Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč spolupráce VW a Suzuki skončila v troskách? Japonci odkryli karty
6.8.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Suzuki tvrdí, že pro Němce udělalo první poslední, oni však spolupráci považovali jen za cestu k převzetí.
Na sklonku června Osamu Suzuki oznámil, že po dlouhých osmatřiceti letech rezignuje na post výkonného ředitele a prezidenta japonské automobilky, jež po něm převezme jeho syn Toshihiro. Čistý stůl mu ale bohužel předat nemohl, neboť značka stále čeká na finální zpřetrhání svého svazku s koncernem VW Group. K formování dohody o spolupráci přitom došlo v roce 2009, kdy Němci souhlasili s tím, že Japoncům předají své know-how týkající se zejména dieselových a hybridních motorů.
Suzuki mělo pro změnu Volkswagen naučit, jak se vyrábí nízkonákladové vozy. Zároveň by se pak dealerství této automobilky staly pro německý koncern vstupní branou na indický trh. V rámci partnerství přitom VW Group na počátku roku 2010 převzal 19,89procentní podíl akcií japonského výrobce v hodnotě 1,7 miliardy Eur (cca 45,94 mld. Kč), Suzuki se pro změnu ujalo 1,5 procenta akcií německé automobilky v ceně 770 milionů Eur (20,8 mld. Kč).
Během dvou let však nedošlo k žádnému společnému projektu a vztahy obou stran začaly postupně ochládat. Vše vyvrcholilo krátce před autosalonem ve Frankfurtu v roce 2011, kdy Suzuki po VW požadovalo, aby se koncern během tří dnů vyjádřil jasně k celé spolupráci, jinak bude veřejně vyžadovat své akcie zpátky. Tehdejší šéf Volkswagenu Martin Winterkorn ovšem uvedl, že „náš podíl v Suzuki neprodáme. Krokem značky jsme zklamáni a nerozumíme mu.“
Odpověď japonské automobilky na sebe nenechala dlouho čekat a již v listopadu 2011 Suzuki žalovalo VW Group u arbitrážního soudu Mezinárodní obchodní komory (ICC) v Londýně. Rozhodnutí Japonci očekávali do roka, nakonec však nepadlo dodnes. Ačkoliv se tedy původně očekávalo, že Osamu Suzuki předá vládu nad automobilkou až po vyřešení tohoto problémů, nakonec došlo ke změně plánu.
Suzuki A-Star se mělo stát levných Volkswagenem. Nestalo se
„Jsme opravdu roztrpčeni z toho, že arbitráž trvá tak dlouho,“ dodává k tématu Osamu Suzuki. A zároveň slibuje, že rozhodnutí soudu bude zveřejněno okamžitě poté, kdy jej japonská automobilka obdrží. Zda se tak ovšem stane ještě letos, to není jisté. Přeci jen daný spor je opravdu komplikovaný a jedna strana hází vinu na tu druhou. VW kupříkladu naznačuje, že Suzuki porušilo dohodu, když začalo kupovat diesely od Fiatu, i když mělo používat ty německé.
Mimo to se ovšem německý koncern k celé záležitosti odmítá vyjadřovat a poukazuje na fakt, že arbitrážní řízení stále není u konce a jakékoliv komentáře by mohly výsledek ovlivnit. Suzuki ovšem až tak na slovo skoupé není, a proto aktuálně zveřejnilo značnou část informací, které mají osvětlit, proč se Japonci rozhodli ukončit dohodu, která původně měla oběma stranám garantovat naprostou rovnost.
Začít můžeme obviněním, že zatímco Suzuki se dle svých slov snažilo naplnit svou část dohody, VW Group automobilce nikdy neumožnil přístup k oněm hybridním technologiím. Značka přitom dle dříve dohodnutých záměrů požadovala detailní technické informace, aby kromě samotné výroby mohla zákazníkům zaručit i plnohodnotný servis. Volkswagen však kontroval s tím, že tak citlivé informace nesděluje ani své luxusní divizi Audi.
Ze Suzuki Wagon R se měla stát škodovka
Dalším hřebíčkem do rakve byla snaha Volkswagenu přivést pod vlastním logem do Evropy Suzuki A-Star. Mimo to se japonský Wagon R měl prodávat na indickém trhu s emblémem Škody, SX4 by pak bylo nabízeno jako „přeznačkovaný” Seat. A koncern VW Group požadoval také 315 tisíc kusů 1,2litrového motoru K12B, který Suzuki vyrábí levně na indickém trhu.
Suzuki údajně bylo připraveno tyto kroky realizovat, nakonec však nedošlo k jedinému, přestože japonská automobilka dle svého prohlášení po čtyři měsíce připravovala analýzy související s cenami modelu A-Star a Volkswagenu up!. Němci se však prý nakonec rozhodli, že vůz ze Země vycházejícího slunce v Evropě vůbec nebudou nabízet a postupně sešlo i z dalších záměrů - Škodu Wagon R, Seat SX4 - s nadsázkou, samozřejmě - ani nový motor 1,2 se v nabídce skupiny VW nikdy nikdy neobjevil.
Suzuki tak obviňuje Volkswagen z toho, že veškerá dohoda nebyla míněna upřímně a měla být jen jakýmsi vstupním můstkem značky vedoucí ke kompletnímu převzetí japonské značky. VW se prostě měl takto dostat k pětině společnosti a postupně uzmout více. Dle Japonců chtěl tehdejší šéf koncernu Ferdinand Piëch navýšit podíl německé automobilky v Suzuki na 33 procent, díky čemuž by se VW Group stala nejvýznamnějším akcionářem. Tím by ale nezávislost značky byla ohrožena a Suzuki to nechtělo připustit.
Suzuki SX4 první generace, zde ve faceliftovaném provedení pro Čínu, se mělo stát prvním SUV Seatu. Možná proto s příchodem toho svého tak váhal
Toto obvinění se ovšem snaží vyvrátit někdejší viceprezident Volkswagenu Detlef Wittig s tím, že koncern „vždy považoval Suzuki za nezávislou entitu. Ani v minulosti, ani v přítomnosti jsme nikdy nezamýšleli navýšit naši investici do japonské automobilky a zařadit jí tak pod ochranná křídla VW Group.“ Suzuki však již tato slova nebralo v potaz, důvěra již prý byla narušena.
Osamu Suzuki i veškerý vyšší management značky se proto rozhodli spolupráci ukončit. I proto, že zatímco koncern svou část dohody neplnil, oni prý Němcům předali veškeré know-how související s výrobou nízkonákladových vozů. Právě z tohoto podloží by přitom měla vyrůst nová značka, která má především na čínském trhu produkovat laciné automobily.
Jak to tedy vypadá, koncern VW Group je zde za toho zlého. Nicméně již v úvodu jsme zmínili, že znám je především japonský pohled, nikoliv ten německý. K tomu přitom někdejší viceprezident koncernu Hans Demant dodává, že „Volkswagen chce nyní pochopit, co za celým nedorozuměním stálo a jaký myšlenky k němu vedly.“
Je tedy možné, že se nakonec spolupráce obou značek ještě dočkáme? Podle analytiků to zcela nemožné není, zvláště nyní, kdy koncern VW Group ztrácí v Indii pevnou půdu pod nohama. Suzuki pro změnu potřebuje onu hybridní techniku, která by značce mohla umožnit návrat na americký trh, ze kterého se prý i kvůli krachu dohody s Němci musela stáhnout.
Vše tedy nejspíše bude záviset na rozhodnutí arbitrážního soudu. Jak jsme však již uvedli, to se zatím ani nerýsuje. Je tedy dost možné, že řízení se ještě nějaký ten rok potáhne, díky čemuž bude japonská nevraživost jen narůstat. A poté nejspíše již k žádné spolupráci mezi těmito automobilkami definitivně nedojde.
Spolupráce VW a Suzuki by se dotkla i Škody. Ta dokonce začala s testováním faceliftu modelu Yeti v hávu SX4...
...či Grand Vitary. Samozřejmě šlo pokaždé pro verze určené asijským trhům, náhoda to ale zřejmě nebyla
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 11 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 55 minutami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 7 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 8 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 10 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva