Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Česku, únor 2013: propad sílí, odbyt meziročně klesl o 22 procent
7.3.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Letošní lednový propad prodejů nových osobních automobilů v ČR nakonec nevypadá ve srovnání s téměř katastrofálním únorem zase tak špatně.
Procházkou mezi exponáty právě probíhajícího ženevského autosalonu by jeden mohl snadno podlehnout dojmu, jak se mají motoristé v Evropě krásně. Výkony aut utěšeně rostou, jejich spotřeba a velikost obláčků vypouštěného oxidu uhličitého se permanentně zmenšuje, všude samý úsměv a pozitivní nálada. Tohle docela povedené konjunkturní pozlátko však má jednu povážlivou trhlinu, kterou není nutné obalovat slovní vatou. Stačí se na ni podívat skrze prodeje nových automobilů za uplynulý rok a ještě ostřeji se rýsuje ve světle výsledků za letošní leden, které byly nejhorší za posledních třiadvacet let.
Ani na českém písečku mnoho důvodů k radosti mít nemůžeme. Zdejší lednové prodeje popravdě nebyly nejhorší, propadly se o necelých sedm procent a to lze oproti průměrnému evropskému poklesu o 8,7 procenta interpretovat i jako úspěch. Pokud ale měl někdo dojem, že líný start bývá vcelku normální a únor to napraví, nově zveřejněná čísla jeho nezměrný optimismus dost možná vyléčí.
Než se zaměříme na jednotlivé automobilové značky detailněji a podíváme se, jak se komu dařilo, musíme říci, že recese nejenže trvá, ale dále se prohlubuje. V únoru 2012 se podle statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA) prodalo 13 544 aut, což byl ve srovnání s rokem 2011 objektivní nárůst o 5,43 %. Letos? Propad téměř o tři tisíce nových vozů (celkově 10 562) a mínus 22 procent.
Pokud se v nejbližších dnech setkáte s intepretacemi jako „zvýšili jsme v únoru svůj tržní podíl“ bez dalších konkrétních čísel, doporučovali bychom zvýšit pozornost. Podobná vyjádření neznamenají, že dotyčná firma prodala více aut a spíše opak může být pravdou.
Největší pád v absolutních číslech postihl mladoboleslavskou značku Škoda. Loni v únoru udala 4 446 vozů, letos „jen“ 3 054, a to je ztráta téměř třetiny zákazníků (31 %). Radost ale nebudou mít ani ve Fordu (- 33 %), Renaultu (- 47 %), Toyotě (- 32 %) a překvapivě ani u korejských značek Kia (- 30 %) a Hyundai (- 12 %).
Pozoruhodné přitom je, že se v tomto nelehkém ekonomickém marastu našly některé mainstreamové automobilky, které se dokázaly meziročně zlepšit. Mezi skokany patří Volkswagen (+ 17 % hlavně díky novému Golfu VII), který je nejvýše i v absolutních hodnotách (+ 176 aut) a mírně kladný výsledek (i když při nepoměrně menším počtu prodaných automobilů) vykázaly rovněž Seat (+ 12 %), Opel (+ 10 %), Mazda (35 %), Fiat (36 %) anebo Honda (+ 16 %).
V segmentu luxusních aut může být spokojen pouze Mercedes (196 vozů). Z německé trojky sice i v únoru zaostal za BMW (212 aut) a Audi (202), ale jako jediná značka ze zmiňovaných posílila o něco málo přes čtyři procenta. Ingolstadtské zastoupení zaostává za loňskými čísly skoro o 29 a mnichovské až o 34 procent.
Pokud jde o vůbec největší ztrátu mezi běžnými značkami, smutné prvenství připadá Alfě Romeo. Už loni dokázala prodat jen jedenáct aut a letos ukazuje, že se z ní stává větší exot než auta věhlasných sportovních a luxusních firem. Třeba s Ferrari odjeli za únor 2013 tři majitelé, stejně tak s Bentley a Porsche prodalo 16 aut. Alfa pouze 2 (slovem dva) vozy.
Co se týče prognózy na nejbližší měsíce, věšteckou kouli nemáme, kupříkladu březnovým a následujícím výsledkům by ale mohl pomoci rozjezd nové Octavie třetí generace a především pak druhá karosářská verze Combi. Přehnaná očekávání ale Škoda také mít nemůže, jak se již přesvědčila u své další novinky, když v únoru prodala méně nových Rapidů než za leden.
Ať už se na únorovou statistiku díváte jakkoli, výše uvedeným přehledem rozhodně nechceme zbytečně vyvolávat pesimistické nálady a dále (svou malou mírou) přispívat k ještě horším výsledkům. Fakta však nepustí a jsou taková, jak je vidíte, případně se na ně můžete podívat ještě detailněji.
Jediným velkým vítězem únorových prodejů je nový Golf. Prodejně rostl jako z vody a k růstu vytáhl i celý Volkswagen
Zdroj: SDA CIA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejčtenější články
- Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Majitelům nových Maserati za jízdy dochází benzín, i když palivoměr ukazuje, že „šťávy” mají dost
2.10.2024 - „Zýrou emišns”? Volvo přiznalo, že jeho „nulové emise” znamenají přesně 36,7 tuny CO2, to je panečku matematika
2.10.2024 - Jeep žádá majitele téměř 200 tisíc dobíjecích aut, aby je nenabíjeli a neparkovali uvnitř, 13 už jich shořelo
2.10.2024 - Vrcholné elektrické Mercedesy ztrácí na ceně tak moc a tak rychle, že se po chvíli prodávají levněji než tuctové nové Tesly Y
2.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 10:43 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB
- Výběr krytu pod dětské sedačky 10.31. 19:15 - Lachende Bestien