Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč vlastně GM prodal Opel? Prezident koncernu odkryl karty
8.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Prodej Opelu ze strany GM z mnoha pohledů nedává velký smysl ani pro jednu ze stran. Jeden z nejvyšších šéfů GM říká, proč pro jeho firmu smysl má.
Na počátku tohoto týdne, krátce před otevřením bran ženevského autosalonu, americký General Motors potvrdil, že skutečně prodá značku Opel. Ta bude nově součástí koncernu PSA Peugeot Citroën, který se tímto stává po Volkswagenu druhým největším evropským výrobcem aut. To se aktuálně zdá být jediným pozitivem, které je pro Francouze s tímto převzetím spojeno. Na druhou stranu, podle náznaků, které přišly zevnitř GM, jde pro Američany o úlevu, neboť Opel vnímali jako „mlýnský kámen“ na krku.
Titulovat Opel jako zátěž není hezké a rozhodně za tím nehledejte nějakou krevní mstu. Ostatně třeba nová Astra je povedeným autem a kladně prozatím hodnotíme i novou generaci modelu Insignia, byť zatím jen podle vzhledu. Nicméně GM zejména prvním zmíněným vozem zasahuje hlavně evropské, trhy a proto Opel za zátěž skutečně považuje, tedy alespoň dle slov Dana Ammanna, prezidenta General Motors.
Ten v Ženevě v podstatě přiznal, co jsme nedávno zmiňovali - tedy, že GM si s Opelem nikdy pořádně nevěděl rady. Působení koncernu v Evropě je pro něj příliš velkou výzvou, vyžaduje příliš specifický produkt a při prodejích samotného Opelu je tak pro firmu těžké dostat se do černých čísel. To zní při pozici značky na Starém kontinentu trochu jako vtip, ale poslechněte si Ammannova slova.
„V Evropě prodáváme okolo 1,2 milionu aut ročně. Oslovujeme tedy určitou část trhu, není to ale zdaleka tolik jako u některých z našich konkurentů. Za posledních pět let jsme se sice posunuli z velmi špatné pozice do mnohem lepší, ale výhled do budoucna není zrovna růžový - v Evropě se chystá změna regulací, mění se vkus zákazníka a tak dále. To vše vyžaduje vyšší míru vývoje zaměřeného pouze na Evropu. Když jsme přitom investice rozprostřeli na milion prodaných aut, zjistili jsme, že nás čekají problémy,“ řekl doslova Ammann.
Jinými slovy řečeno, GM na jiných trzích neprodává auta, která by mohl nabídnout také v Evropě. Pro náš trh a jemu podobné měl v plánu vyvíjet něco lepšího a pravděpodobně by to znamenalo příchod dalších zajímavých nových modelů, jenže také setrvání značky v červených číslech. Opel si ostatně o ziskovosti může nechat zdát již delší dobu, od roku 2000 evropské aktivity GM vygenerovaly kumulovanou ztrátu přesahující 380 miliard korun. A GM nechce ztráty dále látat zisky jiných divizí.
Rozhodnutí GM tak lze plně pochopit, i když si musíme klást otázku, zda značka s takovou tradicí a pozicí na trhu nedoplatila spíše na způsob vedení, který Opelu nedokázal zajistit dostatečně efektivní fungování. Podobně lze na první pohled pochopit ambice Francouzů, kteří by naopak mohli vynaložené náklady rozprostřít mezi tři miliony aut, namísto dvou, respektive jednoho. Také v jejich případě ale bude hledání synergií tužším bojem, než se zdá.
PSA a Opel působí na velmi podobných trzích a oslovují velmi podobnou klientelu, zároveň ale nelze očekávat, že by zákazníci Opelu stáli o Peugeoty a naopak. Francouzi se tak mohou velmi snadno dostat do úplně stejné pasti, jako když u Američanů nakupovali minule a zjistit, že levnější než bojovat o stejného zákazníka třikrát bude usilovat o něj dvakrát - stejná auta vícekrát neprodají a vyvíjet pro zejména německou klientelu něco trochu jiného může být příliš drahé i pro ně.
Jsme tedy zvědavi, jak tato akvizice dopadne. V případě možného zlepšení fungování Opelu ze strany PSA zůstáváme skeptičtí, GM lze ale v tuto chvíli považovat za vítěze. Zbavil se problému, závazků Opelu a ještě za to něco utržil. A vzhledem k množství sdílených komponentů bude stejně ještě léta rozhodovat o tom, co PSA s Opelem dělat může a co nikoli. Jako kdysi v případě Saabu...
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2017.
Prezident GM Dan Amann se teď už může usmívat, problém jménem Opel je vyřešen
Opel mimo jiné v Ženevě vyrukoval s novým modelem Insignia Grand Sport
Ten přitom bude nabízen i jako Holden Commodore...
...Vauxhall Insignia či chystaný Buick Regal. Nemalé náklady tak mají v tomto případě globální ospravedlnění a tedy i jistou návratnost. Přesto však GM prodalo Opel koncernu PSA
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Za cenu tuctové Octavie TDI můžete mít výjimečný sporťák s obřím motorem V6, 400 koňmi a manuálem. Ani pořádně nejel
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Studie podporující elektromobily se obrátila pro jejím autorům. Většina lidí už není ani ochotna si takové auto někdy koupit
včera - Kia brání bizarní vzhled své poslední novinky. „Tasmánský čert” prý jako náklaďáky z SSSR vypadá schválně
včera - Nadšenec si levně koupil historicky největší propadák Mercedesu-AMG. Za 5 let skromného ježdění dal za servis 988 tisíc
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva