledy loni v říjnu kvůli zářijovým výsledkům roku 2012, dnes se můžeme podívat na ty shrnující celkový vývoj v první polovině roku 2013.
Tím nejpodstatnějším číslem je, že celkové prodeje osobních dosáhly hodnoty 91 959 vozů, což je o citelných 9 procent více než za stejné období loňského roku. Hůře si vedly užitkové modely s odbytem 11 492 aut a meziročním poklesem o 2,4 procenta, nicméně na celkovém růstu to nic nezměnilo. Navíc je třeba říci, že Dánsko má sakramentsky daleko k nějakému volnému trhu a pokles užitkových aut je podle zprávy asociace výrobců zapříčiněn zvýšeným zdaněním firemních vozů, které bylo dříve oproti těm osobním z větší části oproštěno od brutální, 180procentní daně (vážně 180 %). Zvýšení způsobilo nárůst poptávky před zavedením daně a snížení po její implementaci a mezi dalšími i výše zmíněný důsledek.
Poslední zmíněná slova bychom za jiných okolností možná ani nezmiňovali, kdyby neměla podstatný vliv i na složení prodejů osobních aut. Dánští politici se totiž rozhodli skrze úlevy ze standardního zdanění favorizovat malá auta s nízkou spotřebou, a tak se v této zemi prodávají především mini a supermini. Daleko nejprodávanějším modelem je stejně jako loni VW up!, který táhne celé prodeje skoro z 10 procent. Škoda Citigo, Ford Fiesta, Peugeot 208, Toyota Picanto, Renault Clio, Citroën C1 a Ford Ka na dalších místech první desítky tuto situaci jen podtrhují, vklínit se mezi ně pak dokázal pouze jediný kompakt - VW Golf.
Už uvedené naznačuje, že u Dánů v absolutních číslech dále vede Volkswagen, který s 13 242 vozy prodal letos skoro dvakrát více aut než druhý Ford. Na třetím místě je Toyota, na čtvrtém ale už česká Škoda (která v Dánsku dobře prodává i Fabii a Octavii), dále tu máme Peugeot, Kiu, Citroën, Renault, Hyundai a Opel. V případě relativních čísel je vůbec nejrychleji rostoucí značkou Seat (+131,9 %) následovaný Škodou (+115,7 %), VW (+80,5 %) a Renaultem (+44,4 %). Všechny tyto značky vděčí za svůj posun právě protěžovaným supermini a mini, u koncernu VW je to hlavně up! a spol., u Renaultu především nové Clio.
Pochopitelně, takové nárůsty některých značek musel někdo odskákat, konkrétně to byly hlavně Opel (meziročně -17,0 %), Toyota (-19,3 %), Suzuki (-24,3 %) a Chevrolet (-40,2 %). Zajímavé, že také tyto značky mají ve svém portfoliu dost malých aut, u Dánů ale prostě jede hlavně to, co voní po Wolfsburgu. Více napoví přiložené tabulky, s ohledem na míru „manipulace” výsledků regulacemi neočekáváme v Dánsku v druhé polovině roku podstatně jiný vývoj.
Jedním z modelů, který se vesele veze na iniciativě dánských politiků, je Škoda Citigo. Hlavně díky ní je pak Škoda v Dánsku druhou vůbec nejrychleji rostoucí značkou
Nejprodávanější značky aut v Dánsku v lednu až červnu 2013
(pořadí, značka, počet prodaných vozů)
1. VW - 13 242
2. Ford - 7 736
3. Toyota - 6 910
4. Škoda - 6 817
5. Peugeot - 6 255
6. Kia - 5 938
7. Citroën - 5 731
8. Renault - 5 642
9. Hyundai - 4 745
10. Opel - 3 639
11. Fiat - 3 121
12. Nissan - 3 036
13. Suzuki - 3 021
14. Audi - 2 894
15. Seat - 2 449
16. Chevrolet - 2 433
17. Mercedes - 1 915
18. BMW - 1 909
19. Mazda - 1 664
20. Honda - 1 018
21. Volvo - 897
22. Mini - 250
23. Dacia - 195
24. Alfa Romeo - 162
25. Subaru - 58
26. Mitsubishi - 43
27. Land Rover - 40
28. Smart - 39
29. Jaguar - 26
30. Porsche - 22
31. Lexus - 15
32. Ferrari - 3
33. Nilsson - 3
34. Can-Am - 2
35. Saab - 1
36. Maserati - 1
37. Piaggio - 1
Nejprodávanější modely aut v Dánsku v lednu až červnu 2013
(pořadí, model, počet prodaných vozů)
1. VW Up! - 7 691
2. Škoda Citigo - 3 440
3. Ford Fiesta - 3 004
4. Peugeot 208 - 2 825
5. Toyota Aygo - 2 791
6. Kia Picanto - 2 601
7. Renault Clio - 2 415
8. VW Golf - 2 104
9. Citroën C1 - 2 054
10. Ford Ka - 1 960
11. Kia Rio - 1 884
12. Peugeot 107 - 1 750
13. VW Polo - 1 651
14. Renault Twingo - 1 638
15. Hyundai i20 - 1 600
16. Opel Corsa - 1 596
17. Toyota Yaris - 1 566
18. Škoda Fabia - 1 365
19. Hyundai i10 - 1 293
20. Seat Mii - 1 279
21. Chevrolet Spark - 1 262
22. Kia Cee'd - 1 211
23. Fiat 500 - 1 209
24. Hyundai i30 - 1 207
25. Nissan Qashqai - 1 166
26. Škoda Octavia - 1 153
27. Citroën C3 - 1 150
28. Suzuki Swift - 1 112
29. Audi A3 - 1 089
30. Toyota Avensis - 1 006
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 3 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 10 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 11 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.01. 22:50 - jarka
- vyber motorky 11.01. 22:17 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.