Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč motor McLarenu 720S tak hloupě rudě svítí? Šéfdesignér těžko skrýval stud
9.3.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
McLaren 720S je téměř ztělesněním auta, jehož forma následuje funkci. A pak je tu tuzersky rudě nasvícený motor. Proč? Šéfdesignér vám to poví.
Nový McLaren 720S je jednou z největších hvězd letošního ženevského autosalonu. I my jsme jej vybrali mezi 10 novinek Ženevy 2017, které byste měli vidět alespoň na živých fotkách a nelitovali jsme toho ani chvíli. Osobně jsem se nad ním rozplýval slovy o tom, že jej „nakreslila věda” a že „technici Ferrari i Lamborghini musí už v tuto chvíli sedět ve svých kancelářích a vymýšlet své odpovědi”. Ani toho nelituji, ale tak jako není dokonalý nikdo z nás, není v tomto smyslu dokonalý ani McLaren 720S.
Už v průběhu postupného odhalování vozu McLaren upozornil na jeden aspekt, který mezi fanoušky vzbudil rozpaky. Ty fotky rudě zářícího motoru, které jste možná viděli, neukazují rozpálený agregát 4,0 V8 biturbo po dechberoucím výkonu na okruhu, ale rudě osvětlený motorový prostor, který se takto rozzáří, když auto odemknete. Nic víc. Je tu jen aby něco ukázal, na něco lacině upoutal pozornost.
To skoro nedává smysl, však McLaren je už od dob své ohromující prvotiny oddán myšlence auta, u nějž se v každém viditelném prvku snoubí design s funkcí. Jak za chvíli uvidíte, 720S tímto přístupem překypuje. A najednou na něm vidíme věc, která připomíná pochybná díla z tuningových srazů. Proč?
McLaren 720S je pozoruhodný stroj
Odpověď nejen na to se můžeme dozvědět díky člověku, který si říká Mr. JWW. Je to jeden z těch youtuberů, který nám přibližuje život ve světě plném superaut, která nezřídka vlastní, na rozdíl od některých jiných se ale aspoň netváří, že by si na to vydělal prostřednictvím Youtube. Čím se živí, netušíme a je nám to celkem jedno - pokud to není prodej drog nebo něco podobného, můžeme mu být jedině vděční, že nás takto pustí i tam, kam se sami nezřídka nemáme šanci dostat.
Je to částečně i případ jeho posledního videa, které se zaobírá právě McLarenem 720S. Mr. JWW si jej hned po představení (a možná ještě předtím) objednal, takže mu v Ženevě s chutí věnoval pár minut svého času i Rob Melville, šéfdesignér McLarenu. Takové rozhovory bývají plné nicotných „canců”, Toto ale není ten případ.
Světla vozu jsou skutečně „děravá”, nikoli bezdůvodně
Z Melvilla čiší nadšení a vášeň, s jakou dělá svou práci a i kdybychom vám to neřekli, po pár sekundách byste věděli, že toto je jeho dítě. Postupně popisuje jeho klíčové aspekty a je to jeden chytrý nápad za druhým. Ta zvláštní přední světla tu nejsou proto, že by Melville obdivoval masařky, jsou tu jako jedna z cest, jak vozu dopřát víceméně klasicky vyhlížející příď a zároveň použít minimalistická světla, která dnes lze se stejným výsledkem soustředit namísto obřích parabol do párcentimetrových zdrojů. A místo, kde jsou obvykle světla pak využít pro vstup chladícího vzduchu. Podle šéfdesignéra je to tak aerodynamicky efektivnější.
Geniální.
Dveře umně skrývají vstupy chladícího vzduchu
Pak vám ukáže bok vozu, který zdánlivě postrádá jakýkoli otvor pro vstup chladícího vzduchu k motoru. Jenže má ho, pochopitelně - autoři vsadili tak trochu na dvojité dveře, kdy onen otvor pro chladící vzduch je mezi jejich stěnami s přístupem shora. Když se tak na auto podíváte z jakéhokoli obvyklého pohledu, působí neobvykle čistě. Náhoda? Nikoli, podle Melvilla chtěli u McLarenu stvořit vůz, který nebude na okolí křičet, že má v útrobách 720 koní.
Geniální.
Sklopná, dvojitá přístrojovka tu také není jen tak
Pak je tu znovu velmi čistě ztvárnění zádě, z jejíž části se stává zadní křídlo schopné ve třech polohách sloužit i jako aerodynamická brzda. Je tu sklopný displej v interiéru, který je tu proto, aby řidiči při optimální poloze volantu, ovládacích prvků i samotné přístrojovky umožnil jednodušší zobrazení a zlepšil výhled na silnici při ostré nebo okruhové jízdě. Je tu neskutečně bohatě prosklená kabina s tenoučkými karbonovými částmi karoserie, díky níž prý máte navzdory pevnosti konstrukce zevnitř výhled jak ze stíhačky, ale především - dovoluje použití opravdu velkých výklopných dveří, které zjednodušují nastupování a přitom si vystačí s 15 cm (sic) mezerou vedle vozu, aby je bylo možné otevřít. A díky lecčemu ze zmíněného prý auto pobere 3x více zavazadel než kterýkoli z konkurenčních sporťáků.
To všechno je geniální.
I řešení otevírání dveří bere dech. Osvětlení motoru ani trochu
A pak je tu ten osvětlený motor, který vedle všech těchto chytrých, nezřídka vizuálně atraktivních a přitom praktických řešení působí jako boxer na turnaji šachistů. Nedává žádný smysl, je to prostá laciná show - věc, u níž nemůžete uvěřit, že ji dělal stejný člověk, který vymyslel ta chytrá světla, promyšlenou přístrovkou nebo po všech stránkách geniální dveře. Však šéfdesignér na jednu stranu říká, že toužil po voze, co nekřičí, že má 720 koní, najednou ale má křičet: „Mám motor!?” Jak si to vysvětlit?
I na to byl Rob Mevlille tázán a odpověděl: „Motor je teď kvůli snížení těžiště - to jsme posunuli dolů o další 3 procenta - tak nízko, že jediným způsobem, jak ho učinit viditelným, bylo osvětlit ho.” Z tohoto „vysvětlení” je zjevné jediné - tohle není Melvillovo dílo. Přes svou usměvavou tvář v reakci na tato slova těžko skrývá stud - zadívá se do země, zatváří omluvně, zavře oči a trochu hořce polkne. Ve zbytku videa vidíte v jeho tváří úplně jiné projevy...
Rob Melville je usměvavý člověk, který o svém díle hovoří s nevídaným zápalem. V jeden moment se ale v jeho tváři zračí docela jiné pocity...
Pochopitelně, o mnoho nejde, je to jedna shnilá třešinka na vrcholu jinak velmi chutného dortu, přesto je opravdu zvláštní, že se tato věc do 720S dostala. I podle reakcí mnoha majitelů a příznivců McLarenu na fórech (Mr. JWW mezi ně tedy nepatří, ten to obdivuje) je to vnímáno jako pouťový nesmysl nehodný této značky. Přeberte si to jak chcete, po dnešku je ale jasné minimálně to, že ti lidé, kteří stojí za tím, co je na McLarenu 720S, si tohle zjevně neprosadili. Rob Melvllle hoří na celém voze skoro pro všechno, nad touto věcí ale musel hořce polknout...
Kompletní galerie vybraných snímků a video
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Šéf Bugatti a Rimacu ukázal své auto pro denní ježdění, něco takového by si jiný vrcholný manažer nedovolil
včera - Lewis Hamilton přiznal, že přestal kupovat drahá moderní auta, raději investuje do děl černých umělců
14.11.2024 - „Horst Fuchs v sukních” ve svých 84 letech ve vysoké rychlosti nezvládl nové Ferrari, skončilo na střeše
12.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Poslední závod Grand Prix pro Stefana Bradla včera 20:14
- GP Macau posunuta na neděli včera 20:00
- V Barceloně na čele Pecco Bagnaia včera 17:30
- Vede Canet, Filip Salač na úvod 9. včera 17:06
- Překvapení ranního tréninku: Nakagami včera 16:08
Nejnovější články
- Jedna z nejspolehlivějších ojetin podle německých STK i v praxi obhájila svou čest, za výjimečnost si ale nechá zaplatit
před 11 hodinami - Italové vyvíjí nový motor V12, jaký naposledy použilo Bugatti. Má mít 2 000 koní, poprvé se předvedl v akci
včera - Ani Američané nechápou, jak může Mercedes chtít 3 miliony za čtyřválcové auto. A to je u nich o něco levnější
včera - Šéf Bugatti a Rimacu ukázal své auto pro denní ježdění, něco takového by si jiný vrcholný manažer nedovolil
včera - VW uprostřed vlastní krize nasypal dalších 19 miliard do firmy, která sama prodělává skoro 1 milion na každém autě
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva