Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodejci aut v Německu přestávají brát elektromobily na protiúčet, jako ojetiny jsou pro ně neprodejné
21.7.2024 | Petr Prokopec
Každé zboží má svého kupce, říká se. O elektromobilech jako by to neplatilo, neboť zájem o ojeté vozy tohoto typu je prý tak malý, že je stále více dealerů odmítá vykupovat za jakoukoli cenu.
Před necelým měsícem německý autoklub ADAC zkusil prodat benzinovou, dieselovou a elektrickou ojetinu. S prvními dvěma neměl nejmenší problém, dokonce mu byly nabídnuty i vyšší než odhadní ceny. V případě bateriového pohonu však narazil, neboť o elektromobil mělo zájem jen pár prodejců, kteří se v nabídkách zrovna nepředháněli. Auto tak pořád prodat šlo, ovšem za citelně menší než odhadní cenu.
Od té chvíle se situace zjevně jen zhoršila, jak ukazuje průzkum mezi majiteli autobazarů od Kfz-betrieb a Vogel Research, který cituje magazín Focus. Průzkum totiž zjistil, že se elektrické ojetiny staly tak neprodejnými, že o nich přesně tak hovoří už většina dealerů. A ještě větší část z nich je odmítá vykupovat zcela v obavě, že by je neprodali vůbec, popř. jen za cenu neakceptovatelné ztráty.
Z průzkumu ostatně vyplynulo, že hned 80,2 prodejců ojetých aut se v případě elektromobilů z druhé ruky pohybuje v červených číslech. Z toho 61,1 procenta mluví o „vysokých ztrátách“, zbytek pak o trochu nižších. Ovšem i tak je patrné, že z drtivé většiny není bateriový pohon zatížený již najetými kilometry pro obchodníky lákavou záležitostí, neboť lidé taková auta odmítají. Proto 68,7 procenta prodejců, tedy více než dvě třetiny, nyní již neberou ojetý elektromobil na protiúčet. Jako neprodejné je pak vnímá 51,1 procenta oslovených dealerů.
Tento stav je způsoben přetlakem na straně nabídky, která je stále větší bez ohledu na váznoucí poptávku. I u prodejců nových vozů se elektromobily hromadí jako zboží, o které není v adekvátní míře zájem. Už tento stav má za následek, že dealeři nových vozů, aby se těchto aut vůbec zbavili, musí přistoupit ke slevám, které se aktuálně v průměru pohybují okolo 27 procent. Pokud se tedy dnes v Německu takový Volkswagen ID.3 oficiálně prodává za 36 900 Eur (cca 938 tisíc korun), pak reálně jej lze pořídit o zhruba 250 000 Kč levněji.
Už to samo o sobě logicky tlačí hodnotu ojetin dolů, kterou dále poškozuje přetlak nabízených ojetin pořízených zejména před třemi roky. Nerovnováha nabídky a poptávky hned na dvou klíčových místech trhu má zničující následky na prodejnost takových vozů i jejich hodnotu, to jsou spojité nádoby. Navíc mají i logický sekundární efekt - lidé, kteří před pár léty koupili elektromobil za tehdejší ceny, prodělali kalhoty a něco podobného logicky nechtějí opakovat. To jen dále omezuje poptávku po nových autech, což celé výše popsané spirále jen přidává na rotaci.
„Z mého úhlu pohledu se první generace ojetých elektromobilů stala obětí rychlého technologického vývoje,“ říká k danému vývoji Philipp Seidel, expert poradenské společnosti Arhur D. Little, s tím, že jde o přirozené zákony trhu. Do budoucna bychom se ale prý měli dočkat pozitivního obratu, neboť klíčové komponenty jako baterie budou levnější. O něčem takovém se ale mluví již zhruba dekádu. Zatím ale došlo spíše jen na malé krůčky než velké skoky.
Je navíc otázkou, kdy éra, o které Seidel mluví, skutečně přijde. Do té doby lze totiž počítat se stejným vývojem, jaký tu byl doposud. První vlna zákazníků totiž již byla z většiny uspokojena. Ti další pak váhají i proto, že minulostí jsou velkorysé státní dotace a výše popsané problémy se stávají stále známějšími. Můžeme znovu jen apelovat: Vraťte trhu jeho přirozenost, bez tak mohutných zásahů do jeho fungování by současný stav nikdy nenastal.
Škoda Enyaq si naprostá většina zákazníků koupila za sumy výrazně přesahující 1 milion korun, na trhu ojetin je o ni ale tak malý zájem, že pár let stará auta s nájezdem klidně jen pár desítek tisíc km koupíte už za méně než 600 tisíc Kč. A přesto se ve velkém neprodávají. Není divu, že prodejci nechtějí výkupem takových vozů riskovat další ztráty. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Focus
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 26 minutami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před hodinou - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 3 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 4 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 10:43 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB
- Výběr krytu pod dětské sedačky 10.31. 19:15 - Lachende Bestien
- BMW Divize 10.31. 17:14 - pavproch