Prodeje aut v Číně: co frčí na největším automobilovém trhu světa?

Na světě dnes neexistuje jiné místo, kde by se každý měsíc prodalo dost přes 1 milion aut. Co se ale v Číně vlastně prodává a jak si vedou tamní kopie?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Číně: co frčí na největším automobilovém trhu světa?

15.4.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Prodeje aut v Číně: co frčí na největším automobilovém trhu světa?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na světě dnes neexistuje jiné místo, kde by se každý měsíc prodalo dost přes 1 milion aut. Co se ale v Číně vlastně prodává a jak si vedou tamní kopie?

Další víkend, další příležitost pro menší toulky automobilovým světem. Minulý týden jsme se podívali do Austrálie a dnes si můžeme dát další exotickou destinaci - Čínu. O tamním trhu s auty a čínských vozech se mluví pravidelně a v souvislosti s nadcházejícím autosalonem v Pekingu jistě bude mluvit ještě více. Ale ruku na srdce - kdo z nás ví, jaká auta mají tamní zákazníci rádi a jak moc dobře se dají prodat evidentně zkopírované evropské, americké nebo japonské modely? Přesně na to se nyní podíváme.

Předně je třeba si říci, že ač je Čína největším trhem, dynamika jeho růstu je ta tam. Ostatně to potvrzují i čísla z letošního března, na která se dnes zaměříme. Podle nich se v třetím měsíci letošního roku prodalo za velkou zdí 1,4 milionu aut a první kvartál letošního roku 3,77 milionu aut. To je o 2 procenta méně než loni a i když březnová čísla jsou v meziročním srovnání o něco lepší (+ 4 %), v rámci celého roku nelze očekávat nic jiného než stagnaci. Konec konců, tamní komunistická vláda si to tak přeje, a tak tomu těžko bude jinak - kdo zkrotí vítr a déšť, ten si s něčím jako trh poradí snadno.

Pohled do tabulky prodejnosti jednotlivých vozů pak ukazuje jasnou nadvládu zahraničních značek. I když je čínský trh stále vcelku turbulentní a co platí dnes, to nemusí platit zítra, na vrcholu obvykle vídáme Buick Excelle a nejinak tomu bylo i letos v březnu. Vůz americké značky se pochopitelně vyrábí přímo v Číně a i když jeho jméno zní trochu exoticky, v zásadě jde jen o přepracovaný Opel Astra. Na vrcholu je popáté z posledních osmi měsíců, a jde tedy o dlouhodobě úspěšný model. K pozici číslo jedna v březnu potřeboval přes 24 tisíc prodaných exemplářů.

Na druhém místě najdeme Chevrolet Sail. Opět čistě čínská záležitost je další perličkou z koncernové kuchařky General Motors a vychází pro změnu z Opelu Corsa, podobně jako u nás prodávané Aveo. Jeho vysoká pozice už není tak obvyklá, tentokrát ale v březnu získal 23 tisíc zákazníků a Excellu šlapal na paty.

Na třetím místě je VW Jetta (opravdu hodně stará Jetta), který spolu s pátým Passatem, šestou Borou (ta odpovídá nedávné místní Boře/Jettě s přepracovanou přídí) a sedmou Lavidou (zase čínská specialita, něco jako Bora a Jetta, aby podobných aut nebylo málo...) potvrzuje význam čínského odbytu pro koncern VW. I všech těchto vozů se prodalo přes 20 tisíc kusů a také ony patří v Číně ke stálicím první desítky.

Wolfburský vláček narušila jen čtvrtá Honda CR-V, která ale tak vysoko nebývá. Vydobyla si dokonce nejlepší výsledek v historii, těžko říci proč - asi ji Honda ke konci životního cyklu současné generace prodává za hodně zajímavých podmínek.

Do „top 10” se dále vešel Chevrolet Cruze, Toyota Corolla a až na desátém místě první čínská vlaštovka - Great Wall Haval H3 a odvozené typy. Dále z „Číňanů” najdeme na 16. příčce FAW Xiali N3 a na dvacáté Great Wall Voleex C30. To jsou ale všechno víceméně původní (nebo v případě Xiali N3 licencovaná) čínská auta, takže otázka zní: kde jsou čorky?

Než se na ně podíváme, je třeba si říci - a možná už jste to pochopili z výše zmíněného - že čínský trh nemá žádný vyložený bestseller. Třeba Němci mají svůj Golf s téměř osmiprocentním podílem na trhu, v Číně ale nic takového není. Při 1,4 milionu prodaných vozů by podobně dominující model musel získat přes 110 tisíc klientů za měsíc a to se ani zdaleka neděje. Naopak, trh je velmi vyrovnaný a i onen Great Wall Voleex C30 (mimochodem je homologován i pro evropský trh) na 20. místě má na triku skoro 15 tisíc prodaných vozů za měsíc. To je opravdu hodně, když uvážíme, že jednička má u počtu prodaných kusů číslovku 24 tisíc. Z toho vyplývá, že ani zdánlivě mizerné pozice zkopírovaných aut nejsou prohrou, zvláště, když je jich tolik - i na padesátou pozici musíte v Číně prodat 8 tisíc aut za měsíc.

Z naší někdejší galerie zlodějiny najdete vysoko třeba Chery QQ (27. místo) nebo BYD S6 (36. místo), vůbec nejvýš je ale z kradených designů BYD F3 (Toyota Corolla s trochou Hondy Jazz - 25. místo) a vůbec vozy značky BYD se to v první stovce jen hemží. A to přitom BYD prakticky jen krade, opravdu vlastní auto snad ještě nevyrobil. Daří se ale i vozům od firmy Geely, vlastníka Volva (Emgrand, Gleagle, to vše je Geely a originály to zrovna nejsou) a ani značky JAC nebo Dongfeng nemají čisté svědomí.

Podobu celé nejlepší stovky najdete níže, pár obrázků vozů z nejlepší desítky pro představu také přikládáme.

Galerie 10 nejprodávanějších aut v Číně v březnu 2012


Prodeje aut v Číně: co frčí na největším automobilovém trhu světa? - 1 - 01 Buick Excelle China prodeje 2012-04
Buick Excelle Astru nezapře, prodává se i jako sedan

Prodeje aut v Číně: co frčí na největším automobilovém trhu světa? - 2 - 02 Chevrolet Sail China prodeje 2012-04
Chevrolet Sail má blízko k Aveu

Prodeje aut v Číně: co frčí na největším automobilovém trhu světa? - 3 - 03 VW Jetta China prodeje 2012-04
Stará Jetta je v Číně k nezabití

Prodeje aut v Číně: co frčí na největším automobilovém trhu světa? - 4 - 04 Honda CR-V China prodeje 2012-04
Honda CR-V se na závěr kariéry vyšvihla v Číně velmi vysoko

Prodeje aut v Číně: co frčí na největším automobilovém trhu světa? - 5 - 05 VW Passat China prodeje 2012-04
Čínský Passat je podobný místnímu, ale ne tomu aktuálnímu

Prodeje aut v Číně: co frčí na největším automobilovém trhu světa? - 6 - 06 VW Bora China prodeje 2012-04
VW Bora je jako někdejší místní Bora, ale s upraveným designem

Prodeje aut v Číně: co frčí na největším automobilovém trhu světa? - 7 - 07 VW Lavida China prodeje 2012-04
VW Lavida je čínskou specialitkou

Prodeje aut v Číně: co frčí na největším automobilovém trhu světa? - 8 - 08 Chevrolet Cruze China prodeje 2012-04
Chevrolet Cruze vypadá stejně na celém světě

Prodeje aut v Číně: co frčí na největším automobilovém trhu světa? - 9 - 09 Toyota Corolla China prodeje 2012-04
Není mnoho míst, kde by Corolla nešla na odbyt

Prodeje aut v Číně: co frčí na největším automobilovém trhu světa? - 10 - 10 Great Wall Haval H6 China prodeje 2012-04
Z čínských aut je v top 10 jen SUV od Great Wallu

Přehled 100 nejprodávanějších aut v Číně v březnu 2012

(pořadí - model - prodeje v březnu - prodeje v 1. kvartálu 2012)

1. Buick Excelle - 24 134 - 76 378
2. Chevrolet Sail - 23 094 - 62 251
3. VW Jetta - 22 138 - 53 175
4. Honda CR-V - 21 124 - 36 657
5. VW Passat - 20 843 - 68 750
6. VW Bora - 20 411 - 52 582
7. VW Lavida - 20 263 - 57 977
8. Chevrolet Cruze - 18 678 - 62 051
9. Toyota Corolla - 18 450 - 42 536
10. Great Wall Haval H3/H5/H6 - 17 138 - 43 275
11. Nissan Teana - 16 731 - 35 371
12. Hyundai Verna - 16 156 - 48 489
13. VW Magotan - 15 994 - 29 749
14. Nissan Tiida - 15 627 - 44 236
15. Hyundai Elantra Yuedong - 15 386 - 44 743
16. FAW Xiali N3/N5 - 15 371 - 50 327
17. Ford Focus - 15 267 - 37 607
18. Nissan Sunny - 14 808 - 42 744
19. Toyota Camry - 14 573 - 39 018
20. Great Wall Voleex C30 - 14 403 - 40 108
21. Nissan Qashqai - 14 109 - 34 107
22. Buick Excelle XT/GT - 14 064 - 45 741
23. VW Tiguan - 13 500 - 49 395
24. Toyota Corolla EX - 13 411 - 32 984
25. BYD F3 - 13 159 - 39 497
26. Honda Accord - 12 981 - 30 113
27. Chery QQ - 12 973 - 31 820
28. Chery Tiggo - 12 895 - 26 949
29. Skoda Octavia - 12 182 - 35 850
30. Audi A6L - 12 043 - 29 244
31. VW Golf - 12 012 - 23 889
32. Nissan Bluebird Sylphy - 11 853 - 28 454
33. Toyota RAV4 - 11 631 - 28 978
34. Kia K2 - 11 012 - 31 100
35. Honda City - 10 519 - 26 348
36. BYD S6 - 10 338 - 25 993
37. Emgrand EC7 - 10 335 - 29 084
38. ChangAn Benben Mini - 10 146 - 27 463
39. VW Polo - 9 661 - 24 670
40. VW Santana Vista - 9 400 - 26 913
41. Audi A4L - 9 262 - 26 217
42. Hyundai Sonata - 9 222 - 25 784
43. Citroen C-Quatre - 8 505 - 26 235
44. Mazda6 - 8 496 - 19 599
45. Kia Forte Furuidi - 8 001 - 26 433
46. VW Santana - 8 000 - 18 611
47. Audi Q5 - 7 960 - 21 202
48. Hyundai Elantra - 7 947 - 26 326
49. Nissan Livina - 7 898 - 25 807
50. Hyundai ix35 - 7 837 - 20 039
51. Honda Civic - 7 641 - 29 292
52. Buick LaCrosse - 7 510 - 23 625
53. JAC Heyue/Heyue RS - 7 443 - 20 909
54. VW Sagitar - 7 345 - 23 673
55. Chery E5 - 7 156 - 16 699
56. BMW 5-Series L - 7 080 - 18 460
57. Haima Family - 6 978 - 14 850
58. Toyota Highlander - 6 764 - 19 377
59. Toyota Reiz - 6 635 - 15 878
60. Soueast V3 Lingyue - 6 565 - 17 289
61. Suzuki Beidouxing - 6 515 - 21 467
62. Citroen C-Elysée - 6 514 - 15 485
63. BMW 3-Series - 6 463 - 9 277
64. BYD L3 - 6 443 - 19 780
65. Chery Fulwin 2 - 6 411 - 10 883
66. Dongfeng Future - 6 400 - 17 803
67. Dongfeng Joyear - 6 400 - 17 221
68. Roewe 350 - 6 193 - 15 969
69. Gleagle King Kong - 6 191 - 17 733
70. Buick Regal - 6 145 - 19 810
71. ChangAn CX20 - 6 123 - 17 643
72. Ford Fiesta - 6 089 - 14 700
73. Kia Sportage R - 5 904 - 14 859
74. Kia Sportage - 5 904 - 11 593
75. Chevrolet Aveo - 5 865 - 15 620
76. Peugeot 308 - 5 836 - 17 173
77. Ford Mondeo - 5 823 - 13 916
78. FAW Besturn B50 - 5 785 - 16 096
79. Shanghai Englon SC7 - 5 543 - 15 752
80. Gleagle Freedom Ship - 5 128 - 15 288
81. Mazda3 Xingcheng - 5 113 - 14 200
82. Buick GL8 - 5 101 - 14 935
83. Baojun 630 - 5 012 - 22 035
84. Peugeot 408 - 4 878 - 13 064
85. JAC Refine - 4 828 - 13 482
86. BYD G6 - 4 804 - 10 348
87. Skoda Fabia - 4 688 - 11 486
88. Suzuki Alto - 4 638 - 13 100
89. Zotye 5008 - 4 611 - 15 261
90. Honda Fit - 4 598 - 6 359
91. Chevrolet Spark - 4 505 - 13 081
92. Kia K5 - 4 505 - 11 108
93. BYD F0 - 4 500 - 5 678
94. Hyundai Tucson - 4 370 - 10 913
95. Chevrolet Malibu - 4 289 - 7 622
96. Suzuki SX4 - 4 216 - 13 730
97. ChangAn Yuexiang - 4 123 - 6 625
98. Dongfeng Fengshan H30/S30 - 4 104 - 15 139
99. Linian S1 - 4 060 - 7 766
100. Suzuki Lingyang - 4 018 - 11 498

Zdroj: Bestsellingcarsblog

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.